Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Jens Knigge

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Jens Knigge

Professor

jens.knigge@ntnu.no
Kalvskinnet
ResearchGate Website Jens Knigge
Om Publikasjoner Formidling

Om

From 2022 Professor II at NTNU

From 2018 (Full) Professor of Music Education at the Nord University

2016–2018 (Full) Professor of Music Education at the University of Music Lübeck

2013–2016 (Full) Professor of Music Didactics/Artistic Practice in Music at the University of Erfurt (music department)

2010–2013 (Associate​) Professor of Music Education at the University of Music and Performing Arts Stuttgart

2010 Doctorate at the University of Bremen (Dr. phil.)

Kompetanseord

  • Musikkdidaktikk
  • Musikkpedagogikk

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2025

  • Balsnes, Anne Haugland; Knigge, Jens; Vesterlid Strøm, Regine. (2025) Lærerstudenters erfaringer, kompetanser, holdninger og legitimeringsargumenter knyttet til sang. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2024

  • Knigge, Jens; Grendahl, Laila; Mathisen, Tony. (2024) Multimodal Veiledning i Musikklærerutdanning - blogg og formidlingsside.
    Nettsider (opplysningsmateriale)
  • Göllner, Michael; Krupp, Valerie; Oravec, Lina; Dyllick, Nina; Knigge, Jens; Konrad, Ute. (2024) Editorial zur Sonderausgabe, Volume 15 (2024). Beiträge empirischer Musikpädagogik
    Leder
  • Nørstebø, Kirsti; Knigge, Jens. (2024) KoMus and KOPRA-M: psychometric analysis of two musical competency tests adapted for Norwegian primary school students. Frontiers in Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Knigge, Jens; Niessen, Anne. (2024) „Move aloud.“ Videographische Perspektiven auf Lernen in einer nonverbalen Praxis Szenischen Interpretierens. Beiträge empirischer Musikpädagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Björk, Cecilia; Hofmann, Bernhard; Knigge, Jens; Puffer, Gabriele. (2024) Towards modelling instructional quality for music classrooms: Exploring subject-specific application of the TALIS/GTI generic framework. Beiträge empirischer Musikpädagogik
    Vitenskapelig artikkel

2023

  • Knigge, Jens; Fiedler, Daniel. (2023) Musikalische Bildung mit mobilen Digitaltechnologien. Kompetenzentwicklung und Kompetenzstrukturen. Kopaed
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Knigge, Jens; Danbolt, Ingrid Anette; Hagen, Liv Anna; Haukenes, Siri. (2023) Hvordan står det til med sang i barnehagen?.
    Nettsider (opplysningsmateriale)

2022

  • Vesterlid Strøm, Regine; Knigge, Jens. (2022) Konstituering av en semiprofesjonell jentekorpraksis. En retrospektiv empirisk studie om frambringelsen av varige kulturelle verdier i et jentekor. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Göllner, Michael; Knigge, Jens; Niessen, Anne; Weidner, Verena. (2022) 43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung. Waxmann Verlag Musikpädagogische Forschung (43)
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Göllner, Michael; Knigge, Jens; Niessen, Anne; Weidner, Verena. (2022) Vorwort. Waxmann Verlag
    Faglig kapittel
  • Ehninger, Julia; Knigge, Jens; Rolle, Christian. (2022) Why are certain items more difficult than others in a competency test for music–related argumentation?. Frontiers in Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Niessen, Anne; Knigge, Jens. (2022) Musikpädagogische Perspektiven auf Lernen in Praktiken. Eine videographische Studie zu einem Workshop im Opernhaus. ZISU – Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung
    Vitenskapelig artikkel
  • Balsnes, Anne Haugland; Danbolt, Ingrid Anette; Hagen, Liv Anna; Haukenes, Siri; Knigge, Jens; Schei, Tiri Bergesen. (2022) «Det finnes en sang for alt!» Ansattes begrunnelser for sang i barnehage og skole – en empirisk studie. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kolaas, Solveig Salthammer; Angelo, Elin; Knigge, Jens. (2022) Samkunst som meningsskapende tilnærming - en mixed methods studie om valgfaget produksjon for scene. Nord universitet Nord universitet
    Doktorgradsavhandling

2021

  • Ehninger, Julia; Knigge, Jens; Schurig, Michael; Rolle, Christian. (2021) A New Measurement Instrument for Music-Related Argumentative Competence: The MARKO Competency Test and Competency Model. Frontiers in Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Knigge, Jens; Niessen, Anne. (2021) Fachdidaktische Forschung. Cornelsen
    Faglig kapittel
  • Kolaas, Solveig Salthammer; Knigge, Jens. (2021) Det store bildet: En kartlegging av faget sal og scene i Norge i 2019. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Knigge, Jens; Danbolt, Ingrid Anette; Hagen, Liv Anna; Haukenes, Siri. (2021) The current status of singing in kindergartens in Norway: An exploratory study. Nordic Research in Music Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Hasselhorn, Johannes; Knigge, Jens. (2021) Technology-Based Competency Assessment in Music Education: the KOPRA-M and KoMus Tests.
    Faglig kapittel
  • Rolle, Christian; Eusterbrock, Linus; Fiedler, D.; Haenisch, Matthias; Friedmann, Sophia; Godau, Marc. (2021) Bericht zum Symposium „Forschungsansätze im Dialog. Zum Verhältnis unterschiedlicher theoretischer und methodischer Zugänge zu musikalischer Bildung mit Digitaltechnologien“. Waxmann Verlag
    Faglig kapittel
  • Ehninger, Julia; Knigge, Jens; Rolle, Christian. (2021) Musikbezogene Argumentationskompetenz: Ein Werkstattbericht über die Entwicklung von Testaufgaben. LIT Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche. (2021) The Discursive Terms of Music/Teacher Education at Four Higher Educational Institutions. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche. (2021) Higher Education as Context for Music Pedagogy Research. Cappelen Damm Akademisk
    Faglig kapittel
  • Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche. (2021) Higher Education as Context for Music Pedagogy Research. Cappelen Damm Akademisk MusPed:Research (2)
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2020

  • Eiksund, Øyvind Johan; Angelo, Elin; Knigge, Jens. (2020) Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives. Cappelen Damm Akademisk
    Innledning
  • Eiksund, Øyvind Johan; Angelo, Elin; Knigge, Jens. (2020) Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives. Cappelen Damm Akademisk MusPed:Research (1)
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Schweppe, Judith; Knigge, Jens. (2020) Irrelevant music: How suprasegmental changes of a melody’s tempo and mode affect the disruptive potential of music on serial recall. Memory & Cognition
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Steinbrink, Claudia; Knigge, Jens; Mannhaupt, Gerd; Sallat, Stephan; Werkle, Anne. (2019) Are Temporal and Tonal Musical Skills Related to Phonological Awareness and Literacy Skills? – Evidence From Two Cross-Sectional Studies With Children From Different Age Groups. Frontiers in Psychology
    Vitenskapelig artikkel
  • Godau, Marc; Eusterbrock, Linus; Haenisch, Matthias; Hasselhorn, Johannes; Knigge, Jens; Krebs, Matthias. (2019) MuBiTec – Musikalische Bildung mit mobilen Digitaltechnologien. Kopaed
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jörissen, Benjamin; SCHMIEDL, FRIEDERIKE; MÖLLER, ELKE; Unterberg, Lisa; Godau, Marc; Eusterbrock, Linus. (2019) Digitalization and arts education – New empirical approaches.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Nonte, Sonja; Knigge, Jens; Stubbe, Tobias. (2019) Differentielle Itemfunktionen und Messinvarianz in standardisierten Musiktests – eine Frage der Testfairness. Beiträge empirischer Musikpädagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Godau, Marc; Tänzer, Sandra; Berger, Marcus; Mannhaupt, Gerd; Knigge, Jens. (2019) Implementation einer Hochschullernwerkstatt. Zur Entwicklung des Lernwerkstatt-Konzepts an der Universität Erfurt. Verlag Julius Klinkhardt
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Björk, Cecilia; Juntunen, Marja-Leena; Knigge, Jens; Pape, Bernd; Malmberg, Lars-Erik. (2019) Musikundervisning förverkligas på ojämlika villkor i årskurserna 1–6 i Finlands svenskspråkiga skolor. Finnish Journal of Music Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Jank, Werner; Knigge, Jens; Niessen, Anne. (2019) Musikdidaktik. Waxmann Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2018

  • Niessen, Anne; Knigge, Jens. (2018) Empirische Forschung in der Musikpädagogik. Waxmann Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hasselhorn, Johannes; Knigge, Jens. (2018) Kompetenz und Expertise. Waxmann Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dartsch, Michael; Knigge, Jens; Platz, Friedrich. (2018) Transfer. Waxmann Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dartsch, Michael; Knigge, Jens; Niessen, Anne; Platz, Friedrich; Stöger, Christine. (2018) Handbuch Musikpädagogik: Grundlagen, Forschung, Diskurse. Waxmann Verlag Waxmann Verlag
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Heye, Andreas; Knigge, Jens. (2018) Entwicklung musikalischer Fähigkeiten: Weiterführende Schule, Beruf und Studium. Hogrefe & Huber Publishers
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2017

  • Ehninger, Julia; Knigge, Jens; Platz, Friedrich. (2017) Der Einfluss von Alter und Migrationshintergrund auf die Offenohrigkeit von Schülerinnen und Schülern der Klassenstufen 5–7 / The impact of age and migration background on the development of the open-earedness of students in grades 5–7. Beiträge empirischer Musikpädagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Harnischmacher, Christian; Knigge, Jens. (2017) Motivation, Musizierpraxis und Musikinteresse in der Familie als Prädiktoren der Kompetenz „Musik wahrnehmen und kontextualisieren“ und des Kompetenzerlebens im Musikunterricht / Motivation, musical practice, and the family’s interest in music predict musical competence (perceiving and contextualizing music) and competence beliefs in music. Beiträge empirischer Musikpädagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Knigge, Jens; Stemberg, Daniel; Sychowski, Gaja von. (2017) Musiklehrkräfteprofessionalisierung im Kontext von Inklusion / musikklærerutdanning i kontekst av ”inkludering” .
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Knigge, Jens; Niessen, Anne. (2017) Empirische Forschung zum Konzept der Szenischen Interpretation von Musik – Methodologische Überlegungen und forschungspraktische Zugänge. In: Diskussion Musikpädagogik / empirisk forskning over scenisk tolkning av musikk – forskningsmetodiske refleksjoner. Diskussion Musikpädagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Stroh, Wolfgang M.; Oberhaus, Lars; Knigge, Jens. (2017) Die Szenische Interpretation von Musik und Theater in der Praxis – Ergebnisse einer Online-Befragung / scenisk tolkning av musikk og teater i praksis – resultat av en online-studie. Diskussion Musikpädagogik
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Knigge, Jens; Niessen, Anne. (2016) Musikpädagogik und Erziehungswissenschaft / Music education and educational science. Waxmann Verlag Waxmann Verlag
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2015

  • Niessen, Anne; Knigge, Jens. (2015) Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung / Theory Framework and Development in Music Education Research. Waxmann Verlag Waxmann Verlag
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2014

