Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Studere på NTNU
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Synnøve Matre

Synnøve Matre

Professor i norsk
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

synnove.matre@ntnu.no
73559894 41478786 Gunnerushuset, G312, Kalvskinnet, Gunnerusgate 1
Forskingsprosjekt: Developing national standards for writing. A tool for teaching and learning (Normprosjektet)
Om Publikasjoner Undervisning

Om

CV

Kompetanseord

  • Samtaleanalyse
  • Skriving i skolen
  • Skriving som grunnleggende ferdighet
  • Språkutvikling
  • Vurdering av skriving

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2019

  • Berge, Kjell Lars; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Evensen, Lars Sigfred; Otnes, Hildegunn. (2019) Introducing teachers to new semiotic tools for writing instruction and writing assessment: consequences for students’ writing proficiency. Assessment in education: Principles, Policy & Practice
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Nygård, Mari; Matre, Synnøve. (2017) Språksyn og språkteoretiske tilnærmingsmåter. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Matre, Synnøve. (2017) Normprosjektet – erfaringar frå skriveopplæring på mellomtrinnet. Norsklæreren
    Fagartikkel
  • Matre, Synnøve. (2017) Bruk av forventningsnormer i skriveopplæringa: Erfaringer fra en intervensjonsstudie om skriving og vurdering. ASLAs skriftserie
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2016) Opening dialogic spaces: Teachers’ metatalk on writing assessment. International Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Evensen, Lars Sigfred; Berge, Kjell Lars; Thygesen, Ragnar; Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2016) Standards as a tool for teaching and assessing cross-curricular writing. Curriculum Journal
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review

2015

  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2015) Skriving i framtidas skule (innlegg på Ludvigsen-utvalets blogg). Fremtidens skole
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2015) Writing education and assessment in Norway: Towards shared understanding, shared language and shared responsibility. L1-Educational Studies in Language and Literature
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2014) Lærarsamtalar om elevtekstar – mot eit felles fagspråk om skriving og vurdering. Novus Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2014) Forventninger om skrivekompetanse. Perspektiver på skriving, skriveopplæring og vurdering i "Normprosjektet". Viden om Læsning
    Vitenskapelig artikkel

2013

  • Matre, Synnøve. (2013) Elevteksten - eit blikk inn i barns skriftspråkutvikling. Akademika forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2012

  • Melby, Guri; Matre, Synnøve. (2012) Å skrive seg inn i læreryrket. Akademika forlag Akademika forlag
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Matre, Synnøve; Skaftun, Atle. (2012) Skriv! Les!. Akademika forlag Akademika forlag
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Matre, Synnøve; Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard; Solheim, Randi. (2012) Ekspressive tekstar av unge skrivarar: om kjensleutløp, identitetsarbeid og skriveutvikling. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve; Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard; Solheim, Randi. (2012) Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2011

  • Matre, Synnøve; Fottland, Helg. (2011) Text, talk and thinking together : using action research to improve third grade children's talking, reading and identity construction. Nordic Studies in Education
    Vitenskapelig artikkel

2009

  • Matre, Synnøve. (2009) Gruppesamtalar. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Språkteoretiske tilnærmingsmåtar. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Leik og språk. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Sosiokulturelle aspekt. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Munnleg språkbruk - didaktisk refleksjon. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Klassesamtale. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Språklære i skolen - grammatikens plass og funksjon. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Elevteksten som er vegvisar til tilpassa opplæring. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Om språk og språkutvikling. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Vurdering av samtaletekstar som didaktisk utfordring. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2008

  • Matre, Synnøve. (2008) Stimulating dialogue - a way to improve reading comprehision?.
    Annet

2007

  • Matre, Synnøve. (2007) Building a collaborating community: the role of language in teachers and researchers cooperation on improving teaching in mathematics. Brill|Sense
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve; Hoel, Torlaug Løkensgard. (2007) Skrive for nåtid og framtid. Skriving og rettleiing i høgre utdanning. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag (2)
    Fagbok
  • Matre, Synnøve; Hoel, Torlaug Løkensgard. (2007) Skrive for nåtid og framtid. Skriving i arbeidsliv og skole. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag (1)
    Fagbok

2006

  • Matre, Synnøve. (2006) Utfordringar for skriveopplæring og skriveforsking i dag. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag
    Fagbok
  • Matre, Synnøve. (2006) Dei yngste barna og nynorsken.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2005

  • Fottland, Helg; Matre, Synnøve. (2005) Motivation and learning from a social standpoint case illustrations from a second grade classroom. Nordisk Pedagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Matre, Synnøve; Fottland, Helg. (2005) Æ har skrevve kjempemye æ nå : ein andreklassing på veg inn i skrifta. Det Norske Samlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Botten, Geir; Kjøsnes, Nils Johan; Lorentzen, Rutt Trøite; Matre, Synnøve. (2005) Kva fortel barnetekstane oss? Ein samtale mellom to matematikklærarar og to norsklærarar. Det Norske Samlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2005) Five years old children co-constructing meaning: A case-study of two children and their heuristic dialogues. Novus Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fottland, Helg; Matre, Synnøve. (2005) Assessment from a sociocultural perspective narratives from a first grade classroom. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel

2004

  • Fottland, Helg; Matre, Synnøve. (2004) Exploring Researchers in Dialogue: Linguistic and Educational Perspectives on Observational Data from a Sixth Grade Classroom. International Journal of Qualitative Methods (IJQM)
    Vitenskapelig artikkel
  • Gravanes, Arne; Svorkmo, Anne-Gunn; Matre, Synnøve; Fottland, Helg. (2004) Blir det lettere å være lærer etter dette? : fire blikk på en matematikkøkt i sjuende klasse. Norsk pedagogisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel

2003

  • Maagerø, Eva; Maagerø, Eva; Matre, Synnøve; Matre, Synnøve. (2003) Når barn erobrar språket. Ulike perspektiv på barns språkutvikling. Cappelen Damm Høyskoleforlaget Cappelen Damm Høyskoleforlaget (41)
    Fagbok
  • Matre, Synnøve. (2003) Eitt klasserom : to blikk : læraren leier klassesamtalar om Egypt. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fottland, Helg; Matre, Synnøve. (2003) Klasseråd som arena for demokratisk oppdragelse i grunnskolen : læreren som debattleder - og veiviser. Norsk pedagogisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel

2002

  • Matre, Synnøve. (2002) Filosoferande og utforskande verksemd hos barn. OsloMet - storbyuniversitetet
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2001

  • Matre, Synnøve. (2001) "i båsna har fire bombefly bombert to hus" : om sakprega tekstar hos barn. ?
    Fagartikkel

2000

  • Matre, Synnøve. (2000) Samtalar mellom barn : om utforsking, formidling og leik i dialogar. Det Norske Samlaget Det Norske Samlaget
    Lærebok

1999

  • Matre, Synnøve; Roe, Astrid; Hertzberg, Frøydis. (1999) "Æ har vorre med på elgjakt, æ!" : samtaletekstar hos barn. Aschehoug & Co
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Berge, Kjell Lars; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Evensen, Lars Sigfred; Otnes, Hildegunn. (2019) Introducing teachers to new semiotic tools for writing instruction and writing assessment: consequences for students’ writing proficiency. Assessment in education: Principles, Policy & Practice
    Vitenskapelig artikkel
  • Matre, Synnøve. (2017) Normprosjektet – erfaringar frå skriveopplæring på mellomtrinnet. Norsklæreren
    Fagartikkel
  • Matre, Synnøve. (2017) Bruk av forventningsnormer i skriveopplæringa: Erfaringer fra en intervensjonsstudie om skriving og vurdering. ASLAs skriftserie
    Vitenskapelig artikkel
  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2016) Opening dialogic spaces: Teachers’ metatalk on writing assessment. International Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Evensen, Lars Sigfred; Berge, Kjell Lars; Thygesen, Ragnar; Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2016) Standards as a tool for teaching and assessing cross-curricular writing. Curriculum Journal
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2015) Skriving i framtidas skule (innlegg på Ludvigsen-utvalets blogg). Fremtidens skole
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Matre, Synnøve; Solheim, Randi. (2015) Writing education and assessment in Norway: Towards shared understanding, shared language and shared responsibility. L1-Educational Studies in Language and Literature
    Vitenskapelig artikkel
  • Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2014) Forventninger om skrivekompetanse. Perspektiver på skriving, skriveopplæring og vurdering i "Normprosjektet". Viden om Læsning
    Vitenskapelig artikkel
  • Matre, Synnøve; Fottland, Helg. (2011) Text, talk and thinking together : using action research to improve third grade children's talking, reading and identity construction. Nordic Studies in Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Fottland, Helg; Matre, Synnøve. (2005) Motivation and learning from a social standpoint case illustrations from a second grade classroom. Nordisk Pedagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Fottland, Helg; Matre, Synnøve. (2005) Assessment from a sociocultural perspective narratives from a first grade classroom. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Fottland, Helg; Matre, Synnøve. (2004) Exploring Researchers in Dialogue: Linguistic and Educational Perspectives on Observational Data from a Sixth Grade Classroom. International Journal of Qualitative Methods (IJQM)
    Vitenskapelig artikkel
  • Gravanes, Arne; Svorkmo, Anne-Gunn; Matre, Synnøve; Fottland, Helg. (2004) Blir det lettere å være lærer etter dette? : fire blikk på en matematikkøkt i sjuende klasse. Norsk pedagogisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Fottland, Helg; Matre, Synnøve. (2003) Klasseråd som arena for demokratisk oppdragelse i grunnskolen : læreren som debattleder - og veiviser. Norsk pedagogisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Matre, Synnøve. (2001) "i båsna har fire bombefly bombert to hus" : om sakprega tekstar hos barn. ?
    Fagartikkel

Bøker

  • Melby, Guri; Matre, Synnøve. (2012) Å skrive seg inn i læreryrket. Akademika forlag Akademika forlag
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Matre, Synnøve; Skaftun, Atle. (2012) Skriv! Les!. Akademika forlag Akademika forlag
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Matre, Synnøve; Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard; Solheim, Randi. (2012) Teorier om tekst i møte med skolens lese- og skrivepraksiser. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Matre, Synnøve; Hoel, Torlaug Løkensgard. (2007) Skrive for nåtid og framtid. Skriving og rettleiing i høgre utdanning. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag (2)
    Fagbok
  • Matre, Synnøve; Hoel, Torlaug Løkensgard. (2007) Skrive for nåtid og framtid. Skriving i arbeidsliv og skole. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag (1)
    Fagbok
  • Matre, Synnøve. (2006) Utfordringar for skriveopplæring og skriveforsking i dag. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag
    Fagbok
  • Maagerø, Eva; Maagerø, Eva; Matre, Synnøve; Matre, Synnøve. (2003) Når barn erobrar språket. Ulike perspektiv på barns språkutvikling. Cappelen Damm Høyskoleforlaget Cappelen Damm Høyskoleforlaget (41)
    Fagbok
  • Matre, Synnøve. (2000) Samtalar mellom barn : om utforsking, formidling og leik i dialogar. Det Norske Samlaget Det Norske Samlaget
    Lærebok

Del av bok/rapport

  • Nygård, Mari; Matre, Synnøve. (2017) Språksyn og språkteoretiske tilnærmingsmåter. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Solheim, Randi; Matre, Synnøve. (2014) Lærarsamtalar om elevtekstar – mot eit felles fagspråk om skriving og vurdering. Novus Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2013) Elevteksten - eit blikk inn i barns skriftspråkutvikling. Akademika forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve; Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard; Solheim, Randi. (2012) Ekspressive tekstar av unge skrivarar: om kjensleutløp, identitetsarbeid og skriveutvikling. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Gruppesamtalar. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Språkteoretiske tilnærmingsmåtar. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Leik og språk. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Sosiokulturelle aspekt. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Munnleg språkbruk - didaktisk refleksjon. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Klassesamtale. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Språklære i skolen - grammatikens plass og funksjon. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Elevteksten som er vegvisar til tilpassa opplæring. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Om språk og språkutvikling. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2009) Vurdering av samtaletekstar som didaktisk utfordring. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2008) Stimulating dialogue - a way to improve reading comprehision?.
    Annet
  • Matre, Synnøve. (2007) Building a collaborating community: the role of language in teachers and researchers cooperation on improving teaching in mathematics. Brill|Sense
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2006) Dei yngste barna og nynorsken.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve; Fottland, Helg. (2005) Æ har skrevve kjempemye æ nå : ein andreklassing på veg inn i skrifta. Det Norske Samlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Botten, Geir; Kjøsnes, Nils Johan; Lorentzen, Rutt Trøite; Matre, Synnøve. (2005) Kva fortel barnetekstane oss? Ein samtale mellom to matematikklærarar og to norsklærarar. Det Norske Samlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2005) Five years old children co-constructing meaning: A case-study of two children and their heuristic dialogues. Novus Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2003) Eitt klasserom : to blikk : læraren leier klassesamtalar om Egypt. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve. (2002) Filosoferande og utforskande verksemd hos barn. OsloMet - storbyuniversitetet
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Matre, Synnøve; Roe, Astrid; Hertzberg, Frøydis. (1999) "Æ har vorre med på elgjakt, æ!" : samtaletekstar hos barn. Aschehoug & Co
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Undervisning

Emner

  • LOS8031 - Tekst i utdanningskontekst: Teoretiske innganger og analysemetoder
  • SKOLE6240 - Skriving og lesing i begynneropplæringa
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn