Emne - Forskningsmetoder i matematikkdidaktikk (8.-13. trinn) - SKOLE6224
SKOLE6224 - Forskningsmetoder i matematikkdidaktikk (8.-13. trinn)
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | A |
Faglig innhold
I dette emnet tar en opp ulike kvalitative forskningsmetoder som er egnet til å undersøke fenomener knyttet til læring og undervisning av matematikk. Studentene skal initiere og gjennomføre en empirisk studie på egen skole, som danner grunnlag for en fagtekst som utgjør vurderingen i emnet. En vil arbeide med å formulere forskbare problemstillinger, og å finne egnede metoder og teori for å finne svar på disse. Videre tar en opp fagteksten som sjanger -hvilke elementer en vitenskapelig tekst består av.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har:
- avansert kunnskap om det kvalitative forskningsparadigmet
- inngående kunnskap om ulike forskningsdesign
- kunnskap om metoder for innsamling og analyse av empiriske data i utdanningsforskning
- kunnskap om etiske retningslinjer for samfunnsvitenskapelig forskning
Ferdighet
Kandidaten kan:
- utvikle forskbare spørsmål som er relevante innenfor matematikkdidaktikk
- gjøre begrunnede valg av metoder for innsamling og analyse av empiriske data
- analysere kvalitative data med forankring i relevant teori
- veilede kolleger som deltar i utviklingsprosjekt i matematikk
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- vurdere faglighet i utviklingsarbeid og forskning knyttet til matematikkundervisning og læring
- designe og gjennomføre empiriske undersøkelser knyttet til matematikkundervisning og læring
- formidle resultater fra empiriske undersøkelser i skolen
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gjennomføres med tre samlinger (seminarer) i Trondheim. Det tas samtidig med siste del av Matematisk modellering og IKT i matematikkundervisningen (11.-13. trinn) (15 stp). I emnet brukes Blackboard som læringsplattform.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidsoppdrag
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter: Mellom hver samling vil det bli gitt obligatoriske arbeidsoppdrag som blant annet vil være knyttet til arbeid med elever og kolleger på egen skole. Obligatorisk oppmøte på samlinger.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Lærerspesialistutdanning i matematikk, 8.-13. trinn (KLSMA8-13)
Lærerspesialist (MLS)
Forkunnskapskrav
Emnet er en del av studietilbudet Videreutdanning til lærerspesialist i matematikk 8.-13. trinn, og kan ikke tas som et enkeltstående emne, men må inngå i det helhetlige studietilbudet på 60 studiepoeng. Deltakerne rekrutteres gjennom Utdanningsdirektoratet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6933 | 7.5 | VÅR 2020 | |
RFEL3100 | 6.0 | VÅR 2020 | |
LMM15005 | 6.0 | VÅR 2020 | |
LMM55005 | 6.0 | VÅR 2020 | |
DID3001 | 5.0 | HØST 2020 | |
MGLU5235 | 5.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Skoleutvikling
Ansvarlig enhet
Institutt for matematiske fag
Administrativ enhet
Prorektor for utdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"