Emne - Sakkyndig vurdering og forvaltning - PED6018
PED6018 - Sakkyndig vurdering og forvaltning
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 3 dager |
Faglig innhold
Emnet introduserer studentene for grunnleggende forvaltningsmessige føringer og lovverk sett opp mot tilpasset hjelp og opplæring i barnehagen skolen, samt sammenhenger og grenseoppganger mellom det ordinære og det spesialpedagogiske tilbudet i barnehage og skole. Det settes søkelys på barnehagen og skolen som system, og hvordan barn- og elevers rettigheter kan ivaretas med tanke på blant annet taushetsplikt og barn og foreldres medvirkning. Emnet gir innsikt i ulike roller og oppgaver barnehagen, skolen og PPT har både på individnivå, i spesialundervisningen og i systemarbeid i barnehagen og skolen og samarbeidet mellom disse. Emnet vil videre inneha et kritisk og etisk blikk på sakkyndighetsarbeid i barnehage, skole og PPT. Emnet gir grunnleggende kunnskap om tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike profesjoner nærmer seg grenseoppgangene mellom ordinær opplæring, tilpasset opplæring, pedagogisk veiledning og PPTs arbeidsområder.
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Studentene har kunnskap om PPT’s rolle og funksjon, samt rådgivningsarbeid i barnehage og skole
- Studentene har kunnskap om relevant lovverk, tauhetspliktreguleringer og forvaltningspraksis knyttet til både det ordinære og det spesialpedagogiske arbeidet i barnehage og skole
- Studentene har kunnskap om sammenhenger mellom barnehagen og skolens forvaltningsområde og PPT’s veilednings- og sakkyndighetsarbeid.
Ferdigheter
- Studentene har høy grad av profesjonsidentitet og profesjonsetikk
- Studentene har analytiske ferdigheter og handlingskompetanse i forhold til PPT’s profesjonsutøvelse knyttet til sakkyndighetsarbeid
- Studentene kan anvende/ha innsikt i kunnskap om sakkyndighet, lovverk og forvaltningspraksis knyttet til spesialundervisning og sammenhengen mellom det ordinære tilbudet og det spesialpedagogiske tilbudet.
Generell kompetanse
- Studentene kan bidra til at barnehagen og skolen innehar relevant og høyt kvalifisert bistand til å videreutvikle og opprettholde tilpasset utviklings- og læringstilbud i et inkluderende miljø
- Studentene kan kartlegge, analysere, planlegge og begrunne relevante tiltak sett i lys av ordinær opplæring/utvikling og spesialundervisning/spesialpedagogisk hjelp
- Studentene kan bidra til kunnskaps- og praksisutvikling utover grunnleggende kunnskap innen relevant lovverk, forvaltning og sakkyndighetsarbeid.
- Studentene har økt kjennskap til PPT og utøvelsen av PP-tjenestens kjerneoppgaver på individ og systemnivå.
Læringsformer og aktiviteter
Kurset består av 3 samlinger. Det vil være en blanding av forelesninger, studentaktiviteter og veiledning.
Studentene skal enten levere et utkast til sakkyndig vurdering med utgangspunkt i egen praksis (dette gjelder studenter med fokus på PPT) eller en case fra egen praksis med fokus på samarbeid i sakkyndighetsarbeid (dette gjelder de øvrige studentene). Arbeidskravene relaters til innhold på samlingene og pensumlitteratur. Arbeidskravene (Sakkyndig vurderingen/eller casen) skal leveres i forkant av hver samling.
Arbeidskravene skal det jobbes med underveis i studiet med utgangspunkt i ulike fokusområder. Det vil bli gitt tilbakemelding og veiledning under samlingene og på Blackboard mellom samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
- Sakkyndig tilråding / case del 1
- Sakkyndig tilråding / case del 2
- Sakkyndig tilråding / case del 3
- 80% deltakelse på forelesning
Mer om vurdering
Krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen:
Samtlige arbeidskrav må være bestått
Oppmøte/deltatt på minst 80% av samlingene
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Rådgivning 2 (KRÅD2)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)
Forkunnskapskrav
Forkunnskapskrav/opptakskrav:
Opptakskravene er som følger:
- bachelor med fordypning i pedagogikk eller
- gjennomført de tre første årene av allmennlærerstudiet/førskolelærerutdanninga eller
- bachelor med 2-årig allmennlærer-/barnehagelærerutdanning eller
- bachelor og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning eller
- 3-årig faglærerutdanning eller
- bachelor med fordypning i psykologi eller
- tilsvarende utdanning (f.eks sosionom, vernepleier eller barnevernutdanning).
Kursmateriell
Bøker
Bjerklund, M. Groven, B. og Åmot, I. (2019) PPTs system rettede arbeid i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget Kap 3, Kap 4 og Kap 8.
Egeberg,E. (2016) Minoritetsspråk og flerspråklighet. En handbok i utredning og vurdering. Oslo: Cappelen Damm Akademiske. Kap 1-12
Høstmælingen, N., Kjørholt, E.S. og Sandberg, E. (2020) Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge (4.utgave) Oslo: Universitetsforlaget. Kap 5 s. 195-130.
Nordahl, T og Overland, T (2015): Tilpasset opplæring og individuelle opplæringsplaner Oslo: Gyldendal Akademiske 2. opplag
Lingås, Lars Gunnar (2019) Etikk for pedagoger Oslo: Gyldendal Norske forlag. 3. utgave
Digitalt kompendium
Befring,B. (2012) Forebygging blant barn og unge i et psykososialt perspektiv. I E. Befring og R. Tangen, (2012) Spesialpedagogikk Oslo: Cappelen/Damm forlag.
Bull Holmberg,J og Nilsen,S (2011) Lærerrollen og kvaliteten på arbeidet med tilpasset opplæring og spesialundervisning. Spesialpedagogikk nr 1/2011
Hannås, B.M. (2018) Hvordan sikre kvalitet i spesialundervisningen? En empirisk undersøkelse av Pedagogisk psykologisk tjenestes sakkyndige vurdering Psykologi i Kommunen 2/18
Jenssen,E (2011) "Jeg føler jeg har veldig lite ordinær undervisning i den klassen" Spesialpedagogikk 7/2011
Reindal,S.M (2012). Spesialpedagogikk: Etiske problemstillinger og teorier. I E. Befring og R. Tangen, (2012) Spesialpedagogikk Oslo:Cappelen/Damm forlag
Samuelsen, A.S. og Bargel, H. (2018) Individet i et systemperspektiv Psykologi i kommunen 2/18
Tangen, R (2012), Retten til utdanning for alle. I E. Befring og R. Tangen, (2012) Spesialpedagogikk Oslo:Cappelen/Damm forlag
Thygesen, R, Briseid, L.G, Cameron, D.L & Bobo, V:K (2011): Er generell pedagogisk kompetanse tilstrekkelig for å sikre en inkluderende skole? Norsk Pedagogisk tidsskrift 2/211
Lovdata og veiledere
Læreplanverket for kunnskapsløftet, (På U-dir sine hjemmesider under Tidlig innsats). http://www.udir.no/lareplaner/
Opplæringsloven. (2012). Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (Opplæringsloven). http://www.lovdata.no
Forskrift til opplæringsloven https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724
Barnehageloven, LOV-2005-06-17-64 (2005). http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-064.html
Rammeplan for barnehagen (2017)http://www. udir.no/rammeplan
Veilederne http://www.udir.no/Regelverk/tidlig-innsats/ :1) Om spesialpedagogisk hjelp 2) Spesialundervisning for grunnopplæringen 3) Spesialundervisning for voksne
Forvaltningsloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10
Friskoleloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-84
Forskrift til friskoleloven https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-07-14-932
Kunnskapsløftet 2020
Ny opplæringslov https://www.regjeringen.no/contentassets/3a08b44df1e347619e32db47d13ac0cd/no/pdfs/nou201920190023000dddpdfs.pdf
Ny læreplan
Overordnet del https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/?lang=nob
Fagfornyelsen https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/
Kompetansepakker for innføring av nytt læreverk https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/kompetansepakke-for-innforing-av-nytt-lareplanverk/
Meld. St. 6 (2019 -2020) Tett på - tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO https://www.regjeringen.no/contentassets/3dacd48f7c94401ebefc91549a5d08cd/no/pdfs/stm201920200006000dddpdfs.pdf
Barneombudets fagrapport (2027) Uten mål og mening. Elever med spesialundervisning i grunnskolen https://barneombudet.no/for-voksne/vare-publikasjoner/uten-mal-og-mening/
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
PSY6022 | 15.0 | HØST 2012 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring
Administrativ enhet
Prorektor for utdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
06.05.2024Innlevering
08.05.2024
09:00
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"