Emne - Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet 1 (5-10) emne 2 KFK - LVUT8112
LVUT8112 - Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet 1 (5-10) emne 2 KFK
Om emnet
Nytt fra studieåret 2017/2018
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Formålet med kurset er å videreutvikle læreres kunnskap om lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter i et literacy-perspektiv, med særlig fokus på ungdomstrinnet. Gjennom forelesninger, skriving av refleksjonstekster og fagtekster, gruppearbeid og individuelt arbeid vil studentene videreutvikle sin kompetanse på området. Det faglige innholdet vil være konsentrert om fagspesifikk og fagovergripende literacy. Sentralt i kurset er teorier om tekstbasert læring, perspektiver rundt motivasjon og læring samt tekstkunnskap knyttet til ungdomstrinnet. Kurset skal bidra til økt læreplanforståelse gjennom nærlesing av og praktisk arbeid med læreplan og læremidler. Kurset vil være praksisrettet og klasseromsnært, og utprøving av nye arbeidsmåter på egen skole vil være sentralt.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- kunnskap om lesing, skriving og muntlighet som grunnleggende ferdigheter.
- kunnskap om fagspesifikk og fagovergripende lesing og skriving på ungdomstrinnet.
- kunnskap om sammenhengen mellom motivasjon og forståelse knyttet til utviklingen av lese- og skrivekompetanse.
- kunnskap om vurdering av lesing, skriving og muntlighet.
- kunnskap om lesing og skriving i det flerspråklige klasserommet
Ferdigheter
Kandidaten
- kan legge til rette for læring som utvikler elevenes literacy.
- kan bruke IKT som verktøy for å utvikle elevenes lese- og skrivekompetanse.
- kan legge til rette for undervisning som videreutvikler elevenes lese- og skrivestrategier
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere tilpasset lese- og skriveopplæring og reflektere over egen praksis i lys av teorier og forskning på feltet
- kan vurdere elevenes læringsprosesser i lesing, skriving og muntlighet og gi læringsfremmende veiledning.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan lede læringsprosesser gjennom pedagogisk tilrettelagt lesing, samtale og skriving
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over varierte arbeidsoppgaver alene og sammen med andre
- kan bidra i utviklingsarbeid på egen skole når det gjelder lesing og skriving som grunnleggende ferdighet
Læringsformer og aktiviteter
Studiet er nettbasert med samlinger. Mellom samlingene brukes digital læringsplattform aktivt, blant annet til innlevering av skriftlige arbeider, veiledning fra faglærere og kommunikasjon mellom studenter. På samlingene vil undervisningen inkludere studentframlegg, erfaringsdeling, forelesninger og verkstedpregede arbeidsformer. Gjennom hele studiet står studentenes egen skriving og refleksjon rundt sammenhengen mellom teori og praksiserfaringer sentralt.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. Emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
OBLIGATORISKE ARBEIDSKRAV
deltagelse i ett gruppearbeid med tilhørende muntlig fremlegg på samling
to individuelle skriftlige fagtekster
prøve ut en av de digitale arbeidsformene fra kurset på egne elever og modellere denne for kolleger
deltagelse i diskusjonsforum på Its Learning
Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. Kandidater som står i fare for å bli nektet å gå opp til eksamen pga. manglende arbeidskrav, skal varsles om dette, jf. forskrift om studier ved NTNU.
VURDERING
- Individuell Vurderingsmappe
Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU.
karakterskala: A-F
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Kompetanse for kvalitet - Videreutdanning for lærere (LTKFK15SP)
Kompetanse for kvalitet - Videreutdanning for lærere (LTKFK30SP)
Lesing og skriving som grunnleggende ferdighet for 5. til 10. trinn - videreutdanning for lærere (FJLESK2VUÅ)
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole.
Det vises til enhver tid gjeldende opptaksprosedyrer gitt av oppdragsgiver.
Emnets studentkapasitet følger av avtale med oppdragsgiver eller tilsvarende.
Kursmateriell
Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2018
Undervisningsspråk: Norsk
-
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappevurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Mappevurdering
100/100
Utlevering
11.05.2018Innlevering
24.05.2018 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"