Emne - Fornybar energi grunnkurs - FENT1001
FENT1001 - Fornybar energi grunnkurs
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 4 timer | H |
Faglig innhold
- Oversikt over Norges og verdens energisituasjon - Miljømessige utfordringer med energiproduksjon (CO2 og NOx utslipp) - Ulike former for fornybar energi (vannkraft, små vannkraftverk, vindkraft, solenergi, bioenergi, bølgekraft, tidevannskraft, saltkraft, geotermisk energi) - Sammenligning av fornybar energi med andre former for elektrisitetsproduksjon som kullkraft, gasskraft, dieselkraft og kjernekraft - Varmepumper, varmegjenvinning, ENØK tiltak for bygninger, passivhus og plusshus - Hydrogen som energibærer, hydrogenproduksjon, hydrogenlagring og hydrogensikkerhet - Brenselceller (teknologi, utfordringer og anvendelsesområder) - Ulike former for energilagring (pumpekraftverk, komprimert luft, batterier, strømningsbatterier, superkondensatorer, svinghjul) - Mikrogrid og Smart grid
Læringsutbytte
Kunnskap: Kandidaten har kunnskap om - ulike former for energiproduksjon og energilagring. - norsk energiforsyning og energibruk samd den nasjonale og internasjonale energisituasjonen. - energieffektiv og miljøvennlig utnyttelse av norsk olje og gass. - miljøproblemer knyttet til energiproduksjon og energibruk. - ulike tiltak for energieffektivisering. - forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet Fornybar energi. Ferdigheter: Kandidaten evner å - oppdatere sin kunnskap innenfor fagfeltet gjennom informasjonsinnhenting. - anvende kunnskap for å løse teoretiske, tekniske og praktiske problemstillinger innenfor fagområdene energiproduksjon og energilagring. - vurdere energimessige og miljømessige konsekvenser av ulike energiløsninger. - gjøre enkle beregninger på varme- og kuldesystemer. - finne, vurdere, bruke og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling innenfor Fornybar Energi Generell kompetanse: Kandidaten skal kunne - vurdere ulike metoder for energiproduksjon og energilagring opp mot hverandre. - vurdere hensiktsmessige tiltak for energieffektivisering. - formidle prosjektresultater skriftlig og muntlig.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, øvinger, prosjekt, laboratoriearbeid
Obligatoriske aktiviteter
- Prosjekt med rapport
- 7 av 10 regneøvinger
- Laboppgaver med rapport
Mer om vurdering
Skriftlig skoleeksamen, 4 timer.
Obligatoriske arbeidskrav for å få adgang til vurdering: - 7 av 10 øvinger må være godkjent. - Laboratoriearbeid: obligatorisk oppmøte. To laboratorierapporter må være godkjent. - Prosjekt med rapport må være godkjent.
En utsatt eksamen (kontinuasjonseksamen) arrangeres i august, og skriftlig eksamen kan endres til muntlig eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Fornybar energi, ingeniør (BIFOREN)
Kursmateriell
Utdelte notater via Blackboard.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
FENA1001 | 10.0 | HØST 2019 | |
FENG1001 | 10.0 | HØST 2019 | |
TFNE1001 | 10.0 | HØST 2019 | |
FENT1101 | 5.0 | HØST 2023 | |
FENT1102 | 5.0 | HØST 2023 | |
FENG1101 | 5.0 | HØST 2023 | |
FENG1102 | 5.0 | HØST 2023 | |
FENA1101 | 5.0 | HØST 2023 | |
FENA1102 | 5.0 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
10.0 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Energi- og prosessteknikk
- Tekniske fag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 H INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 H INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"