Emne - Utvalgte fordypningstemaer i matematikkdidaktikk (1-7) - MGLU5103
MGLU5103 - Utvalgte fordypningstemaer i matematikkdidaktikk (1-7)
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | 5 dager |
Faglig innhold
Emne giver en dypere innsikt i fagdidaktisk litteratur innen følgende tre hovedområder:
- Inkluderende matematikkundervisning (for eksempel affektive aspekter ved matematikk og matematikkundervisning, likeverd i matematikk, kritisk matematikkundervisning, undervisning og læring i flerspråklige klasserom)
- Ressurser for undervisning i matematikk og IKT i matematikkopplæring
- Matematisk modellering.
I tillegg vil studentene sette seg inn i et selvvalgt tema som utvider kunnskapen deres knyttet til masteroppgaven.
Studenten vil gjennom arbeidet i dette kurset utvikle sin evne til å ta, og argumentere for valg i matematikkundervisningen, og videreutvikle sin kompetanse i å observere og analysere læring og undervisning i matematikk i skolen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten har
- et bredt spekter av kunnskap om moderne forskningsresultater innen inkluderende matematikkopplæring,
- avansert kunnskap om ressurstilnærming i matematikkopplæring og rollen som bøker, klasseromsmateriale og andre ressurser har for undervisning i matematikk
- avansert kunnskap om IKT som et formidlingsverktøy i matematikkopplæring og hvordan man kan utnytte IKT for å konstruere matematiske betydninger og i utviklingen av beregnings- og algoritmisk tenkning,
- inngående kunnskap om de sentrale aspektene ved bruk av matematisk modellering i undervisning og læring av matematikk.
Ferdigheter
Kandidaten kan
- planlegge, designe, analysere og diskutere undervisningsaktiviteter innenfor perspektivet av inkluderende matematikkopplæring for å organisere klasseromsdynamikk og argumentasjon,
- referere til spesifikke ressurser for å organisere sine egne klasseromsaktiviteter og planlegge og designe domenespesifikke oppgaver (for eksempel konseptualisering av algebra, geometri, beregnings- / algoritmisk tenking osv.) innenfor meklerrollen til IKT-verktøy,
- planlegge, designe, gjennomføre og analysere undervisningsaktiviteter som involverer matematisk modellering.
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- referere til eksisterende litteratur og ved å utforme undervisningsaktiviteter kan hen bidra til utvikling av skolematematikk for trinn 1 til 7 innenfor rammen av inkluderende matematikkopplæring, ressurser, matematisk modellering og bruk av IKT-verktøy.
- selvstendig undersøke, analysere, syntetisere og reflektere over matematikkopplæring som en vitenskapelig disiplin.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisnings- og læringsmetodene vil veksle mellom forelesninger, litteraturstudier, oppgaver (individuelt og grupper), diskusjoner, samtidig muntlige presentasjoner. Akademiske diskusjoner og interaksjoner er viktige måter å jobbe og lære på, og det forventes at kandidatene aktivt i klasserommet bidrar til slike aktiviteter.
Undervisningen kan være på engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav i henhold til emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Obligatoriske arbeidskrav
- Muntlig gruppepresentasjon
- Individuell skriftlig oppgave (avhandlingsrelatert)
- Opptil 8 skriftlige oppgaver, antallet er spesifisert ved studiestart.
Gruppens muntlige presentasjon og den enkelte skriftlige oppgaven (avhandlingsrelatert) er obligatorisk og må godkjennes, resten av oppgavene vurderes som godkjent eller ikke godkjent, og minst 75% av disse må godkjennes før studenten kan ta eksamen.
Obligatoriske aktiviteter fra forrige semester kan godkjennes av instituttet.
Evaluering
Skriftlig hjemmeeksamen (5 dager). Eksamen vurderes med bokstavkarakterer A til F.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger
Anbefalte forkunnskaper
Bestått 30 SP emner på masternivå i matematikk i grunnskolelærerutdanningens fjerde studieår eller tilsvarende.
Forkunnskapskrav
Bestått matematikk 1 og matematikk 2 (totalt 60 studiepoeng) eller tilsvarende.
Kursmateriell
Kursmaterialet er hovedsakelig vitenskapelige artikler skrevet på engelsk. Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
LMM14005 | 15.0 | HØST 2018 | |
DID3403 | 7.5 | HØST 2020 | |
SKOLE6023 | 4.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
- Matematikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
Utlevering
27.11.2023Innlevering
01.12.2023
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"