course-details-portlet

TIØ4180 - Innovasjonsledelse og strategi

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgaver 35/100
Muntlig eksamen og gruppepresentasjon 65/100 1 timer D

Faglig innhold

Emnet tar opp temaer som: Innovasjon i organisasjoner, innovasjonskultur, innovasjons økosystemer, strategi og innovasjon, organisasjonslæring og innovasjon, innovasjon og design, og hvordan kommunikasjon og beslutningsprosesser påvirker innovasjon i eksisterende organisasjoner, nye organisasjonsformer, innovasjonstypologier, og åpne forretningsmodeller.

Læringsutbytte

Emnets posisjon og funksjon i studiet: Emnet er valgbart i 4. årskurs i studieprogrammet MTIØT, og skal oppfylle følgende læringsmål: Emnet skal formidle følgende kunnskaper: - Innovasjonsprosesser, innovasjonsledelse og innovasjonsstrategi i organisasjoner. - Generell kunnskap strukturer og prosesser i organisasjoner. - Spesifikk kunnskap om modeller og forhold som berører innovasjonsprosesser i organisasjoner, herunder: - Innovasjonsmodeller - Radikale innovasjon - Inkrementelle innovasjon - Disruptive innovasjon - Prosess innovasjon - Forretningsmodell innovasjon - Innovasjonskultur - Innovasjonsledelse. Emnet skal gi studentene ferdigheter til å: - Analysere tilstanden i en bedrift med tanke på å fremme innovasjon. - Være informerte og foretrukne bidragsytere i innovasjonsprosesser i ulike typer organisasjoner. Andre viktige læringsmål: - Studentene vil, gjennom å analysere og diskutere ulike case, skaffe seg trening i å analysere tilstanden i en bedrift, og lære seg å føre muntlige argumenter, i en gruppe/plenum, rundt innovasjonsrelaterte utfordringer tilknyttet disse casene. - Studentene vil, gjennom øvingsopplegg, lære seg å gi analysere problemer og å formulere strukturerte faglig begrunnede argumenter både skriftlig og muntlig.

Læringsformer og aktiviteter

Emnet inneholder forelesninger og obligatorisk øvingsopplegg. Deler av undervisningen vil foregå i seminarform. Karakter settes på grunnlag av samlet poengsum fra flere mindre arbeider. Undervisning på engelsk. Kurset gjør bruk av case-basert undervisning og krever derfor deltakelse og engasjement fra studentene. Kurset krever engelskferdigheter som tilsvarer en TOEFL-score på 630 eller bedre. Studentene må få med seg første forelesning da denne inneholder essensiell informasjon.

Mer om vurdering

Karakter settes på grunnlag av flere deler:

- Muntlig deltakelse (65%): Studentene forventes å engasjere seg i klassediskusjoner. Studentene vil få karakterer basert på artikulering av argumenter, anvendelse av teorier og modeller samt problemforståelse.

- Skriftlige oppgaver (35%): Det vil bli gruppeoppgaver og individuelle oppgaver. Studenter vil bruke Chat GPT eller lignende som verktøy når de besvarer skriftlige oppgaver.

Ved gjentak av emnet må alle deler tas på nytt.

Forkunnskapskrav

Dette kurset forutsetter grunnleggende kjennskap til organisasjonsteori og atferd. Kurset er forbeholdt studenter ved studieprogrammet MTIØT og MENTRESAMF, men andre studenter kan delta hvis de oppfyller ønskede forkunnskaper.

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SIS1038 7.5
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2024

Undervisningsspråk: Engelsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Teknologiske fag

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Samlet karakter

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgaver 35/100

Innlevering
03.12.2024


12:00

Rom Bygning Antall kandidater
Høst ORD Muntlig eksamen og gruppepresentasjon 65/100 D 24.10.2024 09:00
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU