Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Hans Bonesrønning

Hans Bonesrønning

Professor emeritus

hans.bonesronning@ntnu.no
93094458 Adolf Øien-bygget, 5012, Gløshaugen
Publikasjoner Formidling

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Sørensen, Rune Jørgen; Iversen, Jon Marius Vaag; From, Johan; Bonesrønning, Hans. (2022) Parenting styles and school performance: evidence from second-generation immigrants in Norway. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Iversen, Jon Marius Vaag; Nyhus, Ole Henning; Opheim, Vibeke. (2022) Small-group instruction to improve student performance in mathematics in early grades: Results from a randomized field experiment. Journal of Public Economics
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Iversen, Jon Marius Vaag; Bonesrønning, Hans. (2019) Kan kommunale skoleeiere bidra til bedre undervisning for elever som strever?. Gyldendal Akademisk
    Faglig kapittel

2017

  • Opstad, Leiv; Bonesrønning, Hans; Fallan, Lars. (2017) Tar vi opp de rette studentene ved økonomisk-administrative studier?. Samfunnsøkonomen
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Bonesrønning, Hans; Iversen, Jon Marius. (2016) Local responses to a national productivity-enhanching reform. CESifo DICE Report
    Populærvitenskapelig artikkel

2015

  • Bonesrønning, Hans; Opstad, Leiv. (2015) Can student effort be manipulated? Does it matter?. Applied Economics
    Vitenskapelig artikkel
  • Aardalen, Espen Håkonsløkken; Frantzen, Stian Hervik; Bonesrønning, Hans. (2015) Elevpresentasjon og søskenparitet: Empirisk analyse av søskenrekkefølgeeffekt og skoleeffekter. Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Iversen, Jon Marius Vaag; Bonesrønning, Hans. (2015) Conditional gender peer effects?. Journal of Behavioral and Experimental Economics
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Bonesrønning, Hans. (2014) What Works?. Pan European Networks: Science and Techology Magazine
    Short communication
  • Bonesrønning, Hans. (2014) Educating the masses. International Innovation
    Populærvitenskapelig artikkel

2013

  • Johannes, Raustøl; Bonesrønning, Hans. (2013) Value of Travel Tme Savings- Estimates on Norwegian Cyclists. NTNU- Institutt for samfunnsøkonomi
    Mastergradsoppgave
  • Ellefsen, Karianne; Bonesrønning, Hans. (2013) Lokale responser på en nasjonal reform. institutt for samfunnsøkonomi
    Mastergradsoppgave
  • Jon Marius, Vaag Iversen; Bonesrønning, Hans. (2013) Disadvantaged students in the early grades: will smaller classes help them?. institutt for samfunnsøkonomi
    Doktorgradsavhandling
  • Jon Marius, Vaag Iversen; Bonesrønning, Hans. (2013) School accountability reforms and theuse of special education. institutt for samfunnsøkonomi
    Doktorgradsavhandling
  • Iversen, Jon Marius Vaag; Bonesrønning, Hans. (2013) Disadvantaged students in the early grades: will smaller classes help them?. Education Economics
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (2013) Public employees and public sector reform implementation. Public Choice
    Vitenskapelig artikkel
  • Opstad, Leiv; Bonesrønning, Hans; Fallan, Lars. (2013) I hvilken grad kan studentenes arbeidsinnsats påvirkes?. UNIPED
    Vitenskapelig artikkel

2012

  • Olimb, Morten; Bonesrønning, Hans. (2012) Effekten av økte standarder på studentinnsats og reultat. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Sæther, Marie Husøy; Bonesrønning, Hans. (2012) Familiestruktur og elevprestasjoner i den norske skolen. En kausal sammenheng?. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Bonesrønning, Hans. (2012) Implementering og evaluering av moderne skolereformer. Samfunnsøkonomen
    Fagartikkel
  • Haraldsvik, Marianne; Bonesrønning, Hans. (2012) Influences on Educational Outcomes: Tree Essays on the Role of Parents, Peers and Choice. NTNU
    Doktorgradsavhandling
  • Gunnes, Trude; Bonesrønning, Hans. (2012) Four Essays on the Role of Incentives in Education. NTNU
    Doktorgradsavhandling
  • Bonesrønning, Hans; Opstad, Leiv. (2012) How Much is Students' College Performance Affected by Quantity of Study?. International Review of Economics Education
    Vitenskapelig artikkel

2011

  • Bonesrønning, Hans; Massih, Sofia Sandgren. (2011) Birth order effects on young students’ academic achievement. The Journal of Socio-Economics (JSE)
    Vitenskapelig artikkel
  • Busterud, Mari; Bonesrønning, Hans. (2011) Spesialundervisning i grunnskolen. Hvordan påvirker reformimplementeringsgraden bruken av spesialundervisning etter Kunnskapsløftet?. Institutt for samfunnsøkonomi
    Mastergradsoppgave
  • Bonesrønning, Hans; Vaag Iversen, Jon Marius; Pettersen, Ivar. (2011) Antall enkeltvedtak i grunnskolen øker - til fordel for elever som ikke mottar spesialundervisning?. Statistisk sentralbyrå
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2010

  • Brugård, Kaja Høiseth; Bonesrønning, Hans. (2010) "Råtne epler" i den norske skolen? Effekter av økt jenteandel på elevprestasjoner. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Bonesrønning, Hans; Iversen, Jon Marius Vaag; Pettersen, Ivar. (2010) Kommunal skolepolitikk etter Kunnskapsløftet. 7/10. SØF AS
    Rapport
  • Bonesrønning, Hans; Iversen, Jon Marius Vaag; Pettersen, Ivar. (2010) Prestasjonsforskjeller mellom skoler og kommuner. Analyse av nasjonale prøver 2008. 1/10. SØF
    Rapport
  • Bonesrønning, Hans. (2010) Are parental effort allocations biased by gender?. Education Economics
    Vitenskapelig artikkel

2009

  • Bakken, Ellen; Bonesrønning, Hans. (2009) Reformimplementering i grunnskolen: Vil andelen sosialister og andelen kommunale ansatte påvirke graden av reformimplementering?. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Bonesrønning, Hans. (2009) Skole, hjemmeressurser og medelevers betydning for skoleresultater og valg. SØF rapport (1/2009)
    Rapport

2008

  • Byre, Fredrik Holm; Bonesrønning, Hans. (2008) Hvordan påvirker kjønnssammensetningen i en klasse enkeltelevers prestasjoner?. NTNU,
    Mastergradsoppgave
  • Slensvik, Julie Margrethe; Bonesrønning, Hans. (2008) Ressurser og kvalitetsforskjeller. En empirisk analyse av faste skoleeffekter i den norske skolen. NTNU,
    Mastergradsoppgave
  • Iversen, Jon Marius Vaag; Bonesrønning, Hans. (2008) Vil økte ressurser bidra til redusert sosial ulikhet i skolen?. NTNU,
    Mastergradsoppgave
  • Bonesrønning, Hans; Friestad, Liv Bente Hannevik. (2008) Design and use of management accounting and control systems in Norwegian primary and lower secondary education. NHH
    Doktorgradsavhandling
  • Bonesrønning, Hans; Borge, Lars-Erik; Haraldsvik, Marianne; Strøm, Bjarne. (2008) Ressurser og resultater i grunnopplæringen: Forprosjekt. SØF rapport (4/2008)
    Rapport
  • Bonesrønning, Hans; Iversen, Jon Marius Vaag. (2008) Suksessfaktorer i grunnskolen: Analyse av nasjonale prøver 2007. Senter for økonomisk forskning AS
    Rapport
  • Bonesrønning, Hans. (2008) The effect of grading practices on gender differences in academic performance. Bulletin of Economic Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (2008) Peer group effects in education production: Is it about congestion?. The Journal of Socio-Economics (JSE)
    Vitenskapelig artikkel

2007

  • Henrikhaugen, Kine; Bonesrønning, Hans. (2007) Elevprestasjoner, klassestørrelse og klassedelingsregelen. Institutt for samfunnsøkonomi
    Mastergradsoppgave

2006

  • Bonesrønning, Hans; Naper, Linn Renée. (2006) Skoleåret 2004/2005: Frittstående grunnskoler under ny lov og frittstående videregående skoler under gammel lov. SØF rapport (5/2006)
    Rapport

2005

  • Bonesrønning, Hans; Naper, Linn R; Strøm, Bjarne. (2005) Gir frittstående skoler bedre elevresultater?. Senter for økonomisk forskning AS
    Rapport
  • Bonesrønning, Hans; Naper, Linn Renée; Strøm, Bjarne. (2005) Gir frittstående skoler bedre elevresultat? Konsekvenser av ny lov om frittstående skoler - baselinerapport I: Elevresultater. SØF rapport (07/05)
    Rapport
  • Bonesrønning, Hans; Falch, Torberg; Strom, J. (2005) Teacher sorting, teacher quality, and student composition. European Economic Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans; Falch, Torberg; Strøm, Bjarne. (2005) teacher sorting, teacher quality, and student composition. European Economic Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (2005) Klarere mål, høyere standarder. Adresseavisen
    Kronikk

2004

  • Bonesrønning, Hans. (2004) Ja til nasjonale prøver!. Adresseavisen
    Kronikk
  • Bonesrønning, Hans. (2004) Can effective teacher behavior be identified?. Economics of Education Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (2004) The determinants of parental effort in education production: do parents respond to changes in class size?. Economics of Education Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (2004) Do the teachers' grading practices affect student achievement?. Education Economics
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (2004) Utforming av utdanningspolitikken - hva kan økonomene bidra med?. Økonomisk forum
    Vitenskapelig artikkel

2003

  • Falch, Torberg; Bonesrønning, Hans; Strøm, Bjarne; Borge, Lars-Erik. (2003) Bruk av informasjons- og belønningssystemer i offentlig skole. [Mangler utgivernavn]
    Rapport
  • Strøm, Bjarne; Bonesrønning, Hans; Falch, Torberg. (2003) Teacher Sorting, Teacher Quality, and Student Composition: Evidence from Norway. Working Paper Series
    Rapport
  • Bonesrønning, Hans; Strøm, Bjarne. (2003) Skolekvalitet og resultatstyring: Utfordringer for datainnsamling og evaluering.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bonesrønning, Hans. (2003) Class size effects on student achievement in Norway: Patterns and explanations. Southern Economic Journal
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans; Falch, Torberg; Strøm, Bjarne. (2003) Hvorfor friskoler?. Økonomisk forum
    Vitenskapelig artikkel

2002

  • Bonesrønning, Hans; Borge, Lars-Erik; Strøm, Bjarne. (2002) Finansiering av private grunnskoler. Allforsk
    Rapport
  • Bonesrønning, Hans; Strøm, Bjarne; Falch, Torberg. (2002) Om innretningen på skolereformer. Økonomisk forum
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Strøm, Bjarne; Bonesrønning, Hans; Falch, Torberg. (2002) Oppskrift på skolereformer. Økonomisk forum
    Kronikk

2001

  • Strøm, Bjarne; Bonesrønning, Hans; Falch, Torberg. (2001) Teacher Quality and Student Composition. Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU
    Kompendium
  • Strøm, Bjarne; Bonesrønning, Hans; Falch, Torberg. (2001) Teacher sorting, teacher quality, and student composition. Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU
    Kompendium
  • Bonesrønning, Hans. (2001) Effektivitet i utdanningssektoren: Hva vet vi om betydningen av eierskap, finansiering og konkurranse. Forskningsrapport, BI (9)
    Rapport

2000

  • Bonesrønning, Hans. (2000) Vil Mjøs gi bedre effektivitet i høyere utdanning?. Sosialøkonomen
    Vitenskapelig artikkel

1999

  • Bonesrønning, Hans. (1999) Rammefaktorenes betydning for læring. Bedre Skole
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (1999) The variation in teachers' grading practices: causes and consequences. Economics of Education Review
    Vitenskapelig artikkel

1998

  • Bonesrønning, Hans. (1998) Parental time inputs and student achievement. Institutt for sosialøkonomi, NTNU
    Kompendium
  • Bonesrønning, Hans. (1998) Student effort in education production: Is it important? Can it be manipulated?. Institutt for sosialøkonomi
    Kompendium

1996

  • Bonesrønning, Hans. (1996) The rising cost of Norwegian elementary schools : the importance of small school and harsh environments. NTNU. Inst. f. sosialøkonomi
    Kompendium
  • Bonesrønning, Hans. (1996) The variation in teachers' grading practices : causes and concequences. NTNU. Inst. f. sosialøkonomi
    Kompendium

Tidsskriftspublikasjoner

  • Sørensen, Rune Jørgen; Iversen, Jon Marius Vaag; From, Johan; Bonesrønning, Hans. (2022) Parenting styles and school performance: evidence from second-generation immigrants in Norway. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Iversen, Jon Marius Vaag; Nyhus, Ole Henning; Opheim, Vibeke. (2022) Small-group instruction to improve student performance in mathematics in early grades: Results from a randomized field experiment. Journal of Public Economics
    Vitenskapelig artikkel
  • Opstad, Leiv; Bonesrønning, Hans; Fallan, Lars. (2017) Tar vi opp de rette studentene ved økonomisk-administrative studier?. Samfunnsøkonomen
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans; Iversen, Jon Marius. (2016) Local responses to a national productivity-enhanching reform. CESifo DICE Report
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans; Opstad, Leiv. (2015) Can student effort be manipulated? Does it matter?. Applied Economics
    Vitenskapelig artikkel
  • Iversen, Jon Marius Vaag; Bonesrønning, Hans. (2015) Conditional gender peer effects?. Journal of Behavioral and Experimental Economics
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (2014) What Works?. Pan European Networks: Science and Techology Magazine
    Short communication
  • Bonesrønning, Hans. (2014) Educating the masses. International Innovation
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Iversen, Jon Marius Vaag; Bonesrønning, Hans. (2013) Disadvantaged students in the early grades: will smaller classes help them?. Education Economics
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (2013) Public employees and public sector reform implementation. Public Choice
    Vitenskapelig artikkel
  • Opstad, Leiv; Bonesrønning, Hans; Fallan, Lars. (2013) I hvilken grad kan studentenes arbeidsinnsats påvirkes?. UNIPED
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (2012) Implementering og evaluering av moderne skolereformer. Samfunnsøkonomen
    Fagartikkel
  • Bonesrønning, Hans; Opstad, Leiv. (2012) How Much is Students' College Performance Affected by Quantity of Study?. International Review of Economics Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans; Massih, Sofia Sandgren. (2011) Birth order effects on young students’ academic achievement. The Journal of Socio-Economics (JSE)
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (2010) Are parental effort allocations biased by gender?. Education Economics
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (2008) The effect of grading practices on gender differences in academic performance. Bulletin of Economic Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (2008) Peer group effects in education production: Is it about congestion?. The Journal of Socio-Economics (JSE)
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans; Falch, Torberg; Strom, J. (2005) Teacher sorting, teacher quality, and student composition. European Economic Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans; Falch, Torberg; Strøm, Bjarne. (2005) teacher sorting, teacher quality, and student composition. European Economic Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (2005) Klarere mål, høyere standarder. Adresseavisen
    Kronikk
  • Bonesrønning, Hans. (2004) Ja til nasjonale prøver!. Adresseavisen
    Kronikk
  • Bonesrønning, Hans. (2004) Can effective teacher behavior be identified?. Economics of Education Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (2004) The determinants of parental effort in education production: do parents respond to changes in class size?. Economics of Education Review
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (2004) Do the teachers' grading practices affect student achievement?. Education Economics
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (2004) Utforming av utdanningspolitikken - hva kan økonomene bidra med?. Økonomisk forum
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (2003) Class size effects on student achievement in Norway: Patterns and explanations. Southern Economic Journal
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans; Falch, Torberg; Strøm, Bjarne. (2003) Hvorfor friskoler?. Økonomisk forum
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans; Strøm, Bjarne; Falch, Torberg. (2002) Om innretningen på skolereformer. Økonomisk forum
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Strøm, Bjarne; Bonesrønning, Hans; Falch, Torberg. (2002) Oppskrift på skolereformer. Økonomisk forum
    Kronikk
  • Bonesrønning, Hans. (2000) Vil Mjøs gi bedre effektivitet i høyere utdanning?. Sosialøkonomen
    Vitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (1999) Rammefaktorenes betydning for læring. Bedre Skole
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Bonesrønning, Hans. (1999) The variation in teachers' grading practices: causes and consequences. Economics of Education Review
    Vitenskapelig artikkel

Del av bok/rapport

  • Iversen, Jon Marius Vaag; Bonesrønning, Hans. (2019) Kan kommunale skoleeiere bidra til bedre undervisning for elever som strever?. Gyldendal Akademisk
    Faglig kapittel
  • Bonesrønning, Hans; Vaag Iversen, Jon Marius; Pettersen, Ivar. (2011) Antall enkeltvedtak i grunnskolen øker - til fordel for elever som ikke mottar spesialundervisning?. Statistisk sentralbyrå
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bonesrønning, Hans; Strøm, Bjarne. (2003) Skolekvalitet og resultatstyring: Utfordringer for datainnsamling og evaluering.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Aardalen, Espen Håkonsløkken; Frantzen, Stian Hervik; Bonesrønning, Hans. (2015) Elevpresentasjon og søskenparitet: Empirisk analyse av søskenrekkefølgeeffekt og skoleeffekter. Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Johannes, Raustøl; Bonesrønning, Hans. (2013) Value of Travel Tme Savings- Estimates on Norwegian Cyclists. NTNU- Institutt for samfunnsøkonomi
    Mastergradsoppgave
  • Ellefsen, Karianne; Bonesrønning, Hans. (2013) Lokale responser på en nasjonal reform. institutt for samfunnsøkonomi
    Mastergradsoppgave
  • Jon Marius, Vaag Iversen; Bonesrønning, Hans. (2013) Disadvantaged students in the early grades: will smaller classes help them?. institutt for samfunnsøkonomi
    Doktorgradsavhandling
  • Jon Marius, Vaag Iversen; Bonesrønning, Hans. (2013) School accountability reforms and theuse of special education. institutt for samfunnsøkonomi
    Doktorgradsavhandling
  • Olimb, Morten; Bonesrønning, Hans. (2012) Effekten av økte standarder på studentinnsats og reultat. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Sæther, Marie Husøy; Bonesrønning, Hans. (2012) Familiestruktur og elevprestasjoner i den norske skolen. En kausal sammenheng?. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Haraldsvik, Marianne; Bonesrønning, Hans. (2012) Influences on Educational Outcomes: Tree Essays on the Role of Parents, Peers and Choice. NTNU
    Doktorgradsavhandling
  • Gunnes, Trude; Bonesrønning, Hans. (2012) Four Essays on the Role of Incentives in Education. NTNU
    Doktorgradsavhandling
  • Busterud, Mari; Bonesrønning, Hans. (2011) Spesialundervisning i grunnskolen. Hvordan påvirker reformimplementeringsgraden bruken av spesialundervisning etter Kunnskapsløftet?. Institutt for samfunnsøkonomi
    Mastergradsoppgave
  • Brugård, Kaja Høiseth; Bonesrønning, Hans. (2010) "Råtne epler" i den norske skolen? Effekter av økt jenteandel på elevprestasjoner. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Bonesrønning, Hans; Iversen, Jon Marius Vaag; Pettersen, Ivar. (2010) Kommunal skolepolitikk etter Kunnskapsløftet. 7/10. SØF AS
    Rapport
  • Bonesrønning, Hans; Iversen, Jon Marius Vaag; Pettersen, Ivar. (2010) Prestasjonsforskjeller mellom skoler og kommuner. Analyse av nasjonale prøver 2008. 1/10. SØF
    Rapport
  • Bakken, Ellen; Bonesrønning, Hans. (2009) Reformimplementering i grunnskolen: Vil andelen sosialister og andelen kommunale ansatte påvirke graden av reformimplementering?. NTNU
    Mastergradsoppgave
  • Bonesrønning, Hans. (2009) Skole, hjemmeressurser og medelevers betydning for skoleresultater og valg. SØF rapport (1/2009)
    Rapport
  • Byre, Fredrik Holm; Bonesrønning, Hans. (2008) Hvordan påvirker kjønnssammensetningen i en klasse enkeltelevers prestasjoner?. NTNU,
    Mastergradsoppgave
  • Slensvik, Julie Margrethe; Bonesrønning, Hans. (2008) Ressurser og kvalitetsforskjeller. En empirisk analyse av faste skoleeffekter i den norske skolen. NTNU,
    Mastergradsoppgave
  • Iversen, Jon Marius Vaag; Bonesrønning, Hans. (2008) Vil økte ressurser bidra til redusert sosial ulikhet i skolen?. NTNU,
    Mastergradsoppgave
  • Bonesrønning, Hans; Friestad, Liv Bente Hannevik. (2008) Design and use of management accounting and control systems in Norwegian primary and lower secondary education. NHH
    Doktorgradsavhandling
  • Bonesrønning, Hans; Borge, Lars-Erik; Haraldsvik, Marianne; Strøm, Bjarne. (2008) Ressurser og resultater i grunnopplæringen: Forprosjekt. SØF rapport (4/2008)
    Rapport
  • Bonesrønning, Hans; Iversen, Jon Marius Vaag. (2008) Suksessfaktorer i grunnskolen: Analyse av nasjonale prøver 2007. Senter for økonomisk forskning AS
    Rapport
  • Henrikhaugen, Kine; Bonesrønning, Hans. (2007) Elevprestasjoner, klassestørrelse og klassedelingsregelen. Institutt for samfunnsøkonomi
    Mastergradsoppgave
  • Bonesrønning, Hans; Naper, Linn Renée. (2006) Skoleåret 2004/2005: Frittstående grunnskoler under ny lov og frittstående videregående skoler under gammel lov. SØF rapport (5/2006)
    Rapport
  • Bonesrønning, Hans; Naper, Linn R; Strøm, Bjarne. (2005) Gir frittstående skoler bedre elevresultater?. Senter for økonomisk forskning AS
    Rapport
  • Bonesrønning, Hans; Naper, Linn Renée; Strøm, Bjarne. (2005) Gir frittstående skoler bedre elevresultat? Konsekvenser av ny lov om frittstående skoler - baselinerapport I: Elevresultater. SØF rapport (07/05)
    Rapport
  • Falch, Torberg; Bonesrønning, Hans; Strøm, Bjarne; Borge, Lars-Erik. (2003) Bruk av informasjons- og belønningssystemer i offentlig skole. [Mangler utgivernavn]
    Rapport
  • Strøm, Bjarne; Bonesrønning, Hans; Falch, Torberg. (2003) Teacher Sorting, Teacher Quality, and Student Composition: Evidence from Norway. Working Paper Series
    Rapport
  • Bonesrønning, Hans; Borge, Lars-Erik; Strøm, Bjarne. (2002) Finansiering av private grunnskoler. Allforsk
    Rapport
  • Strøm, Bjarne; Bonesrønning, Hans; Falch, Torberg. (2001) Teacher Quality and Student Composition. Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU
    Kompendium
  • Strøm, Bjarne; Bonesrønning, Hans; Falch, Torberg. (2001) Teacher sorting, teacher quality, and student composition. Institutt for samfunnsøkonomi, NTNU
    Kompendium
  • Bonesrønning, Hans. (2001) Effektivitet i utdanningssektoren: Hva vet vi om betydningen av eierskap, finansiering og konkurranse. Forskningsrapport, BI (9)
    Rapport
  • Bonesrønning, Hans. (1998) Parental time inputs and student achievement. Institutt for sosialøkonomi, NTNU
    Kompendium
  • Bonesrønning, Hans. (1998) Student effort in education production: Is it important? Can it be manipulated?. Institutt for sosialøkonomi
    Kompendium
  • Bonesrønning, Hans. (1996) The rising cost of Norwegian elementary schools : the importance of small school and harsh environments. NTNU. Inst. f. sosialøkonomi
    Kompendium
  • Bonesrønning, Hans. (1996) The variation in teachers' grading practices : causes and concequences. NTNU. Inst. f. sosialøkonomi
    Kompendium

Formidling

2016

  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2016) 1+1= en halv milliard - »Tidenes største skoleforskningsprosjekt. adresseavisa adresseavisa [Avis] 2016-10-14
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2016) 1-10 skule i Lom. fjuken fjuken [Avis] 2016-12-15
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2016) Jo mindre penger vi bruker på skole, jo bedre blir det?. fremover fremover [Radio] 2016-12-14
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2016) Sats på elevene - legg ned skolene. fremover fremover [Radio] 2016-12-10
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2016) Ingen vil ha 1-10 - skule i Lom. gudbrandsdølen gudbrandsdølen [Avis] 2016-12-09
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2016) Bløff eller uvitenhet?. glåmdalen glåmdalen [Avis] 2016-01-30

2015

  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2015) NTNU-professor: Et overveldende antall studier viser ingen effekt av økt lærertetthet. Utdanningsnytt.no Utdanningsnytt.no [Internett] 2015-04-23
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2015) «Oslo har en resultatorientert skole». Aftenposten Aftenposten [Avis] 2015-04-13
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2015) Oslofolk minst fornøyde med sin egen skole. Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2015-07-21
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2015) Oslo bruker mest på skole, men har de minst fornøyde innbyggerne. Aftenposten Aftenposten [Avis] 2015-07-21
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2015) Tror lærere lar seg presse til å sette gode karakterer. Aftenposten Aftenposten [Avis] 2015-10-13
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2015) Bergenslærere på syketoppen. Bergens Tidende Bergens Tidende [Avis] 2015-07-21

2014

  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2014) Teamarbeid gir suksess. dn.no dn.no [Internett] 2014-08-27
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2014) Vil bli ein betre skuleeigar. Vikebladet Vikebladet [Avis] 2014-04-29
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2014) Nye roller for skoleeiere. Skoleeiere i Møre og Romsdal 2014-01-09 - 2014-01-09
  • Faglig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2014) Skolen i endring. Nye roller for skoleeiere, skoleledere, lærere og foreldre. Ulstein kommune- utdanningsetat 2014-04-29 - 2014-04-29
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2014) Teamarbeid gir suksess. Dagens Næringsliv Dagens Næringsliv [Avis] 2014-08-28

2013

  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2013) Lærer best med elever på samme nivå. Aftenposten Aftenposten [Avis] 2013-06-01
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2013) «Hadde vi bare hatt superlærere, kunne vi hatt samlede klasser». Aftenposten Aftenposten [Avis] 2013-06-01
  • Faglig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2013) Skoleeierskap for bedre elevprestasjoner. KS Skoleeiere i Nord-Trøndelag , Namsos 2013-03-13 -
  • Faglig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2013) Hvordan lede skolen mot bedre elevprestasjoner?. Skoleledere i Sogn og Fjordane , Loen 2013-02-13 -
  • Faglig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2013) Kan skolen forbedres? Hva? Hvorfor? Hvordan?. Skoleledere i Bergen Lærere og skoleledere ved Bergensskoler , Bergen 2013-08-14 -

2012

  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2012) Byborna er flinkare på skulen enn dei frå distrikta. NRK NRK [Internett] 2012-02-09
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans; Falch, Torberg. (2012) Mattekunnskaper viktig for lønn. NRK NRK [Internett] 2012-12-05
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2012) Høyre: Arbeiderpartiet går etter trynefaktor. VG Nett VG Nett [Internett] 2012-04-27
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans; Falch, Torberg. (2012) Matematikk i skolen: Det som teller. Gemini Gemini [Internett] 2012-12-05

2011

  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2011) – Tettere kontakt gir bedre undervisning. Under Dusken Under Dusken [Avis] 2011-02-08
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2011) Nye styringssystemer og nye roller for skoleledere. Sandefjord kommune Skoleledere i Sandefjord , Tønsberg 2011-03-11 - 2011-03-11
  • Vitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2011) Store ressurser og middelmådige resultater: Styringsutfordringer. Fylkesmannen i Rogaland Utdanningskonferansen 2011 - Med hjarte for læring 2011-11-09 - 2011-11-09
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2011) Fra data til utvikling. KS, Fylkesmannen, Høgskolen i Sogn og Fjordane, Utdanningsfo Skoleleiarkonferansen 2011 , Loen 2011-09-28 - 2011-09-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2011) Public employees and public reform implementation. CESifo Transatlantic group CESifo/PERG economics of education , Munchen 2011-09-02 - 2011-09-03
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2011) Nye styringssystemer og nye roller for skoleledere. Hallingdalskommuner Skoleledere i Hallingdal , Gol 2011-03-16 - 2011-03-16
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2011) Lærerrollen etter Kunnskapsløftet. Skjold og Natland skoler To Bergensskoler , Bergen 2011-08-19 - 2011-08-19
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2011) Mest å lære av Oslo og Fjaler. Kommunal Rapport Kommunal Rapport [Avis] 2011-01-27

2010

  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2010) Svakere skoleresultater i småkommuner. Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2010-02-13
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2010) Elever i store kommuner best. Bladet Tromsø Bladet Tromsø [Avis] 2010-02-03
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2010) Krevende med liten skole. Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2010-08-24
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2010) Mange jenter i klassen fører til bedre karakterer. Levanger-Avisa Levanger-Avisa [Internett] 2010-02-02
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2010) Kristiansand er dårligste storby. Fædrelandsvennen Fædrelandsvennen [Avis] 2010-02-02
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2010) Flertall av jenter - bedre resultat Analyse av nasjonale prøver. Fædrelandsvennen Fædrelandsvennen [Avis] 2010-02-02
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2010) Mange jenter i klassen gir bedre karakterer. Forskning.no Forskning.no [Internett] 2010-02-02
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2010) Bedre Karakterer. Telemarksavisa Telemarksavisa [Avis] 2010-02-06
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2010) Jenter i klassen gir best karakter. Klar Tale Klar Tale [Internett] 2010-02-02
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2010) Mange jenter i klassen gir bedre karakterer. Vårt Land Vårt Land [Internett] 2010-02-02
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2010) Jentedominans gir karakter-hopp. TV2 TV2 [Internett] 2010-02-02
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2010) Mange jenter fører til bedre karakterer. Vesterålen Online Vesterålen Online [Internett] 2010-02-02
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2010) Mange jenter i klassen fører til bedre karakterer. NTB tekst NTB tekst [Avis] 2010-02-02
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2010) Oslo er best. Aftenposten Aftenposten [Internett] 2010-02-01
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2010) Mange jenter gir bedre karakterer. Nordlys Nordlys [Internett] 2010-02-02
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2010) Mange jenter gir bedre snitt. Trønder-Avisa Trønder-Avisa [Internett] 2010-02-02
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2010) Mange jenter gir bedre karakterer. Bergens Tidende Bergens Tidende [Internett] 2010-02-02
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2010) Mange jenter gir bedre karakterer. Aftenposten Morgen Aftenposten Morgen [Avis] 2010-02-02
  • Vitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans; Opstad, Leiv. (2010) How much is students' college performance affected by quantity of study?. CESifo Konferanse , Munchen 2010-09-02 - 2010-09-03

2009

  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2009) Oslo fritar seg til skoletoppen. Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2009-11-26
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2009) Privatskoler på topp. Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2009-11-12
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2009) Trenger testene for å analysere læring. Bergens Tidende Bergens Tidende [Avis] 2009-08-23
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2009) Planlegger avvikling av Lånekassen. Forskerforum Forskerforum [Internett] 2009-03-11
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2009) Frp vil avvikle Lånekassen. Aftenposten Aftenposten [Internett] 2009-03-11
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2009) FrP vil fjerne Lånekassen. Under Dusken Under Dusken [Internett] 2009-03-12
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2009) Gullkarakterer ut av småpenger. VG VG [Avis] 2009-11-29
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2009) Små skular gir betre resultat; fakta Analyse av nasjonale prøvar. Bergens Tidende Bergens Tidende [Avis] 2009-12-02
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2009) Oslo tester færrest elever. Aftenposten Aftenposten [Avis] 2009-11-26
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2009) Gulllkarakterer ut av småpenger. VG VG [Avis] 2009-11-29
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2009) Oslo fritar seg til skoletoppen. Bergens tidende Bergens tidende [Avis] 2009-11-26
  • Vitenskapelig foredrag
    Opstad, Leiv; Bonesrønning, Hans. (2009) Are College Grades Affected by Quantity of Study?. 6th Norwegian-German Seminar on Public Economics , Mûnchen 2009-11-13 - 2009-11-14

2008

  • Vitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans; Iversen, Jon Marius Vaag. (2008) Will more resources improve the performance of students from disadvantaged backgrounds?. UiB, SNF, Frischsenteret Labour and Education , Moss 2008-08-18 - 2008-08-19
  • Vitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans; Iversen, Jon Marius Vaag. (2008) Will more resources improve the performance of students from disadvantaged backgrounds?. University of Amsterdam The fourth conference of the RTN Network the Economics of Education and Education Policy in Europe , Amsterdam 2008-10-24 - 2008-10-25
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2008) Oslo-elever er flinkest i landet. Uavhengig av sosial bakgrunn. VG VG [Avis] 2008-06-05
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2008) Lærer mindre av menn - Oppsiktsvekkende rapport om barneskolen. Aftenposten Aftenposten [Avis] 2008-11-15
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2008) En spesiell foreldregruppe?. Stavenger Aftenblad Stavenger Aftenblad [Avis] 2008-11-27
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2008) Lærer mindre med mannlige lærere. Kommunal rapport Kommunal rapport [Avis] 2008-11-17
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2008) Lærer mest, trives best. Dagsavisen Dagsavisen [Avis] 2008-06-13
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2008) Elever sliter mer i små kommuner. Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2008-06-09
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2008) Søker til "snille" skoler. Dagens Næringsliv Dagens Næringsliv [Avis] 2008-08-23

2007

  • Vitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans; Sandgren, Sofia Erika. (2007) Birth order effects in career-oriented families. Institutt for samfunnsøkonomi Instituttseminar , Trondheim 2007-01-18 - 2007-01-18

2006

  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2006) Flere trøndere velger friskoler. Adresseavisen Adresseavisen [Avis] 2006-08-15
  • Vitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans; Naper, Linn Renée. (2006) Does competition from private schools raise public schools’ performance: New evidence from Norway. Institutt for samfunnsøkonomi Instituttseminar , Trondheim 2006-03-16 - 2006-03-16

2005

  • Vitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans; Naper, Linn Renée. (2005) Does competition from private schools raise public schools' performance?. PhD seminar Tinbergen Institute Amsterdam , Amsterdam 2005-10-18 - 2005-10-18
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2005) Oslo best i omstridt test. Dagsavisen Dagsavisen [Avis] 2005-01-19
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2005) Får lite ut av skolekronene. Dagsavisen Dagsavisen [Avis] 2005-08-04
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2005) Foreldre avgjør karakteren. Kommunal Rapport Kommunal Rapport [Avis] 2005-06-22
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2005) Vil ha superinstitutt. Under Dusken Under Dusken [Avis] 2005-02-09
  • Intervju
    Bonesrønning, Hans. (2005) Døren stenges for frie fag?. Under Dusken Under Dusken [Avis] 2005-02-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans; Naper, Linn R. (2005) Does competition from private schools raise public schools' performance?. University of Uppsala Second Network Workshop of the RTN "Economics of Education and Education Policy in Europe" , Uppsala 2005-10-07 - 2005-10-08
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2005) Nasjonale prøver: Hemsko eller motiverende middel for undervisning?. Norsk Skolelederforbund Årskonferanse Norsk Skolelederforbund , Lillestrøm 2005-03-15 - 2005-03-16

2004

  • Vitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2004) Teachers' grading practices and their impact on students' achievement. AEA AEA 2004 , Budapest 2004-11-04 - 2004-11-06
  • Vitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2004) Birth order and student achievement: Is the relationship conditional upon mother's education?. ESPE ESPE 2004 , Bergen 2004-06-10 - 2004-06-12
  • Vitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2004) Do Teachers Favor Girls?. First Network Workshop of the RTN Economics of Education and Education Policy in Europe , Amsterdam 2004-11-07 - 2004-11-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2004) Utforming av utdanningspolitikken. Det nasjoanle forskermøtet for økonomer 2004-01-06 - 2004-01-07
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2004) Finansieringssystemer for økt skolekvalitet. Seminar Økonomiavdelingen i Finasdepartementet 2004-06-02 - 2004-06-02

2003

  • Vitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2003) Can effective teacher behavior be identified?. 2nd Nordic Econometric Meeting. , Bergen 2003-05-10 -

2002

  • Vitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2002) Class size effects on student achievement in Norway: Patterns ans explanations. Education and Labour Market , Voss 2002-06-18 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Bonesrønning, Hans. (2002) Fra ressurs til resultat. Utdanning, arbeidsliv og samfunn , Oslo 2002-12-04 -
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn