Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Celia Ferragut Bamberg

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Celia Ferragut Bamberg

Tilknyttet/affiliated

celia.bamberg@ntnu.no
73596704 Bygg 4, 4402C, Dragvoll, Edvard Bulls veg 1
Om Publikasjoner

Om

Jeg er førsteamanuensis i språk og didaktikk, ved Institutt for språk og litteratur, Det humanistiske fakultet, NTNU, og ved Institutt for Lærerutdanning, Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap, NTNU. Jeg tok doktorgraden i språk og didaktikk ved samme institusjon i 2018. Jeg forsker på spansk syntaks og fremmedspråkdidaktikk.

Jeg er meget opptatt av å forbedre læring i fremmedspråk, og forske i nye strategier, spesielt knyttet til formidling av grammatikk, og elevautonomi. Jeg underviser på årstudium, bachelor, og lektorutdanning i spansk, og veileder bacheloroppgaver innenfor spanskgrammatikk (syntaks, morfologi, semantikk, fonologi), og didaktikk.

Verv

  • medlem av Nasjonalt fagorgan for spansk, 2017-
  • koordinator for studietur i Spania (spanskseksjon ISL), 2012-
  • President and expert of the Doctoral Thesis tribunal (Universitet Jaume I, Valencia, Spain) / Presidenta y experta del tribunal de tesis – Universitat Jaume I (Castellón, Valencia) – 2020

 

Vitenskapelige faglige publikasjoner og deltakelser, og kunstnerisk arbeid

 

Bamberg, Celia Ferragut, 2021: Estrategias de enseñanza-aprendizaje, una introducción a la neuroeducación / Læringsstrategier: en introduksjon til nevroutdanning (skal publiseres i januar 2022).

Bamberg, Celia Ferragut (2018): Feil ved å lære eller lære av feil? En tilnærming til studiet av samsvarsbøyningsfeil hos norske spanskstudenter. Doktorgradsavhandling Universitetet for naturvitenskap og teknologi (NTNU).

Bamberg, Celia Ferragut (2018): Betydningen av syntaks i tilegnelsen av spansk som fremmedspråk. Seminar for lærere i spansk som fremmedspråk ved Universitetet i Santiago de Compostela (Spania).

Bamberg, Celia Ferragut (2017): Læringsstrategier i undervisning. Seminar for lærere i spansk som fremmedspråk ved Universitetet i Santiago de Compostela (Spania)

Bamberg, Celia Ferragut (2015): Grunnleggende samsvarsfeil hos norske spanskelever - Nasjonal kongress for spansklærere, ANPE (Trondheim-Norge)

Bamberg, Celia Ferragut (2013): Viktigheten av den emosjonelle delen - En introduksjon til nevroutdanning. Regionalt seminar for spansk lærere (Trondheim)

Bamberg, Celia Ferragut (2011): “Et eventyr om grammatikk”, s. 61-74, i Guldal, Tale M. og Otness, Hildegunn (red,), Idéhefter for lærere, 4 (grammatikkundervisning). Trondheim: Tapir akademisk forlag.

Bamberg, Celia (2010): "Veien er viktigere enn målet", s. 81-93, i Hestnes, Hæge og Vikan Sandvik, Lise (red,), Idéhefter for lærere, 3 (vurdering). Trondheim: Tapir akademisk forlag.

Bamberg, Celia Ferragut (2009): Vurdering. Regionalt seminar for fremmedspråklærere (Trondheim)

Bamberg, Celia Ferragut (2008): Muntlig interaksjon i klasserommet. Regionalt seminar for spansklærere (Trondheim)

Cleaverly, Kristina Dybwad, Andreas, Ferragut Bamberg, Celia, Hoff Gloppen, Ellen Marie, og Palomino, María Ángeles (2006): Chicos, chicas 3. Oslo: Aschehoug.

Cleaverly, Kristina Dybwad, Andreas, Ferragut Bamberg, Celia, Hoff Gloppen, Ellen Marie, og Salido García, Nuria (2006): Chicos, chicas 3. Oslo: Aschehoug.

Cleaverly, Kristina Dybwad, Andreas, Ferragut Bamberg, Celia og Palomino, María Ángeles (2005): Chicos, chicas 2. Oslo: Aschehoug.

Cleaverly, Kristina Dybwad, Andreas, Ferragut Bamberg, Celia og Salido García, Nuria (2005): Chicos, chicas 2. Oslo: Aschehoug.

Cleaverly, Kristina Dybwad, Andreas, Ferragut Bamberg, Celia, Hoff Gloppen, Ellen Marie (2005): Gutter Jenter 1. Oslo: Aschehoug.

Cleaverly, Kristina Dybwad, Andreas, Ferragut Bamberg, Celia, og Palomino, María Ángeles (2005): Chicos, chicas 1. Oslo: Aschehoug.

Cleaverly, Kristina Dybwad, Andreas, Ferragut Bamberg, Celia, og Salido García, Nuria (2005): Chicos, chicas 1. Oslo: Aschehoug.

 

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2011

  • Bamberg, Celia Ferragut. (2011) Et eventyr om grammatikk.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2010

  • Bamberg, Celia Ferragut. (2010) Veien er viktigere enn målet. Underveisvurdering og læring i fremmedspråk.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Del av bok/rapport

  • Bamberg, Celia Ferragut. (2011) Et eventyr om grammatikk.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bamberg, Celia Ferragut. (2010) Veien er viktigere enn målet. Underveisvurdering og læring i fremmedspråk.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo