Emne - Engelsk 1 (5-10) emne 1 KFK - LVUT8083
LVUT8083 - Engelsk 1 (5-10) emne 1 KFK
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Samlet vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Individuell muntlig eksamen | 40/100 | |||
Vurderingsmappe | 60/100 |
Faglig innhold
Engelsk 1 for 5-10 emne 1 er inndelt i tre områder:
¿ Lesing og skriving på mellom- og ungdomstrinnet
- Kunnskap om språk (grammatikk)
- Engelsk som andrespråk - teorier og metoder
Studiet gir en innføring i språkopplæring på mellomtrinn og ungdomstrinn, men vekt på lese- og skriveferdigheter på mellomtrinnet. Studiet er et deltidsstudium over ett semester med vurdering ved slutten av semesteret. Karakterene fra disse vurderingene danner grunnlaget for endelig karakter i Engelsk 1 5-10 videreutdanning for lærere. Gjennom studiet vil studentene møte varierte arbeidsformer og vurderingsordninger. Underveis i studiet er det lagt inn obligatoriske arbeidskrav - både skriftlige, muntlige og digitale. Disse blir spesifisert i semesterplanene. Det forutsettes at studenter tilegner seg lærestoff gjennom selvstudium utenom den organiserte undervisningstida, gjennom arbeid i grupper og gjennom den digitale læringsplattformen.
Utviklingen av egen språkforståelse og tekstkompetanse er sentralt i studiet. Studiet benytter varierte aktiviteter og metoder innen engelskopplæringa i skolen. I studiet vektlegges bruken av deltakernes egne praksiserfaringer i arbeidet med å videreutvikle elevenes lese- og skriftlige ferdigheter i engelsk.
Engelskfaget er sammensatt av mange ulike deler som er tett knyttet til hverandre. For å oppnå fullt læringsutbytte må studentene ha innsikt i delene og forståelse for sammenhengene mellom dem. Studieplanen forutsetter aktiv deltakelse gjennom hele studieprosessen.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenten har
- Grunnleggende kunnskap om ordtilfanget og språkets grammatiske struktur samt grunnleggende innsikt i kulturelle konvensjoner for språkbruk
- Begynnende innsikt i arbeidet med å videreutvikle de grunnleggende ferdighetene i skriftlig engelsk og tilrettelegge for progresjon i overgangen mellom barne- og ungdomstrinn
- Grunnleggende kunnskap om barn og unges språklæring i et andrespråksperspektiv
- Grunnleggende kunnskap om språklæringsteorier, strategier, metoder, vurderingsverktøy og vurderingsformer som fremmer språkutvikling
- Grunnleggende kjennskap til læreplan for engelskfaget i skolen og forholdet til det europeiske rammeverket for språk
- Begynnende kjennskap til lærebøker og andre læringsressurser som kan brukes i språkopplæringen på mellomtrinnet
- Noe kjennskap til hvordan en kan tilpasse språkopplæringen til den enkelte elev innenfor målgruppa
- Grunnleggende kunnskap om samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land, men vekt på tekster for unge som fremmer interkulturell læring
- Begynnende innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen
- Grunnleggende kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
- Grunnleggende forståelse for læringspotensialet ulike læringsarenaer, eksempelvis digitale media, bidrar til på mellom- og ungdomstrinnet
- Grunnleggende kunnskap om tilpasset språkopplæring for den aktuelle aldersgruppen
Ferdigheter:
Studenten kan
- Bruke engelsk muntlig og skriftlig og være en god språkmodell for elevene
- Vurdere elevers læringsarbeid på en måte som tar hensyn til mangfoldet i elevgruppen når det gjelder ulike behov og ulik kulturell språklig bakgrunn
- Bevisstgjøre elevene om språkets grammatiske oppbygning og veilede dem i deres språkutvikling, eksempelvis gjennom kunnskap om kontrastive problemer
- Gjøre nytte av elevenes erfaringer med skriftlig engelsk
- Vurdere elevenes måloppnåelse uten karakterer, og begrunne vurderingene
- Legge til rette for et trygt læringsmiljø med variert, differensiert og meningsfylt læringsarbeid forankret i teori og egen erfaring, som fremmer språklæringen hos alle elevene
- Anvende fagkunnskapen didaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen og kritisk vurdere egen praksis
- Legge til rette for elevers arbeid med skriftlige engelskspråklige tekster og utforskning av levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land sett i relasjon til egen kultur, med hovedvekt på skriftlige tekster for barn på mellomtrinnet
- Bruke digitale læringskilder og verktøy i egen kunnskapsutvikling og i pedagogisk arbeid med elever, i arbeidet med å fremme språklæring
Generell kompetanse:
Studenten kan
- Formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset målgruppen
- Reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier
- Arbeide selvstendig for å løse identifiserte problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget
Læringsformer og aktiviteter
Studiet er samlingsbasert og går over ett semester. Underveis i studiet er det lagt inn obligatoriske arbeidskrav - både skriftlige, muntlige og digitale. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen. Det forutsettes at studentene tilegner seg lærestoff gjennom selvstudium utenom de organiserte samlingene, gjennom arbeid i grupper og gjennom den digitale læringsplattformen.
