course-details-portlet

DID3401 - Læring og undervisning av matematikk

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Mappevurdering 100/100

Faglig innhold

Dette emnet gir en dypere forståelse av teorier for læring og undervisning av matematikk. Studentene vil ved hjelp av teori og praksis utvikle sin evne til å gjøre begrunnede valg med tanke på å organisere elevers muligheter for læring av matematikk. Studentene vil videreutvikle sin kompetanse i å observere og dokumentere læring og undervisning av matematikk i grunnskolen, og å analysere slike observasjoner med utgangspunkt i teori. Spesielt legges det vekt i emnet på arbeid med lesing av matematikkdidaktisk forskning og skriving av akademiske tekster. De matematiske temaene i emnet er hovedsakelig hentet fra algebra. En vil blant annet arbeide med to ulike tilnærminger til algebra i skolematematikken: algebra som generalisert aritmetikk og algebra som generalisering av mønster. Abstrakt algebra (gruppeteori) vil være et viktig tema for å belyse det strukturelle aspektet ved algebra.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om teorier om matematikklæring som tilegnelse og som deltakelse, hvor for eksempel begreper som representasjoner i matematikk og semiotikk er sentrale
  • har kunnskap om ulike områder innen algebra og hvordan disse er knyttet til andre emner i skolematematikken
  • har inngående kunnskap om sentrale aspekter ved læring og undervisning av algebra
  • har inngående kunnskap om algebra som eksempel på en aksiomatisk oppbygd struktur

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan sette seg inn i forskning innenfor aktuelle områder av matematikkdidaktikk
  • kan presentere som akademisk tekst egne empiriske undersøkelser knyttet til sentrale temaer i emnet
  • kan analysere elevers algebraiske tenkning, informert av resultater publisert i forskningslitteraturen
  • kan analysere læring og undervisning i matematikk innenfor ulike matematiske temaer, med utgangspunkt i aktuell teori

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan gjøre teoriforankrede valg med tanke på organisering av elevers muligheter for læring av tema som er sentrale i emnet
  • har kunnskap om relevant, nyere matematikkdidaktisk forskning i de tema som omfattes av emnet
  • kan presentere resultatet av teoriforankrede, empirisk baserte undersøkelser

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen organiseres i seminaruker. Mellom seminarukene legges det opp til litteraturstudier, oppgaver, innsamling av data i skolen, samt kontakt gjennom nettklasserom. Arbeidsformene veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver (individuelt og i gruppe), diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Faglige diskusjoner og annen faglig samhandling er en viktig arbeids- og læringsform, og det forventes at alle studentene bidrar aktivt i slike aktiviteter. Undervisningen kan foregå på engelsk.

Obligatoriske aktiviteter/arbeidskrav

  • To fagtekster basert på empiriske undersøkelser
  • Et muntlig framlegg i gruppe
  • Tre arbeidsoppdrag mellom samlingene

De obligatoriske aktivitetene vurderes som godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen

Obligatoriske aktiviteter

  • Fagtekster, muntlig presentasjon og arbeidsoppdrag

Mer om vurdering

Eksamen er i form av en individuell mappe som består av én fagtekst og to utvalgte arbeidsoppdrag, hvorav minst ett inneholder en oppgave i gruppeteori. Vurderingen av eksamensmappa baserer seg i hovedsak på fagteksten, og arbeidsoppdragene vil være karakterjusterende. Alle delene av mappa må være bestått for å bestå emnet.

Kursmateriell

Pensumet består hovedsakelig av vitenskapelige artikler som er på engelsk. Pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart. Den kan også søkes opp på Innsida.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
LMM54001 15.0 HØST 2020
LMM14002 15.0 HØST 2020
SKOLE6931 10.0 HØST 2020
SKOLE6246 6.0 HØST 2020
SKOLE6210 12.0 HØST 2020
SKOLE6220 12.0 HØST 2020
SKOLE6230 12.0 HØST 2020
MGLU4103 15.0 HØST 2020
MGLU4503 15.0 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Fagdidaktikk
  • Matematikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Mappevurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Mappevurdering 100/100

Utlevering
02.01.2024

Innlevering
08.01.2024


09:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Mappevurdering 100/100

Utlevering
29.04.2024

Innlevering
06.05.2024


09:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU