course-details-portlet

SKOLE6020 - Skolebasert veiledningspedagogikk

Om emnet

Nytt fra studieåret 2023/2024

Faglig innhold

Faglig innhold

Emnets innhold handler om å teoretisere og praktisere som veileder for lærerstudenter, nyutdannede og kollegaer i skolen. I emnets læringsfellesskap:

  • gjør vi erfaringer med og reflekterer over hvordan vi gir handlