Emne - Organisasjon og ledelse i skolen - SKOLE6131
SKOLE6131 - Organisasjon og ledelse i skolen
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | 14 dager | ALLE |
Faglig innhold
Emnet tar for seg sentrale temaer, teorier og forskningsbidrag innenfor organisasjon og ledelse, med spesiell vekt på organisering og ledelse i skole og utdanningssektoren. Emnet behandler ulike former for ledelse, både i organisasjoner og av kunnskapsarbeidere. Organisasjons- og ledelsesteori behandles, med vekt på kontekstualisering av utdanningssektor. Emnet ser også på metodikk rundt ledelse av utviklingsarbeid og berører både ledelses, utviklings- og forskningsmetodikk. Emnet gir en innføring i skriving av fagtekster. Studentene lærer også å bruke skriving som utviklingsverktøy. Emnet har et kombinert praktisk og akademisk fokus, og tar for seg hvordan man kan utvikle seg som leder (i utdanningssektor).
Læringsutbytte
Studenten skal ha kunnskap om:
- Forskningslandskapet innen ledelse og utvikling i utdanningsorganisasjoner
- Aktuelle forskningsmetoder
- Organisasjonsteori, med vekt på utdanningsorganisasjoner
- Teori om ledelse, med særlig vekt på ledelse i utdanningsorganisasjoner
- Teori om læring og utvikling
Studenten skal ha ferdigheter i:
- Å lede utdanningsorganisasjoner
- Å lede utviklingen av et godt miljø for læring i utdanningsorganisasjoner
- Å anvende forskning til egen kontekst og praksis
Studenten skal ha generell kompetanse i:
- Å reflektere rundt kontekst, praksis og forskning
- Å tenke kritisk om kontekst, praksis og forskning
- Å gjøre analyser av utdanningsorganisasjoner og skolen som organisasjon
- Å analysere egne utfordringer som leder i en utdanningsorganisasjon
- Å skrive akademiske tekster som viser evner til å knytte sammen teori og praksis, med riktig bruk av kildehenvisning, struktur og språk
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, øvinger og plenumsdiskusjoner. Det gjennomføres to tredagers samlinger med obligatorisk oppmøte i emnet. Det blir gitt en oppgaver i form av en oppgave som studentene skal besvare før og mellom samlingene. Oppgaven må være godkjent før studenten kan framstille seg for eksamen i emnet.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte på samlinger
- Oppgave
Mer om vurdering
Studentene skal levere et arbeidskrav (mellomarbeid) som får formativ vurdering og som kreves godkjent for å fullføre emnet. Emnet avsluttes med en semesteroppgave. Semesteroppgaven skal ha et omfang på maks 3000 ord. Semesteroppgaven vurderes med bokstavkarakterer (A-F).
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Skoleutvikling og utdanningsledelse (MSKOLUT)
Forkunnskapskrav
Adgang til emnet forutsetter opptak til studieprogrammet Master i skoleutvikling og utdanningsledelse.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6120 | 15.0 | HØST 2019 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Organisasjon og ledelse
- Skoleutvikling
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Prorektor for utdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
ALLE
Utlevering
04.12.2023Innlevering
11.12.2023
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"