Engelsk er undervisnings- og kommunikasjonsspråk. Det forventes at studentene bruker språket aktivt i undervisning og i skriftlig og muntlig kommunikasjon med medstudenter og faglærere. Videre forventes det at studentene forbereder seg til planlagt undervisning. Studentene skal i løpet av kurset samle tekster i forskjellige sjangrer til en mappe. Gjennom prosess- og produktorientert arbeid med tekstene og egenvurdering av disse, samt framføringer og aktiv deltaking i undervisningen, sikres studenten både medvirkning og veiledning i sin studieprogresjon. Mappen gis samlet individuell karakter A-F. Emnet har også en individuell muntlig eksamen med karakter A-F. Samlet karakter for emnet består av karakterene på muntlig eksamen og mappen.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk arbeidskrav
Mer om vurdering
Studiet har følgende obligatoriske krav:
- 1 muntlig presentasjon
- 3 innleveringer av tekstoppgaver
Ett av arbeidskravene vil omhandle utprøving av faglig og fagdidaktisk kunnskap i faget, samt kunnskapsdeling i eget kollegium.
Ett av arbeidskravene vil ha fokus på pedagogisk bruk av IKT i engelskundervisningen.
Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen. Kandidater som står i fare for å bli nektet å gå opp til eksamen pga. manglende arbeidskrav, skal varsles om dette, jf. gjeldende studieforskrift ved NTNU.
Karakteren i emnet fastsettes på grunnlag av to vurderingsdeler.
Del 1: Individuell muntlig eksamen. Krav til omfang og innhold i eksamen vil fremgå i eget skriv. Eksamen har forberedelsesdel.
Del 2: Individuell mappe. Krav til omfang og innhold i mappa vil fremgå i eget skriv.
Begge delene må være bestått for å få samlet bestått karakter i emnet.
Ny/utsatt eksamen blir gjennomført i samsvar med gjeldende studieforskrift ved NTNU.
Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Engelsk for 5. til 10. trinn - videreutdanning for lærere (FJENG3VUÅ)
Kompetanse for kvalitet - Videreutdanning for lærere (LTKFK30SP)
Anbefalte forkunnskaper
Gode engelskkunnskaper
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende og tilsetting i grunnskole eller videregående skole
Det vises til enhver tid gjeldende opptaksprosedyrer gitt av oppdragsgiver.
Emnets studentkapasitet følger av avtale med oppdragsgiver eller tilsvarende.
Kursmateriell
Pensumlista er veiledende. Endelig pensumliste legges ut før studiestart.
Literature:
Carroll, Emily. (2015). Through the Woods. New York: Faber and Faber.
Dahl, Roald. (2016). The BFG. London: Puffin.
Dickens, Charles. (2008). A Christmas Carol and Other Christmas Books. Ed. Robert Douglas-Fairhurst. Oxford: Oxford University Press. (available online)
Dickens, Charles, Mc Reynolds, Conor, Kidd, Richard. (2013). Oxford Playscripts: A Christmas Carol. Oxford: Oxford University Press. (ISBN: 978-0198390404)
Hallett, Martin, and Karasek, Barbara (Eds.) (2008). Folk Fairy Tales. London: Broadview.
Language Teaching and Learning:
Birketveit, Anna, Williams, Gweno (eds.) (2013). Literature for the English Classroom: Theory into Practice. Bergen: Fagbokforlaget.
Hedge, Tricia. (2000). Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press.
Grammar:
Yule, G. (2014). Explaining English Grammar. Oxford: Oxford University Press.
NB: Short stories, essays, articles and poetry will be required in addition to the texts on the reading list. Please check the term plan and It¿s Learning regularly to ensure you have access to all required texts. Course Teachers will be responsible for providing copies, digital files, or web resources of these texts. Students will be responsible for accessing or printing them as needed.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2017
Undervisningsspråk: Engelsk
-
- Engelsk
- Lærer- og lektorutdanning
- Marthe Sofie Pande-Rolfsen
Ansvarlig enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Samlet vurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Vurderingsmappe
60/100
Utlevering
20.11.2017Innlevering
04.12.2017 -
Rom Bygning Antall kandidater - Høst ORD Individuell muntlig eksamen 40/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Vurderingsmappe 60/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Individuell muntlig eksamen 40/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"