Emne - Veiledningspedagogikk for praksislærere og mentorer, emne 1 - LVUT8101
LVUT8101 - Veiledningspedagogikk for praksislærere og mentorer, emne 1
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell skriftlig hjemmeeksamen | 100/100 | 2 dager |
Faglig innhold
Veiledning og vurdering
Skikkethetsvurdering
Kommunikasjon og samspill
Praksis som lærerutdanningsarena
Ny i skolen
Redskaper i praksisopplæringa og veiledning av nyutdannede
Didaktikk som grunnlag for veiledning og analyse av praksis
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten
- har kunnskap om praksisopplæringas rolle og funksjon i lærerutdanninga
- har kunnskap om de nyutdannedes situasjon og utfordringer
- har kunnskap om læreres læring og profesjonsutvikling
- har kunnskap om praksislærer som lærerutdanner
- har kunnskap om rollen som mentor for nyutdannede lærere
- har kunnskap om ulike veiledningsstrategier
- har kunnskap om ulike redskaper for å støtte studenters og nyutdannedes lærings- og utviklingsprosess
Ferdigheter:
Studenten
- kan lede, begrunne og vurdere veiledning
- kan bruke ulike redskaper til å planlegge og støtte lærerstudenters og nyutdannedes læring
- kan analysere, vurdere og veilede lærerstudenters og nyutdannedes læringsledelse
- kan dokumentere lærerstudenters utvikling og læring
- kan bruke ferdigheter innen kommunikasjons- og samspillsprosesser i veiledning
- kan lede refleksjonsprosesser med lærerstudenter og nyutdannede lærere
Generell kompetanse:
Studenten
- kan ta medansvar for utvikling av personlig og faglig kompetanse, vekst og utvikling hos lærerstudenter og nyutdannede lærere
- kan utvise yrkesetisk innsikt og etisk dømmekraft i ulike veilednings- og vurderingssituasjoner
Læringsformer og aktiviteter
På samlingene vil det variere mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, diskusjoner og praktiske øvelser. Utforskende arbeidsformer og erfaringsbasert læring er sentralt. Mellom samlingene deltar studentene i nettbasert dialog og responsarbeid.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav
Mer om vurdering
I alt tre arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- en individuell fagtekst basert på praksis
- deltakelse i nettbasert diskusjon
- en refleksjonstekst knyttet til egen faglig utvikling
Arbeidskravene er nært knyttet til arbeidsoppgaver en har som mentor for nyutdannede lærere eller som praksislærer. Det er derfor en stor fordel å ha funksjon som mentor eller praksislærer mens en tar studiet.
Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. Kandidater som står i fare for å bli nektet å gå opp til eksamen pga. manglende arbeidskrav, skal varsles om dette, jf. gjeldende studieforskrift ved NTNU.
Del 1: Studentene får første eksamensdag utdelt hvilket emne oppgaven vil bli gitt innenfor, og dagens brukes til forberedelse i gruppe og individuelt.
Del 2: Individuell skriving ut fra oppgitt oppgaveformulering.
Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU.
Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Veiledningspedagogikk for praksislærere og mentorer (LTVP302S)
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole.
Minimum 1 års praksis
Adgangsbegrensning, maks 35
Prioritering ved opptak:
1. Praksislærer ved GLU gjennom ordinært opptak til NTNU
2. Andre som fyller kravet om fullført og bestått lærerutdanning eller tilsvarende samt 1 års praksis
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Bøker:
Bjørndal, C.R.P. (2011). Det vurderende øyet. Observasjon, vurdering og utvikling i undervisning og veiledning (2.utg). Oslo: Gyldendal Akademisk. (135 s)
Lauvås, P., Kirsten H.L. Handal, G. (2016). Kollegaveiledning med kritiske venner. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (208 s)
Lyngsnes, K. Rismark, M. (2014). Didaktisk arbeid (3.utg.). Oslo: Gyldendal. Kap. 5 (52 s)
Nilssen, V. (2010). Praksislæreren. Oslo: Universitetsforlaget. (150 s)
Nilssen, V. Klemp, T. (2014). Lærerstudenten i møtet mellom teori og praksis. Oslo: Universitetsforlaget. (208 s)
Østrem, S. (2015). Veiledning som reiskap i profesjonell utvikling. Oslo: Cappelen Damm Akademisk. Kap. 3, 8, 9, 10 (76 s)
Artikler i kompendium:
Høigaard, R., Jørgensen, A. Mathisen, P. (2001). Veiledningssamtaler med elever. (Kap. 4. Løsningsfokusert veiledning, s. 54 - 75). Kristiansand: Høyskoleforlaget. (21 s)
Krumsvik, R. J. Ludvigsen, K. (2011). Digital didaktikk for lærerstudenter. I R.J. Krumsvik R. Säljö (red.), Praktisk-pedagogisk utdanning (s. 591 - 627). Bergen: Fagbokforlaget. (36 s)
Nilssen, V., Wangsmo-Cappelen, V. Gudmundsdottir, S. (1995). Uventa innspill. Avsporing hos en lærerstudent i matematikktime. I B. Hasselgren (red.), Lära till lärare: en vänbok till Karl-Georg Ahlström (s. 217 - 238). Stockholm: HLS Förlag. (21 s)
Shulman, L.S. (2013). Educating teachers: A comparative perspective across the professions (key note résumé). I A.-L. Østern, K. Smith, T. Ryghaug, T. Krüger M.B. Postholm (red.), Teacher education research between national identity and global trends. NAFOL year book 2012 (s. 95 - 100). Trondheim: Akademika publishing. (6 s)
Planer:
Kunnskapsdepartementet (2010). Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn.Tilgjengelig fra: http://www.regjeringen.no/upload/KD/Rundskriv/2010/Retningslinjer_grunnskolelaererutdanningen_1_7_trinn.pdf
Kunnskapsdepartementet (2010). Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn.Tilgjengelig fra: http://www.regjeringen.no/upload/KD/Rundskriv/2010/Retningslinjer_grunnskolelaererutdanningen_5_10_trinn.pdf
Emnebeskrivelser for praksis GLU 1-7 og 5-10
Pensumlitteraturen for Emne 1 er på ca. 1000 sider. Artikler/enkeltkapitler kommer i tillegg. Pensumlistene er veiledende. Endelig pensumliste legges ut på blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2017
Undervisningsspråk: Norsk
-
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Individuell skriftlig hjemmeeksamen
100/100
Utlevering
05.01.2018Innlevering
05.01.2018 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Individuell skriftlig hjemmeeksamen 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"