Emne - Engelsk 2 (5-10) emne 1 - MGLU3503
MGLU3503 - Engelsk 2 (5-10) emne 1
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Faglig innhold
Engelsk 2, emne 1 bygger på engelsk 1 og gir større innsikt i engelskdidaktiske spørsmål i opplæringen av elever på mellomtrinnet og på ungdomskolen. Emnet omfatter videreutvikling av studentens egen språkferdighet og tekstkompetanse. Studentene vil videreutvikle sine kunnskaper om språkets strukturer, engelsk som verdensspråk, engelskspråklig tekster, både skriftlige, visuelle og muntlige, og samfunnsspørsmål knyttet til den engelsktalende verden. Engelsk 2, emne 1 gir økt erfaring i bruk av inspirerende og læringsfremmende aktiviteter og arbeidsmåter og økt innsikt i valg og bruk av tekster og andre læringsressurser.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om engelsk som verdensspråk og hva dette innebærer for utviklingen av språklig, kommunikativ og interkulturell kompetanse
- kunnskap om variasjon i engelsk som første-, andre- og fremmedspråk
- kunnskap om et rikt utvalg av autentiske litterære tekster, både skriftlige, visuelle og muntlige, samt andre kulturelle uttrykk
- omfattende kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk
- omfattende kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet
Ferdigheter
Studenten kan
- bruke engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og funksjonelt, for ulike formål
- diskutere muntlig et rikt utvalg skjønn- og faglitteratur
- planlegge, lede og kritisk vurdere varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale og tverrfaglige, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdighetene
- kartlegge og vurdere grunnleggende språkferdigheter, sette i verk tiltak for tilpasset opplæring og oppdage elevers lese- og skrivevansker
- bruke underveis- og sluttvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
- tilrettelegge for elevenes læring om og videre utforsking av samfunnsliv, historie og kulturer i den engelsktalende verden med vekt på sammenligning med egen kultur
- analysere, velge ut og tilrettelegge engelskspråklige tekster i ulike sjangere for barn og unge, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeidet med tekst
Generell kompetanse
Studenten kan
- arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling
- vedlikeholde og utvikle egen språklig og didaktisk kompetanse og bidra til faglig utvikling og nytenkning
Læringsformer og aktiviteter
Engelsk er et språk-, kultur-, og litteraturfag. Emnet krever at studentene forstår disse komponentene individuelt og i sammenheng.
Aktiv deltakelse er forventet gjennom hele studieprosessen.
Det forutsettes at studenter tilegner seg lærestoff gjennom selvstudium utenom den organiserte undervisningstida, gjennom arbeid i grupper og gjennom den digitale læringsplattformen.
Studentene blir vurdert underveis i studiet, både individuelt og i grupper, og vil få skriftlige og muntlige tilbakemeldinger fra faglærer og medstudenter.
Engelsk er undervisnings- og kommunikasjonsspråk. Det forventes at studentene bruker språket aktivt i undervisning og i skriftlig og muntlig kommunikasjon med medstudenter og faglærere.
Gjennom prosess- og produktorientert arbeid med oppgaver og egenvurdering av disse, samt framføringer og aktiv deltaking i undervisningen, sikres studenten både medvirkning og veiledning i sin studieprogresjon.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. Emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav
- 2 tekstoppgaver
- 1 muntlig presentasjon
- Inntil 8 læringsaktiviteter
- 75% obligatorisk oppmøte til all timeplanlagt undervisning
Alle obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent. Alle obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å kunne ta eksamen.
Vurdering
- Individuell muntlig eksamen (har forberedelsestid)
- Individuell hjemmeeksamen
Begge vurderingsdeler må være bestått for endelig karakter i emnet. Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU. Delvurderinger kan tas opp enkeltvis.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Gode engelskkunnskaper fra videregående skole og Engelsk 1 (5-10). Studenten bør ha gjennomført Engelsk 1 (MGLU1505 og MGLU2505) eller tilsvarende for å kunne starte på Engelsk 2. Gjennomført forstås her som at alle obligatoriske arbeidskrav i Engelsk 1 er godkjent, med andre ord at studenten er eksamensklar.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LGU53003 | 15.0 | HØST 2018 | |
MGLU3522 | 15.0 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Trondheim
- Engelsk
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen og muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Hjemme-eksamen 51/100 ALLE INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Høst ORD Muntlig eksamen 49/100 ALLE
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Hjemme-eksamen 51/100 ALLE INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Muntlig eksamen 49/100 ALLE
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"