course-details-portlet

LVUT8085 - Engelsk 2 (5-10) emne 1 KFK

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 51/100 5 dager
Skriftlig eksamen 49/100 3 timer

Faglig innhold

Avansert opplæring i engelsk med vekt på engelsk språk, kultur, litteratur og språkundervisning på mellomtrinn og ungdomstrinn.

Engelsk 2 for 5-10 emne 1 gir en videre innføring i språkopplæring på mellomtrinn og ungdomstrinn. Kurset er inndelt i tre deler:
1. Arbeid med tekster: litteratur og kultur
2. Kunnskap om språk: Engelsk grammatikk og fonologi
3. Engelsk som andrespråk - teorier og metoder

Engelsk 2 5-10 gir en grundig innføring i engelsk språk, litteratur og kultur, og undervisningsmetoder fra hele det engelskspråklige området. Pensumlisten inneholder romaner, noveller, skuespill og dikt skrevet for unge, samt for voksne for å bedre studentenes samfunns-, kultur- og språkforståelse. Tekstene vil bli gjennomgått i hele klassen og i grupper. Vi vil bruke god tid på hver tekst for å utvikle studentenes leseferdigheter, samt forståelse av ord, språkbruk, sjanger, uttrykk og fortellerteknikker. Undervisningen i engelsk språk vil spesielt ta for seg spørsmål knyttet mot nasjonale kunnskapsmål og utvikling av lokale læreplaner.

Læringsutbytte

Kunnskap
Studenten
- Har kunnskap om ulike nyanser ved lydsystemet i engelsk, ordtilfanget og språkets grammatiske struktur, samt kulturelle konvensjoner for språkbruk
- Har kunnskap om engelsk som verdensspråk og utviklingen av dets rolle som kontaktspråk for mennesker fra ulike land og kulturer og kjennskap til noen varianter av engelsk
- Har kunnskap om hvordan språklæreplan kan settes sammen
- Har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på
- Har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter
- Har kunnskap om lesning og skriving som prosesser
- Har kunnskap om hvordan ulike faktorer kan påvirke språklæring

Ferdigheter
Studenten
- Kan bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, fylt og sammenheng
- Kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn
- Kan planlegge undervisningsplaner og lokale læreplaner basert på gjeldene nasjonale retningslinjer
- Kan bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt
- Kan integrere skriftlige og muntlige aktiviteter og identifisere vanskelige områder i grammatikk kunnskap og justere undervisningen etter elevers behov
- Kan velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land for barn og ungdom på en variert, utfordrende og i inspirerende måte
- Kan kritisk vurdere egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen og gjennomføre et utviklingsorientert og praksisrett fordypingsprosjekt

Generell kompetanse
Studenten
- Kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en mate som er tilpasset målgruppen
- Kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- Kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

Læringsformer og aktiviteter

Studiet er samlingsbasert og går over ett semester. Underveis i studiet er det lagt inn obligatoriske arbeidskrav - både skriftlige, muntlige og digitale. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.

Det forutsettes at studentene tilegner seg lærestoff gjennom selvstudium utenom de organiserte samlingene, gjennom arbeid i grupper og gjennom den digitale læringsplattformen. Engelsk er undervisnings- og kommunikasjonsspråk. Det forventes at studentene bruker språket aktivt i undervisning og i skriftlig og muntlig kommunikasjon med medstudenter og faglærere. Videre forventes det at studentene forbereder seg til planlagt undervisning.

Studentene skal i løpet av kurset samle tekster i forskjellige sjanger til en mappe. Gjennom prosess- og produktorientert arbeid med tekstene og egenvurdering av disse, samt framføringer og aktiv deltaking i undervisningen, sikres studenten både medvirkning og veiledning i sin studieprogresjon. Mappen gis samlet individuell karakter A-F. Emnet har også en individuell skriftlig eksamen med karakter A-F. Samlet karakter for emnet består av karakterene på skriftlig eksamen og mappen.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav

Mer om vurdering

Studiet har følgende obligatoriske krav:
- 1 muntlig presentasjon
- 3 innleveringer av tekstoppgaver
Ett av arbeidskravene vil omhandle utprøving av faglig og fagdidaktisk kunnskap i faget, samt kunnskapsdeling i eget kollegium.
Ett av arbeidskravene vil ha fokus på pedagogisk bruk av IKT i engelskundervisningen.

Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. Kandidater som står i fare for å bli nektet å gå opp til eksamen pga. manglende arbeidskrav, skal varsles om dette, jf. gjeldende studieforskrift ved NTNU.

Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av to vurderingsdeler.
Del 1: Individuell skriftlig eksamen i språk og andrespråkslæring. Tillatte hjelpemidler under eksamen: Engelsk-engelsk ordbok og 5 A4-sider egne notater.
Del 2: Individuell hjemmeeksamen.

Begge delene må være bestått for å få samlet bestått karakter i emnet.

Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU.
Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Engelsk for 5. til 10. trinn - videreutdanning for lærere (FJENG3VUÅ)
Kompetanse for kvalitet - Videreutdanning for lærere (LTKFK30SP)

Forkunnskapskrav

Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole.
Engelsk 1 (5-10) eller tilsvarende.

Det vises til enhver tid gjeldende opptaksprosedyrer gitt av oppdragsgiver.
Emnets studentkapasitet følger av avtale med oppdragsgiver eller tilsvarende.

Kursmateriell

Pensumlisten er veiledende. Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Literature:

Haddon, Mark, The Curious Incident of the Dog in the Night-Time. ISBN: 978-0099450252

Sachar, Louis, Holes. ISBN: 978-1408865231

Wilson, Jacqueline, The Story of Tracy Beaker. ISBN: 978-0440867579

Wilson, Jacqueline, The Illustrated Mum, ISBN: 978-0440867814

 

Language Teaching and Learning: 

Birketveit, Anna and Williams, Gweno (eds.) (2013). Literature for the English Classroom:

Theory into Practice. Bergen: Fagbokforlaget.

Galloway, N. Rose, H. (2015). Introducing Global Englishes. London New York: Routledge

Hedge, Tricia. (2000). Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford, Oxford University Press.

Jones, Rodney. (2012) Discourse Analysis: A Resource Book for Students. London New York: Routledge

 

NB: Short stories, essays, articles and poetry will be required in addition to the texts on the reading list. Please check the term plan and It¿s Learning regularly to ensure you have access to all required texts. Course Teachers will be responsible for providing copies, digital files, or web resources of these texts. Students will be responsible for accessing or printing them as needed. 

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: A
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2017

Undervisningsspråk: Engelsk

-

Fagområde(r)
  • Engelsk
  • Lærer- og lektorutdanning
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:
  • Marthe Sofie Pande-Rolfsen

Ansvarlig enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappevurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Hjemme-eksamen 51/100

Utlevering
07.12.2017

Innlevering
14.12.2017

Rom Bygning Antall kandidater
Høst ORD Skriftlig eksamen 49/100 05.12.2017 09:00
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Hjemme-eksamen 51/100
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Skriftlig eksamen 49/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU