Emne - Dramaterapi - DRA6002
DRA6002 - Dramaterapi
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Grunnlagskunnskap om lek, drama og teaterbaserte aktiviteter med fokus på ressursorienterte strategier som bidrar til økt livskvalitet, trivsel og personlig vekst og livsmestring, sosialt, fysisk og emosjonelt. Det faglige innholdet vil fokusere på metodikk som er inkluderende og som støtter deltakeren eller klienten i å utvikle mestringskompetanse. Kurset vil gi praktiske ferdigheter i anvendelse av dramatisk lek, improvisasjon og ulike dramaterapeutiske arbeidsformer. Kurset vil gi deltakerne erfaring og innblikk i hvordan estetisk distanse kan anvendes intensjonelt med henblikk på aktørens økte trivsel, selvbevissthet, mestring
Læringsutbytte
Kunnskaper
Etter fullført kurs har deltakeren kunnskap om
- hvordan drama- og teater blir anvendt i terapeutiske og helsefremmende sammenhenger
- tilrettelegging og strukturering av dramaforløp med helsefremmende og ressursorientert målsetning
- den terapeutiske relasjonen
Ferdigheter
Etter fullført kurs kan deltakeren
- tilrettelegge og strukturere drama- og teaterarbeid med helsefremming som mål
- begrunne og velge ut relevante øvelser og metoder for en målgruppe
- reflektere og vurdere dramaforløp og teaterbaserte metoder med helsefremmende og ressursorientert perspektiv
Generell kompetanse
Etter fullført kurs kan deltakeren
- tilrettelegge, planlegge, gjennomføre aktiviteter i god og ansvarlig dialog med andre
- vurdere og analysere kvalitet i egen og andres profesjonsutøvelse
- inngå i gruppesamarbeid med individuell integritet
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger og seminarer, workshops med refleksjon og diskusjoner.
Obligatoriske aktiviteter
- Godkjent individuell problemstilling
- 80% deltagelse på undervisning
- Godkjent refleksjonsnotat
Mer om vurdering
Eksamen er et individuelt skriftlig arbeid, 3000-4000 ord, i form av semesteroppgave. For å kunne ta eksamen skal deltakeren ha deltatt på minimum 80 % av undervisningen og ha godkjent refleksjonsnotat.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Drama og teater - videreutdanning (fjernundervisning) (FJDRAMA)
Anbefalte forkunnskaper
Du bør ha erfaring med å arbeide med andre mennesker i pedagogiske, terapeutiske og/eller kulturelle sammenhenger
Kursmateriell
Langley, D. (2006) An Introduction to Dramatherapy, Sage Publications. 184 sider. Kompendium med relevante tekster.
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Drama og teater
Ansvarlig enhet
Institutt for kunst- og medievitenskap
Administrativ enhet
Prorektor for utdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"