course-details-portlet

GEOG6007

Virtuell virkelighet for feltnær undervisning og kommunikasjon

Studiepoeng 2,5
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025 / Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Studietilbudet gir en introduksjon til VR-teknologi på masternivå, der hensikten er at deltagerne selv etter endt kurs skal kunne ta i bruk teknologien for egen undervisningspraksis, kommunikasjon av landskap eller situasjoner som ledd i egen markedsføringsstrategi, eller kommunikasjon av faglige problemstillinger og kommunikasjon med publikum (f. eks i offentlig forvaltning). Studenten som gjennomfører emnet skal også kunne reflektere over teknologien opp i mot GDPR, personvern, etikk og pedagogikk, på høyere grads nivå. Emnet gir en introduksjon til den historiske utviklingen av VR-teknologi og introduserer deltagerne til hvordan de rent praktisk kan ta i bruk teknologien og bygge eget faglig eller bedriftsrettet materiale inn i sfæriske foto eller filmer (multimodale tekster med utgangspunkt i sfærisk, oppslukende bilde eller film, ofte tilpasset kommunikasjon også på nettsider). Emnet er samlingsbasert med en to-dagers samling og gjennomføres ellers digitalt.

Læringsutbytte

Studentene vil få avansert kunnskap om hvordan VR-teknologi kan tas i bruk for kommunikasjon og feltnær undervisning/formidling. Ved å gjennomføre emnet vil studentene ha teoretisk kunnskap og erfaring som gjelder virtuell virkelighet, og hvordan denne kan eller ikke bør benyttes i gitte situasjoner. Studentene innehar en inngående forståelse av teknologiens muligheter og fallgruver så vel som innsikt i den historiske utviklingen av teknologien.

Kunnskap

Studentene vil etter endt kurs ha avansert kunnskap om VR som læringsteknologi og kommunikasjonsverktøy ut mot publikum. Studenten vil ha avansert kunnskap om praksisnær og tverrfaglig kompetanse egnet for umiddelbart å ta i bruk nye verktøy i eget arbeidsliv.

Ferdigheter:

Etter gjennomføring av emnet vil kandidaten inneha ferdigheter til å selv benytte virtuell virkelighet som verktøy for kommunikasjon og/eller undervisning. Kandidaten vil ha ferdigheter til å ta planlegge og prioritere innhold i bilder/film, ta bilder/opptak og benytte programvare til å bygge fotohistorier som deretter kan benyttes i nettsideproduksjon, utadrettet kommunikasjon på mobile enheter eller i læringssituasjoner. Kandidaten vil ha ferdigheter til å vurdere koblingen mellom teknologi og faginnhold så vel som tekniske ferdigheter til å ta i bruk VR-.briller for kommunikasjon, undervisning eller i for eksempel museums-situasjoner.

Læringsformer og aktiviteter

Digitale workshoper

Digitale forelesninger

2-dagers samling på campus, med dertil litteraturdiskusjoner, forelesninger, praktisk bruk av VR-teknologi og bruk av digitale verktøy for å lage digitale VR-historier.

Obligatorisk aktivitet: Oppmøte begge dager på samlingen og muntlig gruppepresentasjon.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse på samling (2 dager)
  • Gruppepresentasjon på samling

Mer om vurdering

En individuell innleveringsoppgave i form av en digital fotohistorie, vurderes bestått/ikke bestått.

Forkunnskapskrav

Vi krever minumum 2 års arbeidserfaring for opptak til emnet.

Kursmateriell

Vil bli annonsert

Fagområder

  • Geografi

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment