Emne - Mentorutdanning for helsepersonell - MDV6024
MDV6024 - Mentorutdanning for helsepersonell
Om emnet
Vurderingsordning
Faglig innhold
Emnet bygger på rammene som er gitt av Trondheim kommune rundt "Mentoringsprogrammet for nytilsatte sykepleiere og vernepleiere i helse og velferd i Trondheim kommune".
Emneinnhold:
- Mentoring og noen andre tilnærminger til faglig veiledering
- Betydning av mentoring for trivsel, personlig vekst og faglig forsvarlig profesjonsutøvelse
- Mentoringsprosessen
- Mentorings- og veiledningsmodeller, strategier, metoder
- Mentorens rolle og funksjon, jfr. Trondheim kommunes mentoringsprogram
- En til en mentoring (mentor veileder én nytilsatt/mentee),
- Mentoring i gruppe,
- Etiske aspekter i mentoring; maktaspektet - asymmetri -symmetri og ansvar i kommunikasjon og relasjon
- Rammer for mentoring
- Avgrensning av mentors rolle
- Mentors samarbeid med nærmeste leder og kolleger om mentoring og opplæring av nytilsatte
Læringsutbytte
Målet med emnet er å gjøre studenten som mentor bedre rustet til å mentorere nytilsatte sykepleiere, vernepleiere og annet helsepersonell i samsvar med Trondheim kommunes mentoringsprogram. Emnet gir studenten teoretisk kunnskap om mentoring og trening i praktiske mentoringsferdigheter.
Kunnskap:
Etter fullført emne skal studenten ha inngående kunnskaper om og kunne drøfte:
- sentrale begreper og teorier innen mentoring
- etikk og verdigrunnlag i mentoring
- læring og læringsprosesser, hva fremmer og hemmer læring
- betydningen av relasjon og kommunikasjon i mentoring
- mentors roller og funksjoner, avgrensing av mentor rolle
- relevante dokumenter som legger føringer for Trondheim kommunes mentoringsprogram
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten kunne;
- planlegge, tilrettelegge og gjennomføre mentoring
- vurdere og anvende utvalgte og egnede mentoringsstrategier og -metoder
- analysere, vurdere og reflektere over tjenestens kvalitet på en konstruktiv måte sammen med mentee/nytilsatt og drøfte valg av handlingsalternativer
- planlegge og gjennomføre utfordrende mentoringssamtaler
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten kunne:
- reflektere over egen atferd / væremåte og kommunikasjon i mentorrollen
- vurdere kritisk egen rolle som mentor og begrunne egen praksis som mentor
- reflektere over betydningen av konteksten og rammene for mentoringen
- kritisk analysere og kritisk reflektere over betydningen av mentoring av nytilsatte
- anerkjenne mentoring som et virkemiddel i Trondheim kommunes strategi for å beholde nytilsatte og styrke tjenestens kvalitet
- bidra til å videreutvikle mentoringsprogrammet.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet er nett- og samlingsbasert. Det tas opp 40 studenter pr år. Studentene fordeles i seks basisgrupper med seks-sju medlemmer, og i to storgrupper med 20 studenter i hver gruppe
Ti samlinger fordelt i perioden oktober - juni. Den tiende samlingen inneholder muntlig eksamen.
Undervisningsform under samlinger: korte ressursforelesninger om relevant tema, praktiske mentoreringsøvelser og deling av erfaringer i basisgruppe/storgruppe.
Obligatorisk oppmøte på samlinger. Ved fravær ut over 20 % av timeplanfestet undervisning, kan studenten pålegges å levere skriftlig individuell besvarelse. Form, omfang og innhold fastsettes av emneansvarlig.
Læringsform mellom samlingene: Selvstudium av teori, fag- og forskningslitteratur og egenaktivitet knyttet til mentoring på egen arbeidsplass.
Obligatoriske aktiviteter
- Innleveringsoppgave og muntlig presentasjon
- Innleveringsoppgave
- Alle samlinger
Mer om vurdering
Tre obligatoriske arbeidskrav, samt to skriftlige eksamensinnleveringer og en muntlig eksamen.
Nærmere beskrivelse av arbeidskravene gis i den elektroniske læringsplattformen (Blackboard) ved studiestart. Arbeidskravene skal være godkjent før studenten får gå opp til eksamen.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Medisin - etter- og videreutdanning (MDEVU)
Anbefalte forkunnskaper
Målgruppen er sykepleiere eller vernepleiere som har mentoroppgaver - eller som skal gå inn i mentorrollen - for nytilsatte sykepleiere, vernepleiere og annet helsepersonell i Trondheim kommune.
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad innen sykepleie eller vernepleie
Kursmateriell
Anbefalt litteratur legges ut i emnets side på Blachboard, NTNUs læringsportal.
Studenten må ha tilgjengelig en telefon med mulighet for lyd- og videoopptak som kan overføres til storskjerm på grupperom.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
10.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2022
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2023
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Helse- og sosialfag
Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
Administrativ enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen og muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Hjemme-eksamen
1/3
ALLE
Utlevering
30.01.2023Innlevering
14.02.2023
15:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Hjemme-eksamen
1/3
ALLE
Utlevering
09.03.2023Innlevering
16.03.2023
09:00
INSPERA
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Muntlig eksamen
1/3
ALLE
03.05.2023 - 04.05.2023
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"