Emne - Barns språk- og begrepsutvikling - og samtalen i begynneropplæringa - SKOLE6247
SKOLE6247 - Barns språk- og begrepsutvikling - og samtalen i begynneropplæringa
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappevurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Dette emnet omhandler barns tidlige språk- og begrepsutvikling og samtalens rolle i begynneropplæringa. Emnet skal videreutvikle studentenes faglige kunnskap om muntlig, skriftlig og multimodal språkutvikling hos førskolebarn og de yngste skolebarna. Det inkluderer kunnskap om utvikling av samtaleferdigheter, ordforråd og begrepsforståelse samt utvikling av barns tekstkompetanse og representasjonskompetanse i ulike modaliteter. I tillegg vil emnet ta opp samtalens rolle som viktig læringsredskap i begynneropplæringa med fokus både på lærers og elevers deltakelse.
Læringsutbytte
Kunnskap Studenten har - inngående kunnskap om barns språkutvikling, inkludert andrespråksutvikling - inngående kunnskap om barns begrepsutvikling - inngående kunnskap om samtale og samtalens betydning for læring og meningsskaping i begynneropplæring Ferdigheter Studenten kan - analysere barns språkutvikling og vurdere den i et utviklingsperspektiv - identifisere barns begrepsforståelse og legge til rette for hensiktsmessige språk- og begrepsstimulerende aktiviteter - analysere samtaler og identifisere deltakelses- og læringsfremmende mønster - legge til rette for utforskende, kreative og lekprega aktiviteter i begynneropplæringa Generell kompetanse Studenten kan - analysere barns muntlige og skriftlige språkbruk, og bruke dette som utgangspunkt for planlegging av undervisning i tidlig skriving, lesing og matematikk - nytte kunnskap om samtaler og barns språk- og begrepsutvikling i arbeid som fremmer faglig og didaktisk tenking - anvende og vurdere kritisk forskingsbasert kunnskap om språk- og begrepsutvikling og samtale
Læringsformer og aktiviteter
Emnet går over ett semester med tre samlinger i Trondheim. Mellom samlingene legges det opp til selvstudier, arbeid med ulike oppdrag og deltakelse på læringsplattform. Undervisningen veksler mellom forelesninger, diskusjoner, praktiske øvinger, tekstseminar og muntlige og skriftlige studentpresentasjoner. Det vil bli arbeidet systematisk med akademisk lesing og skriving.
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidsoppdrag
- Oppmøte på samlinger
Mer om vurdering
Mellom samlingen vil det bli gitt obligatoriske arbeidsoppdrag som blant annet vil være knytta til arbeid med elever og kolleger på egen skole. Obligatorisk oppmøte på samlinger.Obligatoriske aktiviteter vurderes til godkjent/ikke godkjent.Sluttvurdering: Vurderingsmappe som vurderes til bestått/ikke bestått.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring, 1.-4. trinn (KLSBEG1-4)
Lærerspesialist (LÆRSPMATVU)
Lærerspesialist (MLS)
Forkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning for barnetrinnet. Kandidaten må ha 30 stp. i norsk og 30 stp. i matematikk, med ytterlige 30 stp. fordypning i ett av disse fagene eller relevante fagområder som for eksempel lesing, skriving og regning. I tillegg kreves minst tre års praksis som lærer på småskoletrinnene (årstrinn 1-4).
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Skoleutvikling
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Prorektor for utdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappevurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Mappevurdering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"