Boban Vesin
Om
Boban Vesin er førsteamanuensis ved Norwegian University of Science and Technology, Trondheim, Norge. Han mottok en MSc (i informatikk) fra University of Novi Sad i 2007 og en PhD (i informatikk) fra samme universitet i 2014.
Hans forskning er for tiden fokusert på å utvikle e-læringssystemer og læringsanalyse for å hjelpe lærere med å forstå og forbedre undervisningsprosessene. Han har publisert over 50 vitenskapelige artikler i tidsskrifter og prosesser ved internasjonale konferanser innen personlig tilpasset læring, programvareutvikling og læringsanalyse.
Kompetanseord
Forskning
Mine forskningsinteresser ligger i skjæringspunktet mellom datavitenskap og utdanning, der jeg jobber for å koble teknologi med effektive læringsmetoder. Med en god forståelse av begge felt har jeg brukt min kunnskap til å utvikle innovative tilnærminger og løsninger som gjør læringen bedre for både elever og lærere.
Jeg har skrevet over 50 vitenskapelige artikler i tidsskrifter og presentert på internasjonale konferanser om læringsanalyse, tilpasset læring, programvareutvikling og energistyring.
Publikasjoner
Min forskning har utforsket ulike aspekter av e-læring, læringsanalyse, personalisering, programvaredesign og recommendation systems. Publikasjonene mine inkluderer utvikling av læringsteknologier for å forbedre personlig tilpasning og tilpasning i utdanningen, samt undersøkelser av intelligente e-læringsteknikker. Gjennom disse prosjektene ønsker jeg å bruke datadrevne tilnærminger og avanserte beregningsmetoder for å berike utdanningsopplevelser og resultater.
2021
-
Mangaroska, Katerina;
Vesin, Boban;
Kostakos, Vassilis;
Brusilovsky, Peter;
Giannakos, Michail.
(2021)
Architecting Analytics Across Multiple E-learning Systems to Enhance Learning Design.
IEEE Transactions on Learning Technologies
Vitenskapelig artikkel
-
Mangaroska, Katerina;
Martinez‐Maldonado, Roberto;
Vesin, Boban;
Gašević, Dragan.
(2021)
Challenges and opportunities of multimodal data in human learning: The computer science students' perspective.
Journal of Computer Assisted Learning (JCAL)
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Mangaroska, Katerina;
Jaccheri, Maria Letizia;
Vesin, Boban;
Giannakos, Michail.
(2019)
The dynamics of motivational and emotional challenges and regulation strategies in customer-driven project-based learning.
IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Mangaroska, Katerina;
Vesin, Boban;
Giannakos, Michail.
(2019)
Elo-rating method: Towards adaptive assessment in e-learning.
IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Mangaroska, Katerina;
Vesin, Boban;
Giannakos, Michail.
(2019)
Cross-platform analytics: A step towards personalization and adaptation in education.
Association for Computing Machinery (ACM)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2018
-
Vesin, Boban;
Klašnja-MIlićević, Aleksandra;
Mangaroska, Katerina;
Ivanović, Mirjana;
Jolak, Rodi;
Stikkolorum, Dave.
(2018)
Web-based educational ecosystem for automatizationof teaching process and assessment of students.
Association for Computing Machinery (ACM)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Vesin, Boban;
Mangaroska, Katerina;
Giannakos, Michail.
(2018)
Learning in Smart Environments: User-centered Design and Analytics of an Adaptive Learning System.
Smart Learning Environments
Vitenskapelig artikkel
-
Klašnja-Milićević, Aleksandra;
Vesin, Boban;
Ivanović, Mirjana.
(2018)
Social tagging strategy for enhancing e-learning experience.
Computers & Education
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Klašnja-MIlićević, Aleksandra;
Ivanović, Mirjana;
Vesin, Boban;
Budimac, Zoran.
(2017)
Enhancing E-Learning Systems with Personalized Recommendation Based on Collaborative Tagging Techniques.
Applied intelligence (Boston)
Vitenskapelig artikkel
-
Vesin, Boban;
Jolak, Rodi;
Chaudron, Michel.
(2017)
OctoUML: an environment for exploratory and collaborative software design.
Proceedings - International Conference on Software Engineering
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Mangaroska, Katerina;
Vesin, Boban;
Kostakos, Vassilis;
Brusilovsky, Peter;
Giannakos, Michail.
(2021)
Architecting Analytics Across Multiple E-learning Systems to Enhance Learning Design.
IEEE Transactions on Learning Technologies
Vitenskapelig artikkel
-
Mangaroska, Katerina;
Martinez‐Maldonado, Roberto;
Vesin, Boban;
Gašević, Dragan.
(2021)
Challenges and opportunities of multimodal data in human learning: The computer science students' perspective.
Journal of Computer Assisted Learning (JCAL)
Vitenskapelig artikkel
-
Vesin, Boban;
Mangaroska, Katerina;
Giannakos, Michail.
(2018)
Learning in Smart Environments: User-centered Design and Analytics of an Adaptive Learning System.
Smart Learning Environments
Vitenskapelig artikkel
-
Klašnja-Milićević, Aleksandra;
Vesin, Boban;
Ivanović, Mirjana.
(2018)
Social tagging strategy for enhancing e-learning experience.
Computers & Education
Vitenskapelig artikkel
-
Klašnja-MIlićević, Aleksandra;
Ivanović, Mirjana;
Vesin, Boban;
Budimac, Zoran.
(2017)
Enhancing E-Learning Systems with Personalized Recommendation Based on Collaborative Tagging Techniques.
Applied intelligence (Boston)
Vitenskapelig artikkel
-
Vesin, Boban;
Jolak, Rodi;
Chaudron, Michel.
(2017)
OctoUML: an environment for exploratory and collaborative software design.
Proceedings - International Conference on Software Engineering
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Mangaroska, Katerina;
Jaccheri, Maria Letizia;
Vesin, Boban;
Giannakos, Michail.
(2019)
The dynamics of motivational and emotional challenges and regulation strategies in customer-driven project-based learning.
IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Mangaroska, Katerina;
Vesin, Boban;
Giannakos, Michail.
(2019)
Elo-rating method: Towards adaptive assessment in e-learning.
IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Mangaroska, Katerina;
Vesin, Boban;
Giannakos, Michail.
(2019)
Cross-platform analytics: A step towards personalization and adaptation in education.
Association for Computing Machinery (ACM)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Vesin, Boban;
Klašnja-MIlićević, Aleksandra;
Mangaroska, Katerina;
Ivanović, Mirjana;
Jolak, Rodi;
Stikkolorum, Dave.
(2018)
Web-based educational ecosystem for automatizationof teaching process and assessment of students.
Association for Computing Machinery (ACM)
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Undervisning
Min undervisningsportefølje inkluderer ulike IT-kurs, som programmering, webutvikling, databaser, programvare, design og datavisualisering.
Veiledning
Jeg har over 15 års erfaring (siden 2008) med veiledning av studenter på master-, bachelor- og Ph.D.-nivå ved Norwegian University of Science and Technology, University of South-Eastern Norway, University of Gothenburg, Sweden, og University of Novi Sad, Serbia.
Formidling
2019
-
Faglig foredragMangaroska, Katerina; Vesin, Boban; Giannakos, Michail. (2019) Cross-Platform Analytics: A step towards Personalization and Adaptation in Education. Learning analytics and knowledge conference , Tempe 2019-04-04 - 2019-04-08
2018
-
Vitenskapelig foredragVesin, Boban; Klašnja-MIlićević, Aleksandra; Mangaroska, Katerina; Ivanović, Mirjana; Jolak, Rodi; Stikkolorum, Dave. (2018) Web-based educational ecosystem for automatization of teaching process and assessment of students. 8th International Conference on Web Intelligence, Mining and Semantics , Novi Sad 2018-06-25 - 2018-06-27
-
PosterMangaroska, Katerina; Özgöbek, Özlem; Vesin, Boban; Giannakos, Michail. (2018) Implementation of Elo-Rating method in Recommending Coding Exercises to Programming Students. Westerdals Oslo ACT Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi (NOKOBIT) , Svalbard 2018-09-18 - 2018-09-20
-
Vitenskapelig foredragKlašnja-MIlićević, Aleksandra; Marošan, Zoran; Ivanović, Mirjana; Savić, Ninoslava; Vesin, Boban. (2018) The Future of Learning Multisensory Experiences: Visual, Audio, Smell and Taste Senses. 8th International Conference in Methodologies and Intelligent Systems for Technology Enhanced Learning , Toledo 2018-06-20 - 2018-06-22
-
Faglig foredragVesin, Boban; Mangaroska, Katerina; Giannakos, Michail; Trætteberg, Hallvard. (2018) ProTuS - Interactive Learning Analytics Tool. International Learning Analytics and Knowledge (LAK) Conference 2018-03-05 - 2018-05-09
2017
-
Vitenskapelig foredragJolak, Rodi; Vesin, Boban; Chaudron, Michel. (2017) Using Voice Commands for UML Modelling Support on Interactive Whiteboards: Insights and Experiences. XX Ibero-American Conference on Software Engineering , Buenos Aires 2017-05-22 - 2017-05-23
-
PosterMangaroska, Katerina; Vesin, Boban; Giannakos, Michail. (2017) Informing learning design with learning analytics: Can multimodal analytics improve the design of learning experiences?. Twelfth European Conference On Technology Enhanced Learning , Tallinn 2017-09-12 - 2017-09-15