Emne - Konstruksjonsforståelse - YR6011
YR6011 - Konstruksjonsforståelse
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Rapport
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Rapport | 100/100 | A |
Faglig innhold
Emnet skal gi kandidatene et nødvendig grunnlag for å forstå bærevirkning i byggkonstruksjoner. Temaer som diskuteres er valg av materialer (tre, stål og betong), de ulike materialegenskapene som disse tre konstruksjonsmaterialene har, og ulike laster som en konstruksjon utsettes for . Dette danner grunnlaget for å utføre dimensjonering av tre-, stål- og betongkonstruksjoner. Noen geotekniske problemstillinger rundt fundamentering blir også kort diskutert.
Læringsutbytte
KunnskapKandidaten har avansert kunnskap om sentrale tema for å forstå og analysere konstruksjoners oppbygging, virkemåte og stabilitet, har inngående kunnskap om hvilke belastninger som byggkonstruksjoner utsettes for og egenskapene til de bærende materialene (armert betong, stål og tre). Dette danner grunnlaget for design og dimensjonering av nye konstruksjoner, har kunnskap om geotekniske problemstillinger knyttet opp mot fundamentering av byggkonstruksjoner.
FerdighetKandidaten kan analysere bæresystemets oppbygging i konstruksjoner og samspillet mellom konstruksjonselementene, kan fastlegge verdier på de vanligste opptredende lastene (egenlast, nyttelast, snø- og vindlast).
Generell kompetanseKandidaten kan formidle sin fagkunnskap, kan veilede kolleger og elever, skal kunne kommunisere med ingeniører, arkitekter og andre grupper teknisk personell, og dermed bidra til nytenking og innovasjonsprosesser.
Læringsformer og aktiviteter
Emnet er samlingsbasert (tre samlinger). Forelesninger, studentpresentasjoner, gruppearbeid og ekskursjoner på samling. Prosjektarbeid mellom samlingene og etter siste samling.
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav 1
- Arbeidskrav 2
Mer om vurdering
Obligatorisk arbeidskrav 1: Studentene skal i en gruppe på 2-3 gjennomføre et prosjektarbeid basert på tema fra samling 1. Resultatene av arbeidet skal deles med de andre studentene i en muntlig presentasjon på samling 2 med egnet digitalt presentasjonsverktøy. Det skal i tillegg leveres en skriftlig rapport fra prosjektarbeidet.
Obligatorisk arbeidskrav 2: Studentene skal i en gruppe på 2-3 gjennomføre et prosjektarbeid basert på tema fra samling 1 og 2. Resultatene av arbeidet skal deles med de andre studentene i en muntlig presentasjon på samling 3 med egnet digitalt presentasjonsverktøy. Det skal i tillegg leveres en skriftlig rapport fra prosjektarbeidet.
Vurdering: Eksamen omfatter et arbeid med innlevering av en skriftlig rapport som gir oversikt og innblikk i temaet konstruksjonsforståelse. Arbeidet skal være forankret i relevant teori og reflektere over anvendelse i egen organisasjon.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Lærerspesialistutdanning i bygg- og anleggsteknikk (KLSBA)
Lærerspesialist (LÆRSPMATVU)
Forkunnskapskrav
Yrkesfaglærerutdanning i bygg- og anleggsteknikk eller tilsvarende
Krever opptak til KOMPiS Lærerspesialistutdanning i bygg- og anleggsteknikk (KLSBA)
Kursmateriell
Oppgis ved kursstart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim , Trondheim
- Bygg- og anleggsteknikk
- Skoleutvikling
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Rapport
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Rapport 100/100 A INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"