Emne - Utforskende undervisning og samfunnskritisk tenkning - DID3703
DID3703 - Utforskende undervisning og samfunnskritisk tenkning
Om emnet
Nytt fra studieåret 2020/2021
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Hjelpemidler | Delkarakter |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet er praktisk rettet mot alternative og lokale læringsarenaer, digital kildekritikk, ekskursjoner og feltarbeid i samfunnsfagene. Å utvikle verktøy for utforskende undervisning, kritisk bevissthet og dybdelæring om og i samfunnet i fortid og nåtid står i fokus. Aktivt medborgerskap gjennom elevaktiviserende og undersøkende tilnærminger, også i et tverrfaglig perspektiv, vektlegges. Her vil fokus være på læringsstrategier i og utenfor klasserommet, bevissthet om hva digital kompetanse innebærer og ferdigheter knyttet til undersøking av samfunnsfenomener. Emnet tar sikte på å utvikle kompetanse om hvordan kunnskap om samfunnet utvikles og bevissthet om hvordan ulike framstillinger påvirker synet på samfunnet.
Læringsutbytte
Kandidaten
- har inngående kunnskap om fagdidaktiske problemstillinger knyttet til lokale og alternative læringsrom for samfunnsfagene
- har forskningsbasert kunnskap og teoretiske forutsetninger for bruk av ekskursjon, feltarbeid og alternative læringsarenaer
- har inngående kunnskap om og erfaring med bruk av digitale medier i globale nettverk.
- har avansert kunnskap om samfunnsfaglig digital kildekritikk
- har avansert kunnskap om dybdelæring, ulike utforskningsmetoder og undersøkelser i og utenfor klasserommet
- kan vurdere digitale mediers fagdidaktiske potensial i læring og undervisning
- kan anvende, drøfte og vurdere utforskning og praktisk undervisning, spesielt knyttet til ekskursjoner, feltarbeid og alternative læringsrom i samfunnsfag
- kan drøfte og anvende fagdidaktiske perspektiver og samfunnskritisk tenkning på ulike kilder i samfunnsfag
- kan diskutere og reflektere over ulike sider ved digitale læringsverktøy
- kan anvende og ta i bruk relevante læringsarenaer i tverrfaglige tilnærminger
- kan vurdere og analysere empirisk kunnskap for å praktisk utforske samfunnsteoretiske problemstillinger
- kan drøfte og anvende digital kildekritikk og ulike læringsarenaers rolle i samfunnskritisk tenkning
Læringsformer og aktiviteter
Tre ekskursjoner til lokale museum, institusjoner eller andre læringsarenaer i Trondheim og omegn, digitale plattformer, gruppearbeid, forelesninger.
Obligatoriske aktiviteter
- Muntlig presentasjon, arbeid med digitalt verktøy, deltakelse i prosjektoppgave
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter
Muntlig presentasjon, arbeid med digitalt verktøy, deltagelse i prosjektoppgave. Det kreves tilstedeværelse i undervisning for å gjennomføre obligatoriske aktiviteter.
Vurderingsform og karakterskala
Skriftlig individuell oppgave. Bokstavkarakter A-F
Spesielle vilkår
Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester. Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Anbefalte forkunnskaper
Fullført lærerutdanning eller relevant bachelorgrad. Minst 30 studiepoeng samfunnsfaglige emner.
Kursmateriell
Bøker og artikler på engelsk og norsk/skandinaviske språk.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
EDU3084 | 4.0 | 01.09.2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2020
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Samfunnsfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering 27.11.2020
Innlevering 11.12.2020
Utlevering 09:00
Innlevering 14:00
INSPERA -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"