  • Niessen, Anne; Knigge, Jens; Vogt, Jürgen V.. (2014) „Forschung aus der Perspektive musikpädagogischer Praxis“ aus der Perspektive musikpädagogischer Forschung. Zeitschrift für Kritische Musikpädagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Knigge, Jens. (2014) Transfereffekte, Kompetenzen oder ästhetische Erfahrung? Musikpädagogische Anmerkungen zur Wirkungsforschung in der kulturellen Bildung. Diskussion Musikpädagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Knigge, Jens. (2014) Der Kompetenzbegriff in der Musikpädagogik: Verwendung, Kritik, Perspektiven. LIT Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Göllner, Michael; Krupp, Valerie; Oravec, Lina; Dyllick, Nina; Knigge, Jens; Konrad, Ute. (2024) Editorial zur Sonderausgabe, Volume 15 (2024). Beiträge empirischer Musikpädagogik
    Leder
  • Nørstebø, Kirsti; Knigge, Jens. (2024) KoMus and KOPRA-M: psychometric analysis of two musical competency tests adapted for Norwegian primary school students. Frontiers in Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Knigge, Jens; Niessen, Anne. (2024) „Move aloud.“ Videographische Perspektiven auf Lernen in einer nonverbalen Praxis Szenischen Interpretierens. Beiträge empirischer Musikpädagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Björk, Cecilia; Hofmann, Bernhard; Knigge, Jens; Puffer, Gabriele. (2024) Towards modelling instructional quality for music classrooms: Exploring subject-specific application of the TALIS/GTI generic framework. Beiträge empirischer Musikpädagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Ehninger, Julia; Knigge, Jens; Rolle, Christian. (2022) Why are certain items more difficult than others in a competency test for music–related argumentation?. Frontiers in Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Niessen, Anne; Knigge, Jens. (2022) Musikpädagogische Perspektiven auf Lernen in Praktiken. Eine videographische Studie zu einem Workshop im Opernhaus. ZISU – Zeitschrift für interpretative Schul- und Unterrichtsforschung
    Vitenskapelig artikkel
  • Ehninger, Julia; Knigge, Jens; Schurig, Michael; Rolle, Christian. (2021) A New Measurement Instrument for Music-Related Argumentative Competence: The MARKO Competency Test and Competency Model. Frontiers in Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Knigge, Jens; Danbolt, Ingrid Anette; Hagen, Liv Anna; Haukenes, Siri. (2021) The current status of singing in kindergartens in Norway: An exploratory study. Nordic Research in Music Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Schweppe, Judith; Knigge, Jens. (2020) Irrelevant music: How suprasegmental changes of a melody’s tempo and mode affect the disruptive potential of music on serial recall. Memory & Cognition
    Vitenskapelig artikkel
  • Steinbrink, Claudia; Knigge, Jens; Mannhaupt, Gerd; Sallat, Stephan; Werkle, Anne. (2019) Are Temporal and Tonal Musical Skills Related to Phonological Awareness and Literacy Skills? – Evidence From Two Cross-Sectional Studies With Children From Different Age Groups. Frontiers in Psychology
    Vitenskapelig artikkel
  • Nonte, Sonja; Knigge, Jens; Stubbe, Tobias. (2019) Differentielle Itemfunktionen und Messinvarianz in standardisierten Musiktests – eine Frage der Testfairness. Beiträge empirischer Musikpädagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Björk, Cecilia; Juntunen, Marja-Leena; Knigge, Jens; Pape, Bernd; Malmberg, Lars-Erik. (2019) Musikundervisning förverkligas på ojämlika villkor i årskurserna 1–6 i Finlands svenskspråkiga skolor. Finnish Journal of Music Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Ehninger, Julia; Knigge, Jens; Platz, Friedrich. (2017) Der Einfluss von Alter und Migrationshintergrund auf die Offenohrigkeit von Schülerinnen und Schülern der Klassenstufen 5–7 / The impact of age and migration background on the development of the open-earedness of students in grades 5–7. Beiträge empirischer Musikpädagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Harnischmacher, Christian; Knigge, Jens. (2017) Motivation, Musizierpraxis und Musikinteresse in der Familie als Prädiktoren der Kompetenz „Musik wahrnehmen und kontextualisieren“ und des Kompetenzerlebens im Musikunterricht / Motivation, musical practice, and the family’s interest in music predict musical competence (perceiving and contextualizing music) and competence beliefs in music. Beiträge empirischer Musikpädagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Knigge, Jens; Niessen, Anne. (2017) Empirische Forschung zum Konzept der Szenischen Interpretation von Musik – Methodologische Überlegungen und forschungspraktische Zugänge. In: Diskussion Musikpädagogik / empirisk forskning over scenisk tolkning av musikk – forskningsmetodiske refleksjoner. Diskussion Musikpädagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Stroh, Wolfgang M.; Oberhaus, Lars; Knigge, Jens. (2017) Die Szenische Interpretation von Musik und Theater in der Praxis – Ergebnisse einer Online-Befragung / scenisk tolkning av musikk og teater i praksis – resultat av en online-studie. Diskussion Musikpädagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Niessen, Anne; Knigge, Jens; Vogt, Jürgen V.. (2014) „Forschung aus der Perspektive musikpädagogischer Praxis“ aus der Perspektive musikpädagogischer Forschung. Zeitschrift für Kritische Musikpädagogik
    Vitenskapelig artikkel
  • Knigge, Jens. (2014) Transfereffekte, Kompetenzen oder ästhetische Erfahrung? Musikpädagogische Anmerkungen zur Wirkungsforschung in der kulturellen Bildung. Diskussion Musikpädagogik
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Göllner, Michael; Knigge, Jens; Niessen, Anne; Weidner, Verena. (2022) 43. Jahresband des Arbeitskreises Musikpädagogische Forschung. Waxmann Verlag Musikpädagogische Forschung (43)
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche. (2021) Higher Education as Context for Music Pedagogy Research. Cappelen Damm Akademisk MusPed:Research (2)
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Eiksund, Øyvind Johan; Angelo, Elin; Knigge, Jens. (2020) Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives. Cappelen Damm Akademisk MusPed:Research (1)
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Dartsch, Michael; Knigge, Jens; Niessen, Anne; Platz, Friedrich; Stöger, Christine. (2018) Handbuch Musikpädagogik: Grundlagen, Forschung, Diskurse. Waxmann Verlag Waxmann Verlag
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Knigge, Jens; Niessen, Anne. (2016) Musikpädagogik und Erziehungswissenschaft / Music education and educational science. Waxmann Verlag Waxmann Verlag
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Niessen, Anne; Knigge, Jens. (2015) Theoretische Rahmung und Theoriebildung in der musikpädagogischen Forschung / Theory Framework and Development in Music Education Research. Waxmann Verlag Waxmann Verlag
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Balsnes, Anne Haugland; Knigge, Jens; Vesterlid Strøm, Regine. (2025) Lærerstudenters erfaringer, kompetanser, holdninger og legitimeringsargumenter knyttet til sang. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Knigge, Jens; Fiedler, Daniel. (2023) Musikalische Bildung mit mobilen Digitaltechnologien. Kompetenzentwicklung und Kompetenzstrukturen. Kopaed
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vesterlid Strøm, Regine; Knigge, Jens. (2022) Konstituering av en semiprofesjonell jentekorpraksis. En retrospektiv empirisk studie om frambringelsen av varige kulturelle verdier i et jentekor. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Göllner, Michael; Knigge, Jens; Niessen, Anne; Weidner, Verena. (2022) Vorwort. Waxmann Verlag
    Faglig kapittel
  • Balsnes, Anne Haugland; Danbolt, Ingrid Anette; Hagen, Liv Anna; Haukenes, Siri; Knigge, Jens; Schei, Tiri Bergesen. (2022) «Det finnes en sang for alt!» Ansattes begrunnelser for sang i barnehage og skole – en empirisk studie. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Knigge, Jens; Niessen, Anne. (2021) Fachdidaktische Forschung. Cornelsen
    Faglig kapittel
  • Kolaas, Solveig Salthammer; Knigge, Jens. (2021) Det store bildet: En kartlegging av faget sal og scene i Norge i 2019. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hasselhorn, Johannes; Knigge, Jens. (2021) Technology-Based Competency Assessment in Music Education: the KOPRA-M and KoMus Tests.
    Faglig kapittel
  • Rolle, Christian; Eusterbrock, Linus; Fiedler, D.; Haenisch, Matthias; Friedmann, Sophia; Godau, Marc. (2021) Bericht zum Symposium „Forschungsansätze im Dialog. Zum Verhältnis unterschiedlicher theoretischer und methodischer Zugänge zu musikalischer Bildung mit Digitaltechnologien“. Waxmann Verlag
    Faglig kapittel
  • Ehninger, Julia; Knigge, Jens; Rolle, Christian. (2021) Musikbezogene Argumentationskompetenz: Ein Werkstattbericht über die Entwicklung von Testaufgaben. LIT Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche. (2021) The Discursive Terms of Music/Teacher Education at Four Higher Educational Institutions. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Angelo, Elin; Knigge, Jens; Sæther, Morten; Waagen, Wenche. (2021) Higher Education as Context for Music Pedagogy Research. Cappelen Damm Akademisk
    Faglig kapittel
  • Eiksund, Øyvind Johan; Angelo, Elin; Knigge, Jens. (2020) Music Technology in Education – Channeling and Challenging Perspectives. Cappelen Damm Akademisk
    Innledning
  • Godau, Marc; Eusterbrock, Linus; Haenisch, Matthias; Hasselhorn, Johannes; Knigge, Jens; Krebs, Matthias. (2019) MuBiTec – Musikalische Bildung mit mobilen Digitaltechnologien. Kopaed
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jörissen, Benjamin; SCHMIEDL, FRIEDERIKE; MÖLLER, ELKE; Unterberg, Lisa; Godau, Marc; Eusterbrock, Linus. (2019) Digitalization and arts education – New empirical approaches.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Godau, Marc; Tänzer, Sandra; Berger, Marcus; Mannhaupt, Gerd; Knigge, Jens. (2019) Implementation einer Hochschullernwerkstatt. Zur Entwicklung des Lernwerkstatt-Konzepts an der Universität Erfurt. Verlag Julius Klinkhardt
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jank, Werner; Knigge, Jens; Niessen, Anne. (2019) Musikdidaktik. Waxmann Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Niessen, Anne; Knigge, Jens. (2018) Empirische Forschung in der Musikpädagogik. Waxmann Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hasselhorn, Johannes; Knigge, Jens. (2018) Kompetenz und Expertise. Waxmann Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Dartsch, Michael; Knigge, Jens; Platz, Friedrich. (2018) Transfer. Waxmann Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Heye, Andreas; Knigge, Jens. (2018) Entwicklung musikalischer Fähigkeiten: Weiterführende Schule, Beruf und Studium. Hogrefe & Huber Publishers
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Knigge, Jens; Stemberg, Daniel; Sychowski, Gaja von. (2017) Musiklehrkräfteprofessionalisierung im Kontext von Inklusion / musikklærerutdanning i kontekst av ”inkludering” .
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Knigge, Jens. (2014) Der Kompetenzbegriff in der Musikpädagogik: Verwendung, Kritik, Perspektiven. LIT Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Kolaas, Solveig Salthammer; Angelo, Elin; Knigge, Jens. (2022) Samkunst som meningsskapende tilnærming - en mixed methods studie om valgfaget produksjon for scene. Nord universitet Nord universitet
    Doktorgradsavhandling

INFORMASJONSMATR

  • Knigge, Jens; Grendahl, Laila; Mathisen, Tony. (2024) Multimodal Veiledning i Musikklærerutdanning - blogg og formidlingsside.
    Nettsider (opplysningsmateriale)
  • Knigge, Jens; Danbolt, Ingrid Anette; Hagen, Liv Anna; Haukenes, Siri. (2023) Hvordan står det til med sang i barnehagen?.
    Nettsider (opplysningsmateriale)

Formidling

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Nørstebø, Kirsti; Knigge, Jens. (2024) Identifying relevant factors for the longitudinal development of children’s musical competencies. International Society for Music Education 36th ISME World Conference , Helsinki 2024-07-26 - 2024-08-02
  • Poster
    Knigge, Jens; Jenssen, Runa Hestad; Krupp, Valerie Paula Maria; Kvaal, Camilla; Rolle, Christian. (2024) dialoguing@rts: Advancing Cultural Literacy for Social Inclusion through Dialogical Arts Education. International Society for Music Education 36th ISME World Conference , Helsinki 2024-07-26 - 2024-08-02
  • Faglig foredrag
    Knigge, Jens; Aarmo, Klara; Bratsberg , Bjørn; Grendahl, Laila; Kolaas, Solveig Salthammer; Mathisen, Tony. (2024) Resultater fra prosjektet «Multimodal Veiledning i Musikklærerutdanning» (MoVeM). Nord universitet, MoVeM prosjekt Nasjonal fagdag for veiledning , Levanger 2024-02-02 - 2024-02-02
  • Faglig foredrag
    Knigge, Jens; Rønningen, Anders. (2024) Hva er OutMus? Prosjektets problemstillinger , innhold og design. Norsk Kulturskoleråd OutMus Forskningsformidlingsseminar , Trondheim 2024-02-29 - 2024-02-29
  • Faglig foredrag
    Knigge, Jens; Nørstebø, Kirsti. (2024) OutMus resultater «students’ learning outcomes». Norsk Kulturskoleråd OutMus Forskningsformidlingsseminar , Trondheim 2024-02-29 - 2024-02-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Balsnes, Anne Haugland; Ellefsen, Live Weider; Knigge, Jens. (2024) Singing in Norwegian primary and secondary schools – Three empirical studies on the status quo. Nordic Network for Research in Music Education NNRME Conference , Bodø 2024-03-19 - 2024-03-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Knigge, Jens; Krupp, Valerie; Nonte, Sonja; Nørstebø, Kirsti. (2024) (Far and near) transfer effects of participation in primary and secondary school music classes – Symposium. Nordic Network for Research in Music Education NNRME Conference , Bodø 2024-03-19 - 2024-03-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Nguyen, Thomas; Knigge, Jens; Sæther, Morten. (2024) The road to success in facilitating music: a meta-narrative review of generalist teachers’ musical competence. Nordic Network for Research in Music Education NNRME Conference , Bodø 2024-03-19 - 2024-03-21
  • Poster
    Knigge, Jens; Jenssen, Runa Hestad; Krupp, Valerie; Kvaal, Camilla; Martin, Rosemary Kate; Rønningen, Anders. (2024) dialoguing@rts: Advancing Cultural Literacy for Social Inclusion through Dialogical Arts Education. Nordic Network for Research in Music Education NNRME Conference , Bodø 2024-03-19 - 2024-03-21
  • Vitenskapelig foredrag
    Knigge, Jens. (2024) History Repeating?! - Noen (tyske) betraktninger om etableringen av et forskningsnettverk for musikkpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet Norsk forum for musikkpedagogisk forskning , Bergen 2024-06-17 - 2024-06-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Fretheim, Bjørg Solveig; Jenssen, Runa Hestad; Knigge, Jens. (2024) Is mobility in Music Teacher Education in need of transformation? Objectives, structures and experiences investigated at 13 European higher education institutions. European Association for Music in Schools 31th EAS Conference , Dublin 2024-06-12 - 2024-06-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Nørstebø, Kirsti; Knigge, Jens. (2024) OutMus: Teoretiske og metodologiske bidrag til forskningsfeltet. Høgskulen på Vestlandet Norsk forum for musikkpedagogisk forskning , Bergen 2024-06-17 - 2024-06-18
  • Poster
    Jenssen, Runa Hestad; Knigge, Jens; Ahlers, Michael; Schaub, Vera. (2024) dialoguing@rts: Advancing Cultural Literacy for Social Inclusion through Dialogical Arts Education. European Association for Music in Schools 31th EAS Conference , Dublin 2024-06-12 - 2024-06-15
  • Intervju
    Holdhus, Kari Mette; Knigge, Jens; Nørstebø, Kirsti. (2024) Kvantitativ forskning i musikkpedagogikk. Spotify Spotify [Internett] 2024-11-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Jenssen, Runa Hestad; Knigge, Jens. (2024) dialoguing@rts: Teoretiske og metodologiske bidrag til forskningsfeltet. Høgskulen på Vestlandet Norsk forum for musikkpedagogisk forskning , Bergen 2024-06-17 - 2024-06-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Knigge, Jens. (2024) App-gestütztes Mentoring in der Musiklehrkräftebildung: Erfahrungen aus dem MoVeM-Projekt. Kunstuniversität Graz Lehrpraxis heute ...und morgen? , Graz 2024-11-22 - 2024-11-24

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Kolaas, Solveig Salthammer; Knigge, Jens; Ryan, Ola Marius; Øien, Ola Buan. (2023) Multimodal praksisveiledning i musikklærerutdanning – en studie om brukeropplevelser av digital veiledningsteknologi. Forskningsnettverk MiU (Musikkpedagogikk i utvikling) MiU23: Utfordringer og muligheter innen musikk og utdanning , Dronning Mauds Minne Høgskole 2023-10-26 - 2023-10-27
  • Faglig foredrag
    Knigge, Jens; Haukenes, Siri; Hagen, Liv Anna; Danbolt, Ingrid Anette. (2023) Hvordan står det til med sang i norske barnehager -resultater fra em representativ spørreundersøkelse. Krafttak for sang; Musik i Norden; Ålands Sång- och musikf. Nordisk sangsymposium 2023 , Oslo 2023-09-20 - 2023-09-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Haukenes, Siri; Knigge, Jens; Hagen, Liv Anna. (2023) Hvordan står det til med sang i norske barnehager?. Krafttak for sang Nordisk sangsymposium , Oslo Kongress senter 2023-09-20 - 2023-09-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Knigge, Jens; Grendahl, Laila; Kolaas, Solveig Salthammer; Ryan, Ola Marius; Øien, Ola Buan. (2023) Multimodal app-based Mentoring in Music Teacher Training. Nordic Network for Research in Music Education 23rd NNRME conference , Örebro universitet 2023-03-28 - 2023-03-30
  • Vitenskapelig foredrag
    Nørstebø, Kirsti; Knigge, Jens. (2023) When music school teachers teach in primary schools: Effects of different didactical concepts on primary school pupils’ musical competency development. University of Music and Performing Arts Vienna 3rd European Music School Symposium , Vienna 2023-10-06 - 2023-10-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Nørstebø, Kirsti; Knigge, Jens. (2023) When kulturskole-teachers teach in primary schools: Effects of different didactical concepts on primary school students’ musical competency development. Forskningsnettverk MiU (Musikkpedagogikk i utvikling) MiU23: Utfordringer og muligheter innen musikk og utdanning , Dronning Mauds Minne Høgskole 2023-10-26 - 2023-10-27

2022

  • Poster
    Björk, Cecilia; Hofmann, Bernhard; Knigge, Jens; Puffer, Gabriele. (2022) Towards modelling instructional quality for music classrooms. The relation between generic frameworks and subject-specific adaptations. University of Augsburg 7. wissenschaftliche Symposium „Professionelle Unterrichtswahrnehmung“ , Augsburg 2022-11-25 - 2022-11-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Knigge, Jens; Grendahl, Laila; Kolaas, Solveig Salthammer; Mathisen, Tony; Ryan, Ola Marius; Øien, Ola Buan. (2022) Multimodal Mentoring in Music Teacher Training – first results from the MoVeM project. Forskningsnettverk MiU (Musikkpedagogikk i utvikling) MiU22: Utforskende perspektiver i musikk og utdanning , Levanger 2022-10-26 - 2022-10-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Nørstebø, Kirsti; Knigge, Jens. (2022) Measuring musical competence in Norwegian primary school children – Adaption procedure of tests that assesses musical competency core areas from the Norwegian primary school curriculum in music. Forskningsnettverk MiU (Musikkpedagogikk i utvikling) MiU22: Utforskende perspektiver i musikk og utdanning , Levanger 2022-10-26 - 2022-10-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Balsnes, Anne Haugland; Knigge, Jens. (2022) Sang i lærerutdanningen og lærerstudenteres forhold til sang. MiU- musikkpedagogikk i utvikling MiU: Utvidede perspektiver på musikk i utdanning , Nord Universitet, campus Levanger 2022-10-26 - 2022-10-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Knigge, Jens; Nørstebø, Kirsti. (2022) OutMus-prosjektet – Metodologiske refleksjoner rundt en kvasi-eksperimentell studie. Norges Musikkhøgskole CERMINAR , Oslo, NMH 2022-09-27 - 2022-09-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Knigge, Jens; Angelo, Elin; Hauen, Mali; Nørstebø, Kirsti; Rypestøl, Trygve. (2022) Effekter av instrumentalundervisning og ensemble-spilling i klasserommet — Musikkundervisning i samarbeid mellom kulturskole og grunnskole. Forskningsnettverk MiU (Musikkpedagogikk i utvikling) MiU22: Utforskende perspektiver i musikk og utdanning , Levanger 2022-10-26 - 2022-10-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Knigge, Jens. (2022) Outcomes of Instrumental Tuition and Playing in an Ensemble –Teaching Music in Cooperation Between Primary and Music Schools (Project OutMus). DYNAMUS DYNAMUS seminar: Musikkopplæring for barn og unge i Norge, med vekt på grunnskole og kulturskole , Hurdalsjøen 2022-06-13 - 2022-06-14

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Christophersen, Catharina Renate; Onsrud, Silje Valde; Viig, Tine Grieg; Knudsen, Jan Sverre; Holdhus, Kari Mette; Ellefsen, Live Weider. (2021) Musikkfaget i lærerutdanningen - pågående forskning og visjoner for framtiden. FUTURED-prosjektet, Høgskulen på Vestlandet - Institutt for kunstfag, OsloMet, Senter for kunst og kultur i opplæringen Webinar om forskning på musikkfaget i lærerutdanningen , Online 2021-09-16 - 2021-09-16

2020

  • Vitenskapelig foredrag
    Balsnes, Anne Haugland; Hagen, Liv Anna; Knigge, Jens; Schei, Tiri Bergesen. (2020) SangBarSk - Singing in Kindergartens and Schools. Aarhus University, Campus Emdrup Nordic Network for Research in Music Education (NNMPF) Conference , København 2020-03-03 - 2020-03-05
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Snustad, Rolf Martin; Knigge, Jens; Støp, Hans Jørgen; Daling, Grete. (2020) Musikkforsknings-lunch. Kimen Kulturhus Forskningsdagene , Vektersalen 2020-09-16 -

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo