Karen Marie Øvern
Om
Driver integrert undervisning av informasjonsferdigheter, hovedsakelig på Institutt for helsevitenskap Gjøvik. Kurs, undervisning og forskningsstøtte innen systematiske litteratursøk, referansebruk og kritisk tenking.
Forskning
Mine hovedinteresser innen forskning dreier seg om informasjonsferdigheter, hvordan studenter innhenter og bruker forskningsresultater, hvordan bibliotekarer opplever og bedriver undervisning og forskning, og jeg er interessert i hvordan fagbibliotek utvikler seg i tråd med institusjonene de tilhører.
Publikasjoner
2021
-
Øvern, Karen Marie.
(2021)
The teaching tube: reflections on a journey.
Library Pedagogies: Personal reflections from library practitioners.
Faglig kapittel
-
Øvern, Karen Marie;
Bøyum, Idunn.
(2021)
Bibliotekdidaktikk.
Moccahuset. OsloMet. 2021.
Digitale læremidler
2020
-
Øvern, Karen Marie;
Kilvik, Astrid.
(2020)
Better together: building a new support site for bachelor’s students in nursing.
Seminar.net - Media, technology and lifelong learning.
volum 16 (1).
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Øvern, Karen Marie.
(2018)
Information use among first-year students in health sciences: Is an intervention needed?.
LIBER Quarterly: Te Journal of European Research Libraries.
volum 28 (1).
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Øvern, Karen Marie.
(2014)
Faculty-library collaboration: two pedagogical approaches.
Journal of Information Literacy.
volum 8 (2).
Vitenskapelig artikkel
2013
-
Øvern, Karen Marie.
(2013)
Informasjonsferdigheter i høyere utdanning : erfaringer fra forsøk med integrerte kurs.
UNIPED.
volum 36 (1).
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Øvern, Karen Marie;
Kilvik, Astrid.
(2020)
Better together: building a new support site for bachelor’s students in nursing.
Seminar.net - Media, technology and lifelong learning.
volum 16 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Øvern, Karen Marie.
(2018)
Information use among first-year students in health sciences: Is an intervention needed?.
LIBER Quarterly: Te Journal of European Research Libraries.
volum 28 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Øvern, Karen Marie.
(2014)
Faculty-library collaboration: two pedagogical approaches.
Journal of Information Literacy.
volum 8 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Øvern, Karen Marie.
(2013)
Informasjonsferdigheter i høyere utdanning : erfaringer fra forsøk med integrerte kurs.
UNIPED.
volum 36 (1).
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Øvern, Karen Marie.
(2021)
The teaching tube: reflections on a journey.
Library Pedagogies: Personal reflections from library practitioners.
Faglig kapittel
PRODUKT
-
Øvern, Karen Marie;
Bøyum, Idunn.
(2021)
Bibliotekdidaktikk.
Moccahuset. OsloMet. 2021.
Digitale læremidler
Undervisning
Jeg underviser nå i all hovedsak i emner tilknyttet Institutt for helsevitenskap Gjøvik (IHG). Jeg bedriver mest integrert undervisning, og jeg er inne i emner på alle nivåer på instituttene. Jeg underviser mest i systematiske oversikter som metode, litteratursøk, kritisk tenking, referansehåndtering og liknende.
Formidling
2022
-
Faglig foredragBøyum, Idunn; Øvern, Karen Marie; Ludwig, Dagmar Bettina. (2022) Bibliotekdidaktikk: et nytt nettkurs for undervisningsbibliotekarer. VIRAK 2022 - Konferansen for universitets- og høgskolebibliotek . NTNU; Trondheim. 2022-06-08 - 2022-06-09.
2018
-
PosterKilvik, Astrid; Marchant, Mónica; Øvern, Karen Marie. (2018) STEG: Litteratursøk for bacheloroppgaven i sykepleie. SMH-dagene 2018 . Spesialgruppen for medisin og helsefag (i NBF); Trondheim. 2018-11-06 - 2018-11-07.
-
PosterKilvik, Astrid; Marchant, Mónica; Øvern, Karen Marie. (2018) STEG: Litteratursøk for bacheloroppgaven i sykepleie. Læringsfestivalen, NTNU . NTNU; 2018-05-03 - 2018-05-04.
2017
-
Faglig foredragKilvik, Astrid; Marchant, Mónica; Øvern, Karen Marie. (2017) STEG: litteratursøk for bacheloroppgaven i sykepleie. VIRAK Konferansen for universitets- og høgskolebibliotek . Universitetet i Oslo med flere; Oslo. 2017-06-12 - 2017-06-13.
2011
-
Vitenskapelig foredragØvern, Karen Marie. (2011) Teaching information skills: Experiences from GUC. Internet Librarian International . Information Today; London. 2011-10-27 - 2011-10-28.