Emne - Yrkesfaglig dybde og tilpasset opplæring - YFL2020
YFL2020 - Yrkesfaglig dybde og tilpasset opplæring
Om emnet
Nytt fra studieåret 2023/2024
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 100/100 | 30 minutter | HJELPEMIDD |
Faglig innhold
Emnet integrerer yrkesfaglig bredde og dybde og profesjonsfag, med vekt på yrkesfaglig dybde og tverrfaglig samarbeid. I emnet fokuseres det på utvikling av kompetanser og ferdigheter spisset inn mot de ulike studieretningene. Arbeids- og utviklingsprosesser innen eget fag- og yrkesområde vil være sentralt, sammen med kunnskap og ferdigheter om helse, miljø og sikkerhet. Emnet omfatter også yrkesdidaktiske strategier for tilpasset opplæring ut fra elevers og lærlingers behov innenfor fag- og yrkesopplæring. Praksisopplæringen kobles til det faglige innholdet og relevante arbeidskrav i emnet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om yrkesutøvelsen og aktuelle arbeidsprosesser i eget yrke
- har kunnskap om styringsdokumenter og gjeldende lovverk som er relevant for yrkesutøvelsen
- har kunnskap om problemstillinger knyttet til helse-, miljø og sikkerhet (HMS)
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende avanserte arbeidsprosesser knyttet til eget yrke
- kan holde seg oppdatert på yrkesfaglig og teknologiske utvikling i eget yrke
- kan tilpasse undervisning og opplæring ut fra elevers og lærlingers behov
- kan bruke faglitteratur og relevant forskning for å treffe begrunnede valg og planlegge og gjennomføre systematisk utviklingsarbeid innenfor yrkesfaget.
- kan vurdere behov for - og iverksette tiltak - rettet mot helse-, miljø og sikkerhet (HMS)
- kan utføre grunnleggende førstehjelp
- kan anvende beredskapsplaner knyttet til krisehåndtering
- kan legge til rette for at elever kan foreta et reflektert yrkes- og utdanningsvalg
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for samarbeid om endrings og utviklingsprosesser med relevante parter innen fag- og yrkesopplæringen
- har evne til å reflektere over egen praksis som yrkesfaglærer og har vilje og kapasitet til å endre praksis som en følge av veiledning
- kan bidra og legge til rette for tverrfaglig samarbeid i skole og bedrift/virksomhet
- kan bygge gode relasjoner og skape konstruktive inkluderende læringsmiljø
Læringsformer og aktiviteter
Emnet omfatter undervisning, ekskursjoner og andre læringsaktiviteter på samlinger, og digitale læringsaktiviteter mellom samlingene. Det er obligatoriske arbeidskrav i emnet og det legges opp til egenarbeid og gruppearbeid mellom samlingene. Det tilbys veiledning i forbindelse med og mellom samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
80% obligatorisk oppmøte på samlingene og forhåndsdefinerte læringsaktiviteter mellom samlingene.
2-3 arbeidskrav.
Oppgavene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne ta eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- 80% deltakelse på samlinger og forhåndsdefinerte læringsaktiviteter
- Definerte arbeidskrav
Mer om vurdering
Praktisk-muntlig individuell eksamen
Eksamen vurderes individuelt etter karakterskala A-F, hvor karakterene A-E er bestått og karakteren F er stryk.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)
Forkunnskapskrav
Krever opptak til yrkesfaglærerutdanning - bachelorstudium.
Må ha bestått alle emner fra første studieår for å starte på dette emnet, inkludert praksis.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
30.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Yrkesfaglærer
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Muntlig eksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Muntlig eksamen
100/100
HJELPEMIDD
13.05.2024 - 14.05.2024
09:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"