course-details-portlet

AAR4532 - Klima og bygget form - Design prosjekt

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Task 2 - Prosjekt rapport 40/100
Task1 - Design prosjekt 60/100

Faglig innhold

Inne i kurset Climate and Built Forms blir studentene opplært i arkitektonisk utforming av klimatilpassede bygninger som en meningsfull prosess basert på forståelsen av naturmiljøets begrensninger og ressurser. Teoriforelesninger - innenfor emne AAR4832 - gir kunnskap om klimaanalyse, arkitektonisk utforming av bioklimatiske bygninger, miljøprestasjonsanalyser, energimodellering og bygningstektonikk (opp til passivhusstandarder). Til de fleste forelesninger tilsvarer et laboratorium i emnet AAR4532 der studentene utvikler sine evner innen datamaskinbasert energimodellering (ved bruk av simuleringsverktøy). Noen få testing av analoge verktøy i designstudioet gjør det også mulig å teste fysiske modeller i forhold til ulike sol- og vindforhold. Studentene er derfor i stand til å definere innovative designprosesser hvor bruk av analoge og digitale verktøy kan tilpasses for utvikling av spesifikke byggekonsepter. Hovedfokus for kurset er miljøprestasjonen til klimatilpasningsbygg og deres evne til passivt å skape komfortable indre forhold. Altså energi.

Dette designkurset bygger på og er knyttet til det samme semesteret som tilbyr AAR4832 som er en forutsetning for dette kurset.

Designprosessen gir studenten mulighet til å integrere designferdigheter, vitenskapelig kunnskap og kritisk refleksjon.

Læringsutbytte

Kunnskap: Designprosess, kontekstuell analyse, klimaanalyse, bygningsmorfologi, miljøprogrammering, passive solvarmesystemer, naturlig ventilasjonsstrategier, grunnleggende om dagslys, tektonikkdetaljering, grønne bygningskonsepter.

Ferdigheter:Design av klimatilpasningsbygg innenfor en bredere kontekstuell respons, kontroll over programvare og simuleringsverktøy for analyse av klimadata, miljøytelse og energimodellering, identifisere passive strategier gjennom bruk av bygge bioklimatiske diagrammer, optimalisere bygningsform og konstruksjon for miljøytelse. Utvikle en integrert designprosess. Rapportskriving og presentasjon. Arbeider selvstendig og i grupper.

Generell kompetanse: bioklimatisk design

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og presentasjoner: Bruk av digitale og analoge verktøy for miljøprestasjonsanalyser, designstudioveiledning, muntlige prosjektpresentasjoner og diskusjoner med lærere, eksterne fagpersoner og klassekamerater.

Ekskursjoner kan arrangeres som en del av undervisningen i emnet. Emneleder vil informere studentene om ekskursjonen er obligatorisk eller valgfri ved semesterstart. Obligatoriske ekskursjoner vil være gratis for alle studenter. Studenter som deltar på valgfrie ekskursjoner må regne med å betale en liten del av utgiftene. For studenter som ikke deltar på valgfrie ekskursjoner vil det bli tilbudt et alternativ. Studiobasert læring: Studentene forventes å være fysisk tilstede og tilgjengelig for gruppen i mesteparten av "dagarbeidstiden" når foreskrevet.

Mer om vurdering

Evaluering av designkurset i klima og bygde former er delt i to hoveddeler:

Oppgave 1:

• Evaluering av arkitektonisk designprosjekt.

Oppgave 2:

• Evaluering av en rapport inkludert informasjon om designprosessen og innsats viet for å optimalisere prosjektets miljøytelse mot energieffektivitet.

Prosjekter blir evaluert for innsatsen som er viet gjennom semesteret for å integrere bekymringer knyttet til bygningens passive miljøytelse med arkitekturen.

Studentene skal gi bevis på en systematisk innsats for å tilpasse formen og konstruksjonen av forslaget til de klimatiske forholdene på stedet (på grunnlag av både kvalitative og kvantitative parametere).

Designprosjektet står for 60 % av hele evalueringen mens rapporten står for 40 %.

Ved ikke bestått i emnet kan studentene forbedre prosjektet sitt ytterligere (både design og rapport) og gjenta eksamen på en dato bestemt av ansvarlig lærer.

Hvis studentene er villige til å levere et nytt prosjekt for å forbedre karakteren, skal både et nytt prosjekt og en ny rapport leveres. Disse skal presenteres i neste eksamenssamling.

Spesielle vilkår

Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Opptak+til+adgangsbegrensede+emner

Krever opptak til studieprogram:
Arkitektur (MAAR)
Arkitektur (MAAR2)
Sustainable Architecture (MSSUSARC)

Forkunnskapskrav

Gjennomført kurs i bygningsfysikk og minst 30 stp i arkitektonisk design eller kunnskap knyttet til bygningskonstruksjon for ingeniører.

Kurset kjøres i kombinasjon med AAR4832 og koordineres med AAR4833.

Kursmateriell

  • S. Szokolay, Introduction to architectural science. The Basis of Sustainable Design
  • R. Lechner, Heating, Coling, Lighting. Sustainable design methods for architects
  • T. Dahl, Climate and architecture
  • V. Olgyay, Design with Climate

Flere sider om emnet
Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Undervisningsspråk: Engelsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Byggekunst, historie og teknologi
  • Byforming og planlegging
  • Arkitekturteori og -metode
  • Arkitektur
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Samlet karakter

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Task1 - Design prosjekt 60/100

Utlevering
05.12.2023

Innlevering
07.12.2023


09:00


14:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Høst ORD Task 2 - Prosjekt rapport 40/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU