course-details-portlet

MDV6024

Mentorutdanning for helsepersonell

Velg studieår

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Studiepoeng 10
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst
Varighet 2 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen og muntlig eksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet bygger på rammene som er gitt av Trondheim kommune rundt "Mentoringsprogrammet for nytilsatte sykepleiere og vernepleiere i helse og velferd i Trondheim kommune".

Emneinnhold:

  • Mentoring og noen andre tilnærminger til faglig veiledering
  • Betydning av mentoring for trivsel, personlig vekst og faglig forsvarlig profesjonsutøvelse
  • Mentoringsprosessen
  • Mentorings- og veiledningsmodeller, strategier, metoder
  • Mentorens rolle og funksjon, jfr. Trondheim kommunes mentoringsprogram
    • En til en mentoring (mentor veileder én nytilsatt/mentee),
    • Mentoring i gruppe,
    • Etiske aspekter i mentoring; maktaspektet - asymmetri -symmetri og ansvar i kommunikasjon og relasjon
    • Rammer for mentoring
    • Avgrensning av mentors rolle
    • Mentors samarbeid med nærmeste leder og kolleger om mentoring og opplæring av nytilsatte

Læringsutbytte

Målet med emnet er å gjøre studenten som mentor bedre rustet til å mentorere nytilsatte sykepleiere, vernepleiere og annet helsepersonell i samsvar med Trondheim kommunes mentoringsprogram. Emnet gir studenten teoretisk kunnskap om mentoring og trening i praktiske mentoringsferdigheter.

Kunnskap:

Etter fullført emne skal studenten ha inngående kunnskaper om og kunne drøfte:

  • sentrale begreper og teorier innen mentoring
  • etikk og verdigrunnlag i mentoring
  • læring og læringsprosesser, hva fremmer og hemmer læring
  • betydningen av relasjon og kommunikasjon i mentoring
  • mentors roller og funksjoner, avgrensing av mentor rolle
  • relevante dokumenter som legger føringer for Trondheim kommunes mentoringsprogram

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten kunne;

  • planlegge, tilrettelegge og gjennomføre mentoring
  • vurdere og anvende utvalgte og egnede mentoringsstrategier og -metoder
  • analysere, vurdere og reflektere over tjenestens kvalitet på en konstruktiv måte sammen med mentee/nytilsatt og drøfte valg av handlingsalternativer
  • planlegge og gjennomføre utfordrende mentoringssamtaler

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • reflektere over egen atferd / væremåte og kommunikasjon i mentorrollen
  • vurdere kritisk egen rolle som mentor og begrunne egen praksis som mentor
  • reflektere over betydningen av konteksten og rammene for mentoringen
  • kritisk analysere og kritisk reflektere over betydningen av mentoring av nytilsatte
  • anerkjenne mentoring som et virkemiddel i Trondheim kommunes strategi for å beholde nytilsatte og styrke tjenestens kvalitet
  • bidra til å videreutvikle mentoringsprogrammet.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet er nett- og samlingsbasert. Det tas opp 40 studenter pr år. Studentene fordeles i seks basisgrupper med seks-sju medlemmer, og i to storgrupper med 20 studenter i hver gruppe

Ti samlinger fordelt i perioden oktober - juni. Den tiende samlingen inneholder muntlig eksamen.

Undervisningsform under samlinger: korte ressursforelesninger om relevant tema, praktiske mentoreringsøvelser og deling av erfaringer i basisgruppe/storgruppe.

Obligatorisk oppmøte på samlinger. Ved fravær ut over 20 % av timeplanfestet undervisning, kan studenten pålegges å levere skriftlig individuell besvarelse. Form, omfang og innhold fastsettes av emneansvarlig.

Læringsform mellom samlingene: Selvstudium av teori, fag- og forskningslitteratur og egenaktivitet knyttet til mentoring på egen arbeidsplass.

Obligatoriske aktiviteter

  • Innleveringsoppgave og muntlig presentasjon
  • Innleveringsoppgave
  • Alle samlinger

Mer om vurdering

Tre obligatoriske arbeidskrav, samt to skriftlige eksamensinnleveringer og en muntlig eksamen.

Nærmere beskrivelse av arbeidskravene gis i den elektroniske læringsplattformen (Blackboard) ved studiestart. Arbeidskravene skal være godkjent før studenten får gå opp til eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter- og videreutdanning Kategori E - Høyere grad - Finansiering 100% (MHEVUEH0)
Medisin - videreutdanning (MDEVU)

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad innen sykepleie eller vernepleie

Kursmateriell

Anbefalt litteratur legges ut i emnets side på Blachboard, NTNUs læringsportal.

Studenten må ha tilgjengelig en telefon med mulighet for lyd- og videoopptak som kan overføres til storskjerm på grupperom.

Fagområder

  • Helse- og sosialfag

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen og muntlig eksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2025

Hjemmeeksamen
Vekting 1/3 Hjelpemiddel ALLE Varighet 2 semestre Eksamenssystem Inspera Assessment
Hjemmeeksamen
Vekting 1/3 Hjelpemiddel ALLE Varighet 2 semestre Eksamenssystem Inspera Assessment
Muntlig eksamen
Vekting 1/3 Hjelpemiddel ALLE