Emne - Forbrukerforståelse - BMRK4021
BMRK4021 - Forbrukerforståelse
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave og skriftlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Hjelpemidler | Delkarakter |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 60/100 | 5 timer | ||
Oppgave | 40/100 |
Faglig innhold
Emnets overordnede mål er å skape forståelse for forbruk som både et individuelt og kulturelt fenomen, gjennom å formidle videregående kunnskap i nyere forbrukerteori. Slik forståelse krever også et kritisk perspektiv på forbrukerkultur i lys av både sosial fremmedgjøring og etiske og miljømessige problemer. Emnet bygger på en hermeneutisk/fenomenologisk tilnærming, der både kjøp og bruk av produkter blir studert med hensyn på deres mange og ulike funksjoner - ikke minst i forbrukerens identitetsarbeid.
Emnet skal også gi kunnskap om forbrukerforskning og de ulike virkelighetsoppfatningene og metodiske perspektivene («paradigmene») som gir opphav til ulike teorier. Semiotikk, postmodernisme, studier av materiell kultur, sosiologisk maktteori og nyere versjoner av hedonisme er viktige stikkord i så måte.
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Ha oppdaterte kunnskap i nyere forbrukerteori ut forståelse av ulike faglige perspektiver.
- Oppnå innsikt i betydningen av ulike forskningsmetoder for kunnskapsproduksjon på feltet.
- Forstå forbruk både ut fra psykologisk drivkrefter og sosiale strukturer.
Ferdigheter
- Kunne anvende teorien til generell samfunnsforståelse samt til å analysere diverse markedsføringsutfordringer.
- Kunne designe og gjennomføre forbrukerstudier basert på kvalitativ metode
Generell kompetanse
- Forstå bedriftenes markedsføring i en samfunnsmessig kontekst.
- Ha godt grunnlag for kritisk refleksjon over forbrukets drivkrefter i lys av etiske problemer og sosial og økologisk bærekraft.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger (12 stk. a 3 timer, med diskusjoner).
Mer om vurdering
I henhold til gjeldende reglement ved NTNU
Emnet er kun tilgjengelig for studenter med opptak til et studieprogram under "spesielle vilkår".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Entrepreneurship (MSENTRE)
Entreprenørskap (MENTRE)
Finansiell økonomi (MFINØK)
Industriell økonomi og teknologiledelse (MTIØT)
Internasjonal Business og Markedsføring (860MIB)
Internasjonal Business og Markedsføring (861MIBE)
Regnskap og revisjon (MRR)
Samfunnsøkonomi (MSØK)
Samfunnsøkonomi (MSØK/5)
Økonomi og administrasjon (ØAMSC)
Forkunnskapskrav
Ingen
Kursmateriell
Frode Nyeng: "Forbrukerforståelse - En innføring i teori og perspektiver på moderne forbruk", Fagbokforlaget, 2019.
+ Ca. 20 artikler som oppgis/legges ut på Blackboard ved studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
MF421 | 7.5 | 01.01.2016 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2020
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Økonomi og administrasjon
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave og skriftlig eksamen
- Termin Statuskode Vurderings-form Vekting Hjelpemidler Dato Tid Digital eksamen Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
40/100
Utlevering 06.11.2020
Innlevering 13.11.2020
Utlevering 08:00
Innlevering 14:00
INSPERA -
Rom Bygning Antall kandidater -
Høst
ORD
Hjemme-eksamen (1)
60/100
Utlevering 26.11.2020
Innlevering 26.11.2020
Utlevering 09:00
Innlevering 14:00
INSPERA -
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Hjemme-eksamen 60/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) Merk at eksamensform er endret som et smittevernstiltak i den pågående koronasituasjonen. Please note that the exam form has changed as a preventive measure in the ongoing corona situation
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"