Emne - Profesjonsutvikling og vurdering (8.-10. trinn) - SKOLE6221
SKOLE6221 - Profesjonsutvikling og vurdering (8.-10. trinn)
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappeevaluering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappeevaluering | 100/100 |
Faglig innhold
Det faglige innholdet er sentrert rundt to områder: skolebasert kompetanseutvikling og vurdering.Skolebasert kompetanseutvikling inneholder tema som viser hvordan kunnskap i matematikk og matematikkdidaktikk ervervet gjennom individuell kompetanseutvikling også kan bli skolens kunnskap. Matematikkdidaktiske utfordringer kontekstualiseres til ledelse og organisasjonsutvikling på ungdomstrinnet. Emnet skal bidra til å øke studentenes bevissthet om og kompetanse i hvordan de som lærerspesialister kan arbeide for å utvikle matematikkundervisningen ved egen skole.Et gjennomgangstema vil være ulike former for vurdering i matematikk. Det vil bli lagt særlig vekt på hvordan vurdering kan fremme elevenes læring og bidra til å utvikle matematikklærernes undervisning på ungdomstrinnet. Sammenhenger mellom læringsledelse, læringsmiljø, lokalt arbeid med læreplaner og vurdering står sentralt.Det legges vekt på hvordan studentene kan bruke egen kunnskap i matematikk og matematikkdidaktikk i veiledning av kolleger og i et skoleutviklingsperspektiv. Studentene vil i fellesskap planlegge, prøve ut og reflektere over matematikkundervisning, modeller for kunnskapsdeling og vurdering i faget på ungdomstrinnet.
Læringsutbytte
KunnskapStudenten har- avansert kunnskap om hva som kjennetegner læring og kunnskapsdeling i organisasjoner og hvordan organisasjoner kan ledes og utvikles- inngående kunnskap om ulike vurderingsformer i matematikkfaget- kunnskap om hvordan arbeid med vurdering og ulike veiledningsformer kan bidra til endring og utvikling av matematikkundervisningen på ungdomstrinnet FerdigheterStudenten kan- anvende matematisk og didaktisk kunnskap samt relevant forskning til å formulere og finne svar på praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til matematikkundervisning på ungdomstrinnet- anvende kunnskap i matematikk og matematikkdidaktikk i forbindelse med vurderingsarbeid på ungdomstrinnet- anvende modeller for kollegaveiledning og kunnskapsdeling for å utvikle undervisning og læring i matematikk - beherske strategier for ledelse og organisering av utviklingsprosjekter i matematikk- undersøke faglige og yrkesetiske problemstillinger relatert til omstillingsprosesser Generell kompetanse Studenten har- forståelse av hvordan de grunnleggende arbeidsprosessene i skolen kan endres og utvikles for å forbedre undervisning og læring i matematikk - kunnskap om relevant, nyere matematikkdidaktisk forskning i de tema som omfattes av emnet- innsikt i sammenhenger mellom læringsledelse, vurdering, veiledning, læringsmiljø og motivasjon på ungdomstrinnet
Læringsformer og aktiviteter
Emnet gjennomføres med seks obligatoriske samlinger i Trondheim. Studentene må ta dette emnet samtidig som de tar emnet SKOLE6220 Læring og undervisning i matematikk (8.-10. trinn) (15 stp).I emnet brukes Blackboard som læringsplattform.
Obligatoriske aktiviteter
- Tre obligatoriske arbeidsoppdrag og fagtekster
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:Emnet inneholder tre obligatoriske arbeidsoppdrag knyttet til arbeid med elever og kolleger på egen skole. Studentene leverer inn faglige tekster i tilknytning til disse oppdragene. Obligatorisk oppmøte på samlinger. Vurdering:Vurderingsmappe med et utvalg bearbeidede versjoner av de obligatoriske arbeidsoppdragene.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Lærerspesialistutdanning i matematikk, 8.-13. trinn (KLSMA8-13)
Lærerspesialist (LÆRSPMATVU) - enkelte retninger
Lærerspesialist (MLS)
Forkunnskapskrav
Emnet er en del av studietilbudet Videreutdanning til lærerspesialist i matematikk 8.-13. trinn, og kan ikke tas som et enkeltstående emne, men må inngå i det helhetlige studietilbudet på 60 studiepoeng. Deltakerne rekrutteres gjennom Utdanningsdirektoratet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6932 | 6.0 | VÅR 2018 | |
SKOLE6935 | 2.0 | VÅR 2018 | |
LMM54005 | 2.0 | VÅR 2018 | |
SKOLE6023 | 4.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Skoleutvikling
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Prorektor for utdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappeevaluering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Mappeevaluering 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"