course-details-portlet

LVUT8086 - Engelsk 2 (5-10) emne 2 KFK

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 51/100 5 dager
Skriftlig eksamen 49/100 3 timer

Faglig innhold

Avansertopplæring i engelsk med vekt på teorier og metoder i engelskundervisning på mellomtrinn og ungdomstrinn.

Engelsk 2 for 5-10 gir en videre innføring i språkopplæring på mellomtrinn og ungdomstrinn. Kurset er inndelt i tre emneområder:
1. Arbeid med avanserte tekster: litteratur og kultur
2. Kunnskap om språk: Engelsk grammatikk og fonologi; engelske dialekter
3. Engelsk som andrespråk - teorier og metoder
Engelsk 2 5-10 gir en avansert innføring i engelsk språk, litteratur og kultur, og undervisningsmetoder fra hele det engelskspråklige området. Pensumlisten inneholder romaner, noveller, skuespill og dikt skrevet for unge, samt for voksne for å bedre studentenes samfunns-, kultur- og språkforståelse. Tekstene vil bli gjennomgått i hele klassen og i grouparbeid. Vi vil bruke god tid på hver tekst for å utvikle studentenes leseferdigheter, samt forståelse av ord, språkbruk, sjanger, uttrykk og fortellerteknikker. Undervisningen i engelsk språk vil fortsette å ta for seg spørsmål knyttet mot nasjonale kunnskapsmål og utvikling av lokale læreplaner, men vil også fokusere på moderne språkundervisningsmetoder og forskjellige engelske dialekter.

Læringsutbytte

Kunnskap
Studenten
- Har inngående kunnskap om ulike nyanser ved lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur, samt kulturelle konvensjoner for språkbruk
- Har innsikt i ulike lærestrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv
- Har kjennskap til gjeldene læreplan for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid
- Har kunnskap om hvordan å integrere språkundervisning med andre fag som for eksempel samfunnsfag eller musikk
- Har kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler, og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
- Har kunnskap om samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på sentrale verk i engelskspråklig kulturtradisjon
- Har innsikt i kompleksiteten av flerspråklighet og noen strategier som kan bidra til utvikling og vedlikehold av flerspråklige kompetanse

Ferdigheter
Studenten
- Kan bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, fylt og sammenheng
- Kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevens reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy
- Kan bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring
- Kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige, og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng
- Kan aktivt gjøre nytte av elevenes erfaringen med engelsk og eventuelt andre språk
- Kan arbeide selvstendig med problemstillinger i faget
- Kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurdering
- Kan integrere språkopplæring i andre pensum områder
- Kan kritisk vurdere egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen og gjennomføre et utviklingsorientert og praksisrett fordypingsprosjekt

Generell kompetanse
Studenten
- Kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- Kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
- Kan vedlikeholde og utvikle egen språklig kompetanse

Læringsformer og aktiviteter

Studiet er samlingsbasert og går over ett semester. Underveis i studiet er det lagt inn obligatoriske arbeidskrav - både skriftlige, muntlige og digitale. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.
Det forutsettes at studentene tilegner seg lærestoff gjennom selvstudium utenom de organiserte samlingene, gjennom arbeid i grupper og gjennom den digitale læringsplattformen. Engelsk er undervisnings- og kommunikasjonsspråk. Det forventes at studentene bruker språket aktivt i undervisning og i skriftlig og muntlig kommunikasjon med medstudenter og faglærere. Videre forventes det at studentene forbereder seg til planlagt undervisning.
Studentene skal i løpet av kurset samle tekster i forskjellige sjanger til en mappe. Gjennom prosess- og produktorientert arbeid med tekstene og egenvurdering av disse, samt framføringer og aktiv deltaking i undervisningen, sikres studenten både medvirkning og veiledning i sin studieprogresjon. Mappen gis samlet individuell karakter A-F. Emnet har også en individuell skriftlig eksamen med karakter A-F. Samlet karakter for emnet består av karakterene på skriftlig eksamen og mappen.

Det arrangeres en studietur på inntil 14 dager til det norske studiesenteret i York, Storbritannia. Studieturen er ikke obligatorisk og den finansieres av studentene selv.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav

Mer om vurdering

Studiet har følgende obligatoriske krav:
- 1 muntlig presentasjon
- 3 innleveringer av tekstoppgaver
Ett av arbeidskravene vil omhandle utprøving av faglig og fagdidaktisk kunnskap i faget, samt kunnskapsdeling i eget kollegium.
Ett av arbeidskravene vil ha fokus på pedagogisk bruk av IKT i engelskundervisningen.

Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. Kandidater som står i fare for å bli nektet å gå opp til eksamen pga. manglende arbeidskrav, skal varsles om dette, jf. gjeldende studieforskrift ved NTNU.

Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av to vurderingsdeler.
Del 1: Individuell skriftlig eksamen i språk og andrespråkslæring. Tillatte hjelpemidler under eksamen: Engelsk-engelsk ordbok og 5 A4-sider egne notater.
Del 2: Individuell hjemmeeksamen.

Begge delene må være bestått for å få samlet bestått karakter i emnet.

Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU.
Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Engelsk for 5. til 10. trinn - videreutdanning for lærere (FJENG3VUÅ)
Kompetanse for kvalitet - Videreutdanning for lærere (LTKFK30SP)

Forkunnskapskrav

Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole.
Engelsk 1 (5-10) eller tilsvarende.

Det vises til enhver tid gjeldende opptaksprosedyrer gitt av oppdragsgiver.
Emnets studentkapasitet følger av avtale med oppdragsgiver eller tilsvarende.

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2018

Undervisningsspråk: Engelsk

-

Fagområde(r)
  • Engelsk
  • Lærer- og lektorutdanning
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:
  • Marthe Sofie Pande-Rolfsen

Ansvarlig enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappevurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst UTS Hjemme-eksamen 51/100
Rom Bygning Antall kandidater
Høst UTS Skriftlig eksamen 49/100 29.11.2017 09:00
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Hjemme-eksamen 51/100

Utlevering
25.05.2018

Innlevering
31.05.2018

Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Skriftlig eksamen 49/100
Rom Bygning Antall kandidater
Sommer UTS Hjemme-eksamen 51/100
Rom Bygning Antall kandidater
Sommer UTS Skriftlig eksamen 49/100 14.08.2018 09:00
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU