Emne - Mangfold, identitet og fellesskap - DID3705
DID3705 - Mangfold, identitet og fellesskap
Om emnet
Nytt fra studieåret 2020/2021
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Hjelpemidler | Delkarakter |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet tar opp fagdidaktiske problemstillinger knyttet til kunnskap om ulike perspektiver på identitet og identitetskonstruksjon. Emnet tar sikte på å belyse og drøfte identitetskonflikter i et historisk perspektiv nasjonalt og internasjonalt. Mangfold, Identitet og fellesskap i kultur og politikk og erfaring med kulturmøter mellom elever med ulik etnisitet i norsk skole blir belyst gjennom aktuelle eksempler fra ulike samfunnsgrupper, og er sentrale elementer i emnets samfunnsfagdidaktiske tilnærming.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om sentrale teorier om identitetskonstruksjon og felleskaper som inngår i samfunnsfagdidaktiske sammenhenger
- har inngående kunnskap om identitetskonflikter og identitetspolitikk og hvordan disse fenomenene er eller kan være sentrale elementer i kultur og politikk både nasjonalt og internasjonalt og hvordan begrepene kan anvendes i læringsprosesser
- har inngående kunnskap om assimilasjon- og integreringsstrategier som empiriske og teoretiske fenomener, og om interkulturell læring i skolen
Ferdigheter
Kandidaten
- kan diskutere fremveksten av nasjonale og transnasjonale identiteter, herunder sammenhengen mellom nasjonalisme, demokrati og tilhørighet
- kan vurdere betydninger av endringer i det politiske system, medieutvikling og forbrukstrender i lys av identitet, fellesskap og mangfold
- kan drøfte problemstillinger om interkulturell læring og flerkulturelt arbeid i skolen
Generell kompetanse
- kan analysere ungdomskultur og ungdomsidentitet og hvilke konsekvenser endringer i identitetsbegrepet har fått, kan få eller bør få for opplæring i skolen
- kan reflektere og oppnå forståelse for kulturelle forskjeller
- kan utvikle samfunnsfagdidaktiske problemstillinger knyttet til mangfold, identitet og fellesskap
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, seminarer, studentpresentasjoner.
Obligatoriske aktiviteter
- Muntlig presentasjon og en skriftlig innlevering
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:
1 muntlig presentasjon og 1 skriftlig innlevering. Det kreves tilstedeværelse i undervisning for å gjennomføre obligatoriske aktiviteter.
Vurderingsform og karakterskala
Hjemmeeksamen (individuell) over 2 uker. Bokstavkarakterer A-F.
Spesielle vilkår
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Anbefalte forkunnskaper
Fullført lærerutdanning eller relevant bachelorgrad. Minst 30 studiepoeng samfunnsfaglige emner.
Kursmateriell
Bøker og artikler på engelsk og norsk/skandinaviske språk
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
EDU3041 | 4.0 | 01.09.2020 | |
EDU3063 | 3.5 | 01.09.2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2021
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Historie
- Samfunnsfag
- Samfunnskunnskap
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"