course-details-portlet

LÆR2008 - Praktiske og estetiske tilnærminger til folkehelse og livsmestring i skolen

Om emnet

Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.

Faglig innhold

Emnet har gjennom teori og praktisk undervisning fokus på arbeid med folkehelse og livsmestring i skolen som et tverrfaglige tema. Emnet omhandler kunnskap om teoretiske perspektiv på helse, folkehelse og livsmestring både på individ-, gruppe- og samfunnsnivå samt kjennskap til relevante styringsdokumenter. Studentene vil få kjennskap til helsefremmende perspektiver på folkehelse og livsmestring som vektlegger fremming av ferdigheter, kompetanse og ressurser fremfor arbeid med risikofaktorer og vansker. Det vil bli lagt vekt på hvordan tilnærminger til praktiske og estetiske læringsprosesser kan gi elevene ressurser og kompetanse som fremmer en positiv helseutvikling i tråd med LK20. Gjennom varierte undervisningsmetoder vil studentene få kunnskap om hvordan kvaliteter, ferdigheter og verdier i praktiske- og estetiske fag (musikk, kunstfag, naturfag og kroppsøving) fremmer ressurser og faktorer på ulike nivå som blant annet læringsmiljø, samarbeid, trivsel, mestring og positivt selvbilde.

Læringsutbytte

Ved fullført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om teoretiske perspektiv på folkehelse og livsmestring både på individ- og samfunnsnivå
  • har kunnskap om helsefremming knyttet til elevenes psykiske og fysiske helse i skolen generelt
  • har kunnskap om innholdet i skolens styringsdokument knyttet til det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring
  • kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere rundt undervisning og praksis som bidrar til et helsefremmende læringsmiljø for den enkelte elev, grupper og trinn
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningopplegg begrunnet i kunnskap på fagområdet samt reflektere over og justere egen faglig utøvelse
  • kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap om helsefremming og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i sin profesjonelle praksis og treffe begrunnede valg
  • kan i sin profesjonelle praksis formidle sentralt fagstoff om hva som påvirker elevenes fysiske og psykiske helse både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser rundt folkehelse og livsmestring i fag og på tvers av fag

Læringsformer og aktiviteter

Praktisk undervisning inne og ute, forelesninger, prosjektbasert arbeid, workshop, seminar, veiledning og selvstudium. Studentaktive læringsformer vektlegges.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk arbeidskrav 1 ifh. emnebeskrivelse
  • Obligatorisk arbeidskrav 2 ifh. emnebeskrivelse

Mer om vurdering

For å kunne fremstille seg til vurdering må alle arbeidskrav være godkjent.

  • Arbeidskrav I: Workshop/seminar (obligatorisk deltagelse). Utforskende, tverrfaglig workshop i estetiske og praktiske tilnærminger til læring. Det skal leveres en refleksjonstekst (i gruppe) der studentene begrunner praksis ut fra teori/empiri på folkehelse og livsmestring
  • Arbeidskrav II: Gruppearbeid knyttet til planlegging, gjennomføring og begrunnelse av et praktisk undervisningopplegg om folkehelse og livsmestring. Deler av undervisningsopplegget skal prøves ut i praksis med medstudenter. I tillegg skal gruppa redegjøre muntlig for de valg de har tatt og begrunne med selvvalgt og obligatorisk pensum.

Vurdering

  • Eksamen er en gruppebasert prosjektoppgave. Studentene skal lage et undervisningsopplegg knyttet til folkehelse og livsmestring i skolen. Prosjektoppgaven skal inneholde en beskrivelse av planlegging og gjennomføring samt begrunnelse av undervisningopplegget. Nærmere informasjon om eksamen vil bli gitt av faglærer.

Forkunnskapskrav

Emnet tilbys som et åpent emne i MGLU.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Ingen

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Lærer- og lektorutdanning
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU