Emne - Samtaler med barn og unge - PED6024
PED6024 - Samtaler med barn og unge
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Faglig innhold
PPT skal både utrede og bistå barn. Ansatte i PPT må ha kompetanse til å komme i dialog med barn og unge med ulike vansker. Kurset er praksisnært og bidrar til å utvikle deltakernes kunnskap om avdekkende og støttende samtaler med barn, som kan benyttes i både utredninger og rådgivnings- og veiledningssamtaler. Kurset gir blant annet kunnskap om alliansebygging, intersubjektivitet, barns kognitive forutsetninger for å forstå ulike spørsmålstyper, bistand til barn i krise, bearbeiding av motstand mot å snakke.
Kurset består av tre samlinger og vil inkludere forelesninger og veiledning.
Følgende temaer vil inngå i kurset:
- Å skape gode rammer for samtaler med barn og ungdom: spørsmålsformer, samtalekompetanse, arbeidsallianse, og bruk av flere teknikker.
- Konkretisering av at barn og ungdom er medvirkende.
- Barn i sorg og krise, eller som har opplevd traumer.
- Samtaler med ungdommer som utfordrer.
- Bruk av materiale i samtaler.
Læringsutbytte
Læringsmål for kurset:
Kunnskap:
- Studentene har kunnskap om hva som fremmer og hemmer kontakt og har kunnskap om utviklingsstøttende, avdekkende og utrednings-samtaler med barn og unge.
Ferdigheter:
- Studenten kan etablere nødvendig kontakt og allianse, samt utføre utviklingstøttende og utrednings-samtaler med barn og ungdom.
- Studenten har erfaring med veiledning i gruppe og har kunnskap om hvordan hun kan motta og selv dra nytte av veileder og medstudenters konstruktive tilbakemeldinger.
Generell kompetanse:
- Studenten kan anvende teoretisk og empirisk kunnskap om samtaler med barn og unge
Læringsformer og aktiviteter
Kurset består av tre samlinger og vil inkludere forelesninger og veiledning.
Det veksles mellom forelesninger, øvelser og bruk av drøftingsgrupper.
Læringsplattformen BlackBoard og e-post
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte 80%
Mer om vurdering
Faglige krav for å bli vurdert og for å få avlegge eksamen:
- Krav om godkjent oppmøte på alle samlinger (minimum 80%)
- Gjennomføre samtaler med barn (video-/lydbåndopptak)
Avsluttende eksamen: Form og tidspunkt:
- To gjennomførte og godkjente video-/lydbåndopptak av samtaler med barn ihht. plan
- Refleksjonsnotat over egen utvikling på kurset med bruk av pensum. Dette skal levere innen fire uker etter siste samling og skal være på inntil 8 sider
Totalvurderingen baseres på at refleksjonsnotatet utgjør 80 % og de to samtalene 20 % i sluttkarakteren
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk - videreutdanning (FJPED)
Pedagogisk-psykologisk rådgivning (MPPR)
Forkunnskapskrav
For alle gjelder det at de må være ansatt i PP- tjenesten eller tilliggende tjenester
I tillegg må de ha:
- bachelor med fordypning i pedagogikk, eller
- gjennomført de tre første årene av allmennlærerstudiet/førskolelærerutdanninga, eller
- bachelor med 2-årig almennlærer-/førskolelærerutdanning, eller
- bachelor og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning, eller
- 3-årig faglærerutdanning, eller
- bachelor med fordypning i psykologi, eller
- tilsvarende utdanning (f.eks sosionom, vernepleier eller barnevernutdanning).
Kursmateriell
Pensum:
- Kvello, Ø. (2021). Samtaler med barn og ungdom: Medvirkning, kommunikasjon og metoder. Bergen: Fagbokforlaget.
- Svendsen, B. (red.) (2012). Utviklingsrettet intersubjektiv psykoterapi med barn og unge. Bergen: Fagbokforlaget. Kapitlene 1, 2, 6, 8 og 9.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PSY6023 | 15.0 | HØST 2021 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogiske fag
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Prorektor for utdanning
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"