Daniel Vethe
Bakgrunn og aktiviteter
PhD-stipendiat ved forskningsgruppen for søvn og døgnrytme-forskning ved institutt for psykisk helse.
Forskningsinteresser:
Lys, døgnrytmer og psykisk helse:
Effektene av å oppholde seg i blåblokkert kveldsbelysning på døgnrytme, søvn, opplevelse av søvnighet og kognitiv prestasjon.
Er også involvert i en stor behandlingsstudie på effektene av blåblokkert kveldsbelysning for pasienter som legges inn i akutt-psykiatri.
Insomni:
Behandling av insomni med kognitiv atferdsterapi for insomni (CBT-I) gitt over internett. Hvorfor fungerer CBT-I for mennesker med søvnvansker, og for hvem fungerer det best? Hvilke positive effekter får man i tillegg dersom man får bedre søvn?
Utmattelse:
Sammenhenger mellom søvn og utmattelse. Søvnvansker er ofte tilstede hvis man har kronisk utmattelse. Påvirker bedring i søvn utmattelse? Hvordan påvirkes opplevelse av utmattelse dersom man får behandling for søvnvansker?
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2020) The Effect of Reducing Insomnia Severity on Work- and Activity-Related Impairment. Behavioral Sleep Medicine.
- (2020) The evening light environment in hospitals can be designed to produce less disruptive effects on the circadian system and improve sleep. Sleep.
- (2019) A pragmatic effectiveness randomized controlled trial of the duration of psychiatric hospitalization in a trans- diagnostic sample of patients with acute mental illness admitted to a ward with either blue-depleted evening lighting or normal lighting conditions. Trials. vol. 20:472.
- (2018) A randomized noninferiority trial comparing Cognitive Behavior Therapy for Insomnia (CBT-I) delivered by a therapist or via a fully automated online treatment program. Sleep.
- (2018) The relationship between improvement in insomnia severity and long-term outcomes in the treatment of chronic fatigue. Frontiers in Psychology. vol. 9:1764.