course-details-portlet

MDV6024 - Mentorutdanning for helsepersonell

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen og muntlig eksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 1/3 2 semestre ALLE
Muntlig eksamen 1/3 ALLE
Hjemmeeksamen 1/3 2 semestre ALLE

Faglig innhold

Emnet bygger på rammene som er gitt av Trondheim kommune rundt "Mentoringsprogrammet for nytilsatte sykepleiere og vernepleiere i helse og velferd i Trondheim kommune".

Emneinnhold:

  • Mentoring og noen andre tilnærminger til faglig veiledering
  • Betydning av mentoring for trivsel, personlig vekst og faglig forsvarlig profesjonsutøvelse
  • Mentoringsprosessen
  • Mentorings- og veiledningsmodeller, strategier, metoder
  • Mentorens rolle og funksjon, jfr. Trondheim kommunes mentoringsprogram
    • En til en mentoring (mentor veileder én nytilsatt/mentee),
    • Mentoring i gruppe,
    • Etiske aspekter i mentoring; maktaspektet - asymmetri -symmetri og ansvar i kommunikasjon og relasjon
    • Rammer for mentoring
    • Avgrensning av mentors rolle
    • Mentors samarbeid med nærmeste leder og kolleger om mentoring og opplæring av nytilsatte

Læringsutbytte

Målet med emnet er å gjøre studenten som mentor bedre rustet til å mentorere nytilsatte sykepleiere, vernepleiere og annet helsepersonell i samsvar med Trondheim kommunes mentoringsprogram. Emnet gir studenten teoretisk kunnskap om mentoring og trening i praktiske mentoringsferdigheter.

Kunnskap:

Etter fullført emne skal studenten ha inngående kunnskaper om og kunne drøfte:

  • sentrale begreper og teorier innen mentoring
  • etikk og verdigrunnlag i mentoring
  • læring og læringsprosesser, hva fremmer og hemmer læring
  • betydningen av relasjon og kommunikasjon i mentoring
  • mentors roller og funksjoner, avgrensing av mentor rolle
  • relevante dokumenter som legger føringer for Trondheim kommunes mentoringsprogram

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten kunne;

  • planlegge, tilrettelegge og gjennomføre mentoring
  • vurdere og anvende utvalgte og egnede mentoringsstrategier og -metoder
  • analysere, vurdere og reflektere over tjenestens kvalitet på en konstruktiv måte sammen med mentee/nytilsatt og drøfte valg av handlingsalternativer
  • planlegge og gjennomføre utfordrende mentoringssamtaler

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • reflektere over egen atferd / væremåte og kommunikasjon i mentorrollen
  • vurdere kritisk egen rolle som mentor og begrunne egen praksis som mentor
  • reflektere over betydningen av konteksten og rammene for mentoringen
  • kritisk analysere og kritisk reflektere over betydningen av mentoring av nytilsatte
  • anerkjenne mentoring som et virkemiddel i Trondheim kommunes strategi for å beholde nytilsatte og styrke tjenestens kvalitet
  • bidra til å videreutvikle mentoringsprogrammet.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet er nett- og samlingsbasert. Det tas opp 40 studenter pr år. Studentene fordeles i seks basisgrupper med seks-sju medlemmer, og i to storgrupper med 20 studenter i hver gruppe

Ti samlinger fordelt i perioden oktober - juni. Den tiende samlingen inneholder muntlig eksamen.

Undervisningsform under samlinger: korte ressursforelesninger om relevant tema, praktiske mentoreringsøvelser og deling av erfaringer i basisgruppe/storgruppe.

Obligatorisk oppmøte på samlinger. Ved fravær ut over 20 % av timeplanfestet undervisning, kan studenten pålegges å levere skriftlig individuell besvarelse. Form, omfang og innhold fastsettes av emneansvarlig.

Læringsform mellom samlingene: Selvstudium av teori, fag- og forskningslitteratur og egenaktivitet knyttet til mentoring på egen arbeidsplass.

Obligatoriske aktiviteter

  • Innleveringsoppgave og muntlig presentasjon
  • Innleveringsoppgave
  • Alle samlinger

Mer om vurdering

Tre obligatoriske arbeidskrav, samt to skriftlige eksamensinnleveringer og en muntlig eksamen.

Nærmere beskrivelse av arbeidskravene gis i den elektroniske læringsplattformen (Blackboard) ved studiestart. Arbeidskravene skal være godkjent før studenten får gå opp til eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter- og videreutdanning Kategori E - Høyere grad - Finansiering 100% (MHEVUEH0)
Medisin - videreutdanning (MDEVU)

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad innen sykepleie eller vernepleie

Kursmateriell

Anbefalt litteratur legges ut i emnets side på Blachboard, NTNUs læringsportal.

Studenten må ha tilgjengelig en telefon med mulighet for lyd- og videoopptak som kan overføres til storskjerm på grupperom.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  10.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Termin nr.: 2
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Helse- og sosialfag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie

Administrativ enhet
Prorektor for utdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen og muntlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Hjemme-eksamen 1/3 ALLE INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Hjemme-eksamen 1/3 ALLE INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Muntlig eksamen 1/3 ALLE
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU