Hildegunn Otnes
73596636
92217536
Akrinn, Rom , Kalvskinnet
Om
Publikasjoner
2019
-
Berge, Kjell Lars;
Skar, Gustaf Bernhard Uno;
Matre, Synnøve;
Solheim, Randi;
Evensen, Lars Sigfred;
Otnes, Hildegunn;
Thygesen, Ragnar.
(2019)
Introducing teachers to new semiotic tools for writing instruction and writing assessment: consequences for students’ writing proficiency.
Assessment in education: Principles, Policy & Practice.
volum 26 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Kvistad, Anne Holten;
Otnes, Hildegunn.
(2019)
Mottakerinstansen i skoleskriving - en studie av skriveoppgaver fra Normprosjektet.
Nordic Journal of Literacy Research.
volum 5 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Otnes, Hildegunn;
Solheim, Randi.
(2019)
Acts of responding. Teachers’ written comments and students’ text revisions.
Assessment in education: Principles, Policy & Practice.
volum 26 (6).
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Otnes, Hildegunn.
(2016)
Lyttehandlinger og lytteformål – perspektiver på lyttedimensjonen i ulike fagplaner og kontekster.
101 måter å fremme muntlige ferdigheter på - om muntlig kompetanse og muntlighetsdidaktikk.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn;
Iversen, Harald M..
(2016)
Å lære å skrive. Tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring.
Universitetsforlaget. 2016. ISBN 9788215021867.
Lærebok
2015
-
Otnes, Hildegunn.
(2015)
Skriveoppgaver under lupen.
Å invitere elever til skriving. Ulike perspektiver på skriveoppgaver..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2015)
Tildelte skriveroller og posisjoner i skriveoppgaver på mellomtrinnet.
Å invitere elever til skriving. Ulike perspektiver på skriveoppgaver..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2015)
Å invitere elever til skriving. Ulike perspektiver på skriveoppgaver.
Fagbokforlaget. 2015. ISBN 978-82-450-1813-4.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2014
-
Otnes, Hildegunn.
(2014)
Å designe skriveoppgaver.
Skriv! Les! 2. Artikler fra den andre nordiske forskerkonferansen om skriving, lesing og literacy.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013
-
Iversen, Harald M.;
Otnes, Hildegunn.
(2013)
Kohesjon og forfelt - to aspekt i skriftlige elevtekster.
Literacy i læringskontekster.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2013)
Fiktive skriveroller og ukjente mottakere. Kontekstualisering i skriveoppgaver.
Læreboka : studier av ulike læreboktekster.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn;
Iversen, Harald M.;
Nygård, Mari.
(2013)
Grammatikkens plass i norskfaget i 2013 - et innspill til revisjon av læreplanen.
Norsklæreren.
volum 36 (2).
Kronikk
2012
-
Grüters, Ruth Anna;
Otnes, Hildegunn.
(2012)
"Det digitale" i lærebøker for norskfaget - faglig integrert eller utenpåklistret alibi?.
FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Iversen, Harald M.;
Otnes, Hildegunn.
(2012)
Sjangrer og skrivehandlinger i lærebøker for norskfaget på ungdomstrinnet.
FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2012)
Å sette sammen digitale tekster – multimodalitet, montering og miksing i skolen.
Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn;
Iversen, Harald M..
(2012)
"Skriv en tekst!" Skriveoppgaver i lærebøker for norskfaget på ungdomstrinnet.
Norsklæreren.
volum 2 (2).
Vitenskapelig artikkel
2011
-
Iversen, Harald M.;
Otnes, Hildegunn.
(2011)
Grammatikken i bruk - i arbeid med tekster.
Norsklæreren.
volum 35 (3).
Faglig artikkel
-
Iversen, Harald M.;
Otnes, Hildegunn.
(2011)
Tekstkohesjon i lærerutdanning og skole - en begrepsdiskusjon.
Tekst og tegn - Lesing, skriving og multimodalitet i skole og samfunn.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2011)
På oppdagelsesferd i forfeltet i norske setninger.
Grammatikkundervisning. Språkhefte 4. Idéhefter for lærere.
publications.POPVIT_KAPITTEL
-
Otnes, Hildegunn;
Guldal, Tale M.
(2011)
Grammatikkundervisning. Språkhefte 4. Idéhefter for lærere.
Tapir Akademisk Forlag. 2011. ISBN 9788251928212. Idéhefter for lærere (Språkfag 4).
Populærvitenskapelig bok
-
Otnes, Hildegunn;
Guldal, Tale M.
(2011)
Om grammatikkundervisning.Innledningskapittel.
Grammatikkundervisning. Språkhefte 4. Idéhefter for lærere.
publications.POPVIT_KAPITTEL
-
Otnes, Hildegunn;
Solem, Marit Gausdal Skarbø;
Iversen, Harald M..
(2011)
Grammatikken i bruk.
Cappelen Damm Akademisk. 2011. ISBN 9788202328696.
Fagbok
2010
-
Iversen, Harald Morten;
Otnes, Hildegunn.
(2010)
Den mangfoldige sakprosaen.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Iversen, Harald Morten;
Otnes, Hildegunn.
(2010)
"Gaza-SMS-en" - en moderne sakprosatekst.
Norsklæreren.
volum 34 (3).
Faglig artikkel
-
Iversen, Harald Morten;
Otnes, Hildegunn.
(2010)
Spennende blikk på en sakprosakanon.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
volum 94 (6).
Anmeldelse
-
Otnes, Hildegunn.
(2010)
Vurdering av digitalt sammensatte tekster.
Idéhefter for lærere.
Faglig artikkel
-
Otnes, Hildegunn;
Iversen, Harald M..
(2010)
Multimodale lyrikkmontasjer – teknologibruk og tolkendetekstskaping.
Rammer for skriving. Om skriveutvikling i skole og yrkesliv.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn;
Johansen, Marte Bratseth.
(2010)
Digital kompetanse i skolen.
Adresseavisen.
Kronikk
2009
-
Haugaløkken, Ove Kr.;
Evensen, Lars Sigfred;
Hertzberg, Frøydis;
Otnes, Hildegunn.
(2009)
Tekstvurdering som didaktisk utfordring.
Universitetsforlaget. 2009. ISBN 978-82-15-01419-7.
Fagbok
-
Iversen, Harald Morten;
Otnes, Hildegunn.
(2009)
Fra ikke-skolske tekstpraksiser til norskfaglig tekstkompetanse - SMS og chat som del av norskfagets tekstkorpus.
FoU i praksis.
volum 3 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Iversen, Harald Morten;
Otnes, Hildegunn.
(2009)
Fra ikke-skolske tekstpraksiser til norskfaglig tekstkompetanse - SMS og chat som del av norskfagets tekstkorpus.
FoU i praksis.
volum 3 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Iversen, Harald Morten;
Otnes, Hildegunn.
(2009)
Å være digital i norsk.
Å være digital i alle fag.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2009)
Digital tekstskaping - hva er målet?.
Tekstvurdering som didaktisk utfordring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2009)
Er nettsamtaler samtaler? En kommunikasjonsteoretisk drøfting av fenomenet chat.
Human IT.
volum 10 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2009)
Å være digital i alle fag.
Universitetsforlaget. 2009. ISBN 978-82-15-01405-0.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2008
-
Hestnes, Dagmar Hæge;
Otnes, Hildegunn;
Østern, Anna-Lena.
(2008)
Estetisk tilnærming til tekstarbeid i språkfagene, Språkfag 2, Idéhefte for lærere.
Tapir Akademisk Forlag. 2008. ISBN 978-82-519-2379-8. Idéhefter for lærere (Språkfag 2).
Fagbok
2007
-
Otnes, Hildegunn.
(2007)
Følge med og følge opp. Verbalspråklig lyttemarkering i synkrone nettsamtaler.
2007. ISBN 978-82-471-2873-2.
Doktorgradsavhandling
2006
-
Otnes, Hildegunn.
(2006)
tekst.no. Strukturer og sjangrer i digitale medier.
Cappelen Damm Akademisk. 2006.
Fagbok
-
Otnes, Hildegunn;
Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard.
(2006)
Nettsamtaler i lærerutdanning : Utvikling av digital kommunikativ skrivekompetanse.
Utfordringar for skriveopplæring og skriveforsking i dag.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2004
-
Otnes, Hildegunn.
(2004)
IKT og nye læreprosesser : en artikkelsamling basert på erfaringer fra et prosjekt ved avdeling for lærerutdanning.
2004.
Rapport
-
Otnes, Hildegunn.
(2004)
Prosesstekster : dokumentasjon av arbeids- og læringsprosesser i digitale mapper.
IKT og nye læreprosesser : en artikkelsamling basert på erfaringer fra et prosjekt ved avdeling for lærerutdanning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2004)
Vurderingsordningen på SOFF-kursene i norsk ved HøgskolenI Sør-Trøndelag. En evaluering.
2004.
Rapport
-
Otnes, Hildegunn.
(2004)
Åpne, digitale mapper som forskningsmateriale. Noen etiske overveielser.
Hermundur Sigmundsson og Finn Bostad (red.): Læring. Grunnbok i læring, teknologi og samfunn.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2003
-
Askeland, Norunn;
Otnes, Hildegunn;
Skjelbred, Dagrun;
Aamotsbakken, Bente.
(2003)
Tekst i tale og skrift : innføring i tekstarbeid.
Universitetsforlaget. 2003. ISBN 8215004849.
Fagbok
-
Otnes, Hildegunn.
(2003)
Arkivskuff eller læringsarena? Lærings- og dokumentasjonssjangrer i digitale mapper.
I Dysthe, Olga & Knut Steinar Engelsen (red.): Mapper som vurderings- og læringsform. Perspektiver og erfaringer. Abstrakt forlag.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2003)
Tekst i tale og skrift. Innføring i tekstarbeid. (2.utg.) Universitetsforlaget. Medforfattere: Norunn Askeland, Dagrun Skjelbred og Bente Aamotsbakken.
2003.
Lærebok
-
Schwebs, Ture;
Sandvik, Margareth;
Engan, Bengt;
Otnes, Hildegunn.
(2003)
Samhandling med, foran og via skjermen: Småskoleeleven på vei mot digital kompetanse.
2003. ISBN 8279470220.
Rapport
2002
-
Otnes, Hildegunn.
(2002)
Skjermbaserte fellestekster. Digitale mapper og hypertekstskriving.
Hoel, Torlaug Løkensgard og Sten Ludvigsen (red.): Et utdanningssystem i endring. Gyldendal 2002.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn;
Engan, Bengt.
(2002)
Seksåringer, skjermtekster og problemløsning.
Et utdanningssystem i endring. IKT og læring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2000
-
Otnes, Hildegunn;
Aamotsbakken, Bente.
(2000)
Tekst i tid og rom : norsk språkhistorie.
Det Norske Samlaget. 2000. ISBN 8252156231.
Lærebok
1999
-
Otnes, Hildegunn.
(1999)
Lytting - en av de "fire store" i norskfaget.
Muntlig norsk.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Berge, Kjell Lars;
Skar, Gustaf Bernhard Uno;
Matre, Synnøve;
Solheim, Randi;
Evensen, Lars Sigfred;
Otnes, Hildegunn;
Thygesen, Ragnar.
(2019)
Introducing teachers to new semiotic tools for writing instruction and writing assessment: consequences for students’ writing proficiency.
Assessment in education: Principles, Policy & Practice.
volum 26 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Kvistad, Anne Holten;
Otnes, Hildegunn.
(2019)
Mottakerinstansen i skoleskriving - en studie av skriveoppgaver fra Normprosjektet.
Nordic Journal of Literacy Research.
volum 5 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Otnes, Hildegunn;
Solheim, Randi.
(2019)
Acts of responding. Teachers’ written comments and students’ text revisions.
Assessment in education: Principles, Policy & Practice.
volum 26 (6).
Vitenskapelig artikkel
-
Otnes, Hildegunn;
Iversen, Harald M.;
Nygård, Mari.
(2013)
Grammatikkens plass i norskfaget i 2013 - et innspill til revisjon av læreplanen.
Norsklæreren.
volum 36 (2).
Kronikk
-
Otnes, Hildegunn;
Iversen, Harald M..
(2012)
"Skriv en tekst!" Skriveoppgaver i lærebøker for norskfaget på ungdomstrinnet.
Norsklæreren.
volum 2 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Iversen, Harald M.;
Otnes, Hildegunn.
(2011)
Grammatikken i bruk - i arbeid med tekster.
Norsklæreren.
volum 35 (3).
Faglig artikkel
-
Iversen, Harald Morten;
Otnes, Hildegunn.
(2010)
Den mangfoldige sakprosaen.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Iversen, Harald Morten;
Otnes, Hildegunn.
(2010)
"Gaza-SMS-en" - en moderne sakprosatekst.
Norsklæreren.
volum 34 (3).
Faglig artikkel
-
Iversen, Harald Morten;
Otnes, Hildegunn.
(2010)
Spennende blikk på en sakprosakanon.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
volum 94 (6).
Anmeldelse
-
Otnes, Hildegunn.
(2010)
Vurdering av digitalt sammensatte tekster.
Idéhefter for lærere.
Faglig artikkel
-
Otnes, Hildegunn;
Johansen, Marte Bratseth.
(2010)
Digital kompetanse i skolen.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Iversen, Harald Morten;
Otnes, Hildegunn.
(2009)
Fra ikke-skolske tekstpraksiser til norskfaglig tekstkompetanse - SMS og chat som del av norskfagets tekstkorpus.
FoU i praksis.
volum 3 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Iversen, Harald Morten;
Otnes, Hildegunn.
(2009)
Fra ikke-skolske tekstpraksiser til norskfaglig tekstkompetanse - SMS og chat som del av norskfagets tekstkorpus.
FoU i praksis.
volum 3 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2009)
Er nettsamtaler samtaler? En kommunikasjonsteoretisk drøfting av fenomenet chat.
Human IT.
volum 10 (2).
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Otnes, Hildegunn;
Iversen, Harald M..
(2016)
Å lære å skrive. Tekstkompetanse i norskfagets skriveopplæring.
Universitetsforlaget. 2016. ISBN 9788215021867.
Lærebok
-
Otnes, Hildegunn.
(2015)
Å invitere elever til skriving. Ulike perspektiver på skriveoppgaver.
Fagbokforlaget. 2015. ISBN 978-82-450-1813-4.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Otnes, Hildegunn;
Guldal, Tale M.
(2011)
Grammatikkundervisning. Språkhefte 4. Idéhefter for lærere.
Tapir Akademisk Forlag. 2011. ISBN 9788251928212. Idéhefter for lærere (Språkfag 4).
Populærvitenskapelig bok
-
Otnes, Hildegunn;
Solem, Marit Gausdal Skarbø;
Iversen, Harald M..
(2011)
Grammatikken i bruk.
Cappelen Damm Akademisk. 2011. ISBN 9788202328696.
Fagbok
-
Haugaløkken, Ove Kr.;
Evensen, Lars Sigfred;
Hertzberg, Frøydis;
Otnes, Hildegunn.
(2009)
Tekstvurdering som didaktisk utfordring.
Universitetsforlaget. 2009. ISBN 978-82-15-01419-7.
Fagbok
-
Otnes, Hildegunn.
(2009)
Å være digital i alle fag.
Universitetsforlaget. 2009. ISBN 978-82-15-01405-0.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Hestnes, Dagmar Hæge;
Otnes, Hildegunn;
Østern, Anna-Lena.
(2008)
Estetisk tilnærming til tekstarbeid i språkfagene, Språkfag 2, Idéhefte for lærere.
Tapir Akademisk Forlag. 2008. ISBN 978-82-519-2379-8. Idéhefter for lærere (Språkfag 2).
Fagbok
-
Otnes, Hildegunn.
(2006)
tekst.no. Strukturer og sjangrer i digitale medier.
Cappelen Damm Akademisk. 2006.
Fagbok
-
Askeland, Norunn;
Otnes, Hildegunn;
Skjelbred, Dagrun;
Aamotsbakken, Bente.
(2003)
Tekst i tale og skrift : innføring i tekstarbeid.
Universitetsforlaget. 2003. ISBN 8215004849.
Fagbok
-
Otnes, Hildegunn.
(2003)
Tekst i tale og skrift. Innføring i tekstarbeid. (2.utg.) Universitetsforlaget. Medforfattere: Norunn Askeland, Dagrun Skjelbred og Bente Aamotsbakken.
2003.
Lærebok
-
Otnes, Hildegunn;
Aamotsbakken, Bente.
(2000)
Tekst i tid og rom : norsk språkhistorie.
Det Norske Samlaget. 2000. ISBN 8252156231.
Lærebok
Del av bok/rapport
-
Otnes, Hildegunn.
(2016)
Lyttehandlinger og lytteformål – perspektiver på lyttedimensjonen i ulike fagplaner og kontekster.
101 måter å fremme muntlige ferdigheter på - om muntlig kompetanse og muntlighetsdidaktikk.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2015)
Skriveoppgaver under lupen.
Å invitere elever til skriving. Ulike perspektiver på skriveoppgaver..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2015)
Tildelte skriveroller og posisjoner i skriveoppgaver på mellomtrinnet.
Å invitere elever til skriving. Ulike perspektiver på skriveoppgaver..
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2014)
Å designe skriveoppgaver.
Skriv! Les! 2. Artikler fra den andre nordiske forskerkonferansen om skriving, lesing og literacy.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Iversen, Harald M.;
Otnes, Hildegunn.
(2013)
Kohesjon og forfelt - to aspekt i skriftlige elevtekster.
Literacy i læringskontekster.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2013)
Fiktive skriveroller og ukjente mottakere. Kontekstualisering i skriveoppgaver.
Læreboka : studier av ulike læreboktekster.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Grüters, Ruth Anna;
Otnes, Hildegunn.
(2012)
"Det digitale" i lærebøker for norskfaget - faglig integrert eller utenpåklistret alibi?.
FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Iversen, Harald M.;
Otnes, Hildegunn.
(2012)
Sjangrer og skrivehandlinger i lærebøker for norskfaget på ungdomstrinnet.
FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2012)
Å sette sammen digitale tekster – multimodalitet, montering og miksing i skolen.
Mediepedagogikk: Refleksjoner om teori og praksis.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Iversen, Harald M.;
Otnes, Hildegunn.
(2011)
Tekstkohesjon i lærerutdanning og skole - en begrepsdiskusjon.
Tekst og tegn - Lesing, skriving og multimodalitet i skole og samfunn.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2011)
På oppdagelsesferd i forfeltet i norske setninger.
Grammatikkundervisning. Språkhefte 4. Idéhefter for lærere.
publications.POPVIT_KAPITTEL
-
Otnes, Hildegunn;
Guldal, Tale M.
(2011)
Om grammatikkundervisning.Innledningskapittel.
Grammatikkundervisning. Språkhefte 4. Idéhefter for lærere.
publications.POPVIT_KAPITTEL
-
Otnes, Hildegunn;
Iversen, Harald M..
(2010)
Multimodale lyrikkmontasjer – teknologibruk og tolkendetekstskaping.
Rammer for skriving. Om skriveutvikling i skole og yrkesliv.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Iversen, Harald Morten;
Otnes, Hildegunn.
(2009)
Å være digital i norsk.
Å være digital i alle fag.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2009)
Digital tekstskaping - hva er målet?.
Tekstvurdering som didaktisk utfordring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn;
Sjøhelle, Dagrun Kibsgaard.
(2006)
Nettsamtaler i lærerutdanning : Utvikling av digital kommunikativ skrivekompetanse.
Utfordringar for skriveopplæring og skriveforsking i dag.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2004)
Prosesstekster : dokumentasjon av arbeids- og læringsprosesser i digitale mapper.
IKT og nye læreprosesser : en artikkelsamling basert på erfaringer fra et prosjekt ved avdeling for lærerutdanning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2004)
Åpne, digitale mapper som forskningsmateriale. Noen etiske overveielser.
Hermundur Sigmundsson og Finn Bostad (red.): Læring. Grunnbok i læring, teknologi og samfunn.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2003)
Arkivskuff eller læringsarena? Lærings- og dokumentasjonssjangrer i digitale mapper.
I Dysthe, Olga & Knut Steinar Engelsen (red.): Mapper som vurderings- og læringsform. Perspektiver og erfaringer. Abstrakt forlag.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(2002)
Skjermbaserte fellestekster. Digitale mapper og hypertekstskriving.
Hoel, Torlaug Løkensgard og Sten Ludvigsen (red.): Et utdanningssystem i endring. Gyldendal 2002.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn;
Engan, Bengt.
(2002)
Seksåringer, skjermtekster og problemløsning.
Et utdanningssystem i endring. IKT og læring.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Otnes, Hildegunn.
(1999)
Lytting - en av de "fire store" i norskfaget.
Muntlig norsk.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Otnes, Hildegunn.
(2007)
Følge med og følge opp. Verbalspråklig lyttemarkering i synkrone nettsamtaler.
2007. ISBN 978-82-471-2873-2.
Doktorgradsavhandling
-
Otnes, Hildegunn.
(2004)
IKT og nye læreprosesser : en artikkelsamling basert på erfaringer fra et prosjekt ved avdeling for lærerutdanning.
2004.
Rapport
-
Otnes, Hildegunn.
(2004)
Vurderingsordningen på SOFF-kursene i norsk ved HøgskolenI Sør-Trøndelag. En evaluering.
2004.
Rapport
-
Schwebs, Ture;
Sandvik, Margareth;
Engan, Bengt;
Otnes, Hildegunn.
(2003)
Samhandling med, foran og via skjermen: Småskoleeleven på vei mot digital kompetanse.
2003. ISBN 8279470220.
Rapport