Emne - Grunnleggende barnesykepleie, kliniske studier - SYT3525
SYT3525 - Grunnleggende barnesykepleie, kliniske studier
Om emnet
Nytt fra studieåret 2023/2024
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Praksisvurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Praksisvurdering | 100/100 |
Faglig innhold
- Normal utvikling og grunnleggende behov hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom
- Stress, krise, mestringsstrategier og følger av sykdom og sykehusinnleggelse for hele familie
- Tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling og iverksette nødvendige tiltak
- Fremme det friske i barnet og ungdommen, og fremme mestring, opprettholde håp, livskvalitet og mening
- Profesjonsetikk
- Kvalitet og pasientsikkerhet
- Integritet, autonomi, medbestemmelse og verdighet til barn og familier
- Komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjons-etikk
- Fysiologiske og patofysiologiske prosesser, sykdommer og sykdomslære, skader og kirurgiske problemstillinger, samt behandling av disse hos foster, premature, nyfødte, barn og ungdom
- Kliniske observasjoner, vurderinger og beslutninger og tiltak, samt dokumentasjon
- Respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling, herunder non-invasive og invasive behandlingsmetoder
- Avansert hjerte-lungeredning til alle aldersgrupper
- Habilitering og rehabilitering ved omsorg, pleie og behandling
- Psykososiale helseutfordringer
- Legemiddelhåndtering
- Komplikasjoner og senskader som følge av behandling
- Kommunikasjon, tilrettelegging av samspill, involvering og samhandling med barn og deres familie
- Informasjon, veiledning og undervisning til barn og deres familie samt helsepersonell
- Kommunikasjon og samhandling i tverrfaglig team
- Kunnskapsbasert praksis
Læringsutbytte
Kunnskaper
- har avansert kunnskap om hvordan observere, identifisere og vurdere generelle og spesielle behov hos syke barn i alle aldre
- har avansert kunnskap om funksjon, kontroll, bruk og vedlikehold av avansert medisinsk teknisk utstyr
- har avansert kunnskap om lover og forskrifter knyttet til bruk av medisinsk utstyr og digitale verktøy som er relevant for yrkesutøvelsen
Ferdigheter
- kan selvstendig utføre kliniske observasjoner, vurderinger og beslutninger samt iverksette relevante barnesykepleiefaglige tiltak, herunder prioritering, evaluering og dokumentasjon av behandlingsforløpet og om nødvendig henvise videre
- kan selvstendig utføre respirasjons- og sirkulasjonsstøttende behandling til syke barn i alle aldre, herunder non-invasive og invasive behandlingsmetoder
- kan bruke relevant medisinsk utstyr og digitale tjenester
- kan selvstendig administrere relevant medisinsk- teknisk utstyr, og kan analysere digitale parametere opp mot kliniske funn
- kan bruke relevante metoder for å legge til rette for målgruppen i et komplekst høyteknologisk miljø
- kan analysere og bruke relevant kunnskap i håndteringen av legemidler til barn i alle aldre
- kan analysere og bruke relevant kunnskap om antibiotika resistens, smittevern og infeksjonsforebyggende tiltak i behandlingen av barn i alle alder
- kan bruke relevante metoder for å bygge tillit og trygghet hos barn i alle aldre og unngå tvang
- kan bruke relevante metoder i utøvelsen av barnesykepleie med respekt for syke barn i alle aldre og deres familie, og kan ivareta deres integritet, autonomi, medbestemmelse og verdighet
- kan bruke relevante metoder for kommunikasjon, tilrettelegging av samspill, involvering og samhandling med barn og deres familie med utgangspunkt i tilstand, alder og utviklingstrinn
- kan bruke relevante metoder til å informere, veilede og undervise barn i alle aldre og deres familie i aktuelle problemstillinger
- kan selvstendig og i team bruke relevante metoder for å måle, planlegge og iverksette tiltak for å redusere smerte og ubehag
- kan analysere målgruppens helsekompetanse for å fremme brukermedvirkning og tilpassede tjenester
- kan analysere tegn og symptomer på omsorgssvikt og barnemishandling og iverksette nødvendige tiltak
- kan anvende relevante kunnskaper og ferdigheter for å lede, planlegge og koordinere behandlingsforløp, og kan sikre gode pasientoverganger mellom ulike nivåer og tjenester
- kan bruke relevante metoder for å selvstendig vurdere målgruppens behov og iverksette tiltak i forbindelse med sykdomsforløpet
- kan bruke relevante metoder for å ivareta det friske i barnet og ungdommen, fremme mestring, opprettholde håp, livskvalitet og mening
- kan bruke relevante metoder for å hjelpe barn i alle aldre og deres familie til å håndtere situasjonen ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse eller palliative forløp
- kan bruke relevante metoder og kunnskaper innen habilitering og rehabilitering ved omsorg, pleie og behandling av barn i alle aldre med langvarig sykdom og/eller funksjonsnedsettelse
- kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid
- kan analysere og anvende teori og metoder til å formulere og strukturere faglige og teoretiske problemstillinger innen barnesykepleie
- kan analysere og forholde seg kritisk til forsknings-, bruker- og erfaringskunnskap for å medvirke til utvikling av tjenesten
Generell kompetanse
- har inngående kunnskap om barnesykepleierens funksjon, rolle og ansvar
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å ha handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
- kan anvende relevant kunnskap for å kommunisere og samhandle i det tverrfaglige teamet ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde barn i alle aldre
- kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter til å reflektere kritisk over teknologiens muligheter, begrensninger og juridiske rammer
- kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å forebygge og identifisere komplikasjoner og senskader som følge av behandling
- kan kommunisere og samhandle med respekt for målgruppens integritet, ressurser og opplevelser
- kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis for å kunne medvirke til utvikling av tjenesten
- kan formidle og kommunisere om forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten
- kan anvende relevante kunnskaper og har kompetanse som kan fremme holdninger og danne grunnlag for likeverdige helse- og omsorgstjenester for målgruppen i samfunnet
Læringsformer og aktiviteter
Kliniske studier. Veiledet praksis.
Obligatoriske aktiviteter
- Individuelt skriftlig arbeidskrav
Mer om vurdering
Obligatorisk arbeid må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Master i spesialsykepleie (MSPL)
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SYT3211 | 15.0 | HØST 2023 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Klinisk medisin
- Barnesykepleie
- Helse- og sosialfag
- Sykepleie og jordmor
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Praksisvurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Praksisvurdering 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"