Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Karen Marie Øvern

Karen Marie Øvern

Førstebibliotekar
Seksjon for undervisning og læringsstøtte
NTNU Universitetsbiblioteket

karen.overn@ntnu.no
61135133 Gneis-bygget, G212, Gjøvik
Google Scholar Norsk fagblogg English blog
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Driver integrert undervisning av informasjonsferdigheter, hovedsakelig på Institutt for helsevitenskap Gjøvik. Kurs, undervisning og forskningsstøtte innen systematiske litteratursøk, referansebruk og kritisk tenking. 

Kompetanseord

  • Bibliotekpedagogikk
  • Biblioteks- og informasjonsvitenskap
  • EndNote
  • Informasjonskompetanse
  • Litteratursøk
  • Systematiske litteratursøk
  • Zotero

Forskning

Mine hovedinteresser innen forskning dreier seg om informasjonsferdigheter, hvordan studenter innhenter og bruker forskningsresultater, hvordan bibliotekarer opplever og bedriver undervisning og forskning, og jeg er interessert i hvordan fagbibliotek utvikler seg i tråd med institusjonene de tilhører. 

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2021

  • Øvern, Karen Marie. (2021) The teaching tube: reflections on a journey. Library Pedagogies: Personal reflections from library practitioners.
    Faglig kapittel
  • Øvern, Karen Marie; Bøyum, Idunn. (2021) Bibliotekdidaktikk. Moccahuset. OsloMet. 2021.
    Digitale læremidler

2020

  • Øvern, Karen Marie; Kilvik, Astrid. (2020) Better together: building a new support site for bachelor’s students in nursing. Seminar.net - Media, technology and lifelong learning. volum 16 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Øvern, Karen Marie. (2018) Information use among first-year students in health sciences: Is an intervention needed?. LIBER Quarterly: Te Journal of European Research Libraries. volum 28 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Øvern, Karen Marie. (2014) Faculty-library collaboration: two pedagogical approaches. Journal of Information Literacy. volum 8 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2013

  • Øvern, Karen Marie. (2013) Informasjonsferdigheter i høyere utdanning : erfaringer fra forsøk med integrerte kurs. UNIPED. volum 36 (1).
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Øvern, Karen Marie; Kilvik, Astrid. (2020) Better together: building a new support site for bachelor’s students in nursing. Seminar.net - Media, technology and lifelong learning. volum 16 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Øvern, Karen Marie. (2018) Information use among first-year students in health sciences: Is an intervention needed?. LIBER Quarterly: Te Journal of European Research Libraries. volum 28 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Øvern, Karen Marie. (2014) Faculty-library collaboration: two pedagogical approaches. Journal of Information Literacy. volum 8 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Øvern, Karen Marie. (2013) Informasjonsferdigheter i høyere utdanning : erfaringer fra forsøk med integrerte kurs. UNIPED. volum 36 (1).
    Vitenskapelig artikkel

Del av bok/rapport

  • Øvern, Karen Marie. (2021) The teaching tube: reflections on a journey. Library Pedagogies: Personal reflections from library practitioners.
    Faglig kapittel

PRODUKT

  • Øvern, Karen Marie; Bøyum, Idunn. (2021) Bibliotekdidaktikk. Moccahuset. OsloMet. 2021.
    Digitale læremidler

Undervisning

Jeg underviser nå i all hovedsak i emner tilknyttet Institutt for helsevitenskap Gjøvik (IHG). Jeg bedriver mest integrert undervisning, og jeg er inne i emner på alle nivåer på instituttene. Jeg underviser mest i systematiske oversikter som metode, litteratursøk, kritisk tenking, referansehåndtering og liknende. 

Formidling

2022

  • Faglig foredrag
    Bøyum, Idunn; Øvern, Karen Marie; Ludwig, Dagmar Bettina. (2022) Bibliotekdidaktikk: et nytt nettkurs for undervisningsbibliotekarer. VIRAK 2022 - Konferansen for universitets- og høgskolebibliotek . NTNU; Trondheim. 2022-06-08 - 2022-06-09.

2018

  • Poster
    Kilvik, Astrid; Marchant, Mónica; Øvern, Karen Marie. (2018) STEG: Litteratursøk for bacheloroppgaven i sykepleie. SMH-dagene 2018 . Spesialgruppen for medisin og helsefag (i NBF); Trondheim. 2018-11-06 - 2018-11-07.
  • Poster
    Kilvik, Astrid; Marchant, Mónica; Øvern, Karen Marie. (2018) STEG: Litteratursøk for bacheloroppgaven i sykepleie. Læringsfestivalen, NTNU . NTNU; 2018-05-03 - 2018-05-04.

2017

  • Faglig foredrag
    Kilvik, Astrid; Marchant, Mónica; Øvern, Karen Marie. (2017) STEG: litteratursøk for bacheloroppgaven i sykepleie​. VIRAK Konferansen for universitets- og høgskolebibliotek . Universitetet i Oslo med flere; Oslo. 2017-06-12 - 2017-06-13.

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Øvern, Karen Marie. (2011) Teaching information skills: Experiences from GUC. Internet Librarian International . Information Today; London. 2011-10-27 - 2011-10-28.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn