Emne - Innovasjon og entreprenørskap - LYFT3003
LYFT3003 - Innovasjon og entreprenørskap
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet. Se tidligere studieår for fullstendig emnebeskrivelse.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | A |
Faglig innhold
Dette kurset gir et fundament for å jobbe med innovasjon og produktutvikling. Kurset tar utgangspunkt i en rekke grunnleggende innovasjons- og produktutviklingsverktøy. Sentralt i kurset er innsikt i kundens/brukerens behov. Faglige temaer er avdekking av behov, kreative prosesser, forretningsmodeller, forankring, kommunikasjon, innovasjonsteam, ildsjelens betydning, scenarioteknikk, konseptutvikling, morfologi og produktutforming. Kurset gir grunnlag for å kunne utvikle undervisning tilpasset ulike grupper fra trinn 8-13, som knyttes til relevante læreplanmål.
Læringsutbytte
KUNNSKAP - Studenten skal ha kunnskap om og oversikt over: Innovasjon og grunnleggende innovasjonsverktøy. Konsept- og produktutviklings-prosesser og metoder. Relevante læreplaner som kan sees i sammenheng med emnet; Innovasjon og entreprenørskap, på trinn 8-13 FERDIGHETER - Studenten skal kunne: Avdekke og tolke kundebehov og omsette disse ved hjelp av kreative verktøy til forretningsmodeller. Kritisk, kreativt og systematisk utvikle innovative og smarte løsninger for å kunne realisere forretningsmodeller og dekke kundebehov. Gjennomføre, presentere og evaluere et helhetlig innovasjonsprosjekt i samarbeid med andre. Videreformidle relevant teori innenfor innovasjon og produktutvikling samt sammenhengen mellom teori og praksis. Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere undervisning for ulike grupper i innovasjon og entreprenørskap. Utvikle, gjennomføre og evaluere samarbeid med eksterne relevante aktører og kjenne til ulike måter å bruke eksterne læringsarenaer på. GENERELL KOMPETANSE - Studenten kan: Legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen. Formidle fagstoff skriftlig og muntlig og ved hjelp av digitale verktøy. Anvende sine yrkesfaglige, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og en gjennomgående prosjektoppgave.
Obligatoriske aktiviteter
- 80 % fremmøte i undervisning
- Obligatoriske delinnleveringer av prosjektoppgave
- Deltakelse i obligatorisk undervisning
Mer om vurdering
Krav til 80% fremmøte til undervisning.
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen utover opptakskrav til studieprogrammet.
Forkunnskapskrav
Studierettskrav. Tilgang til emnet forutsetter studierett ved aktuelt studieprogram ved NTNU, Trondheim
Kursmateriell
Angis ved semesterstart. Forelesningsnotater
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
YFLF2003 | 12.5 | HØST 2019 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Entreprenørskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Oppgave 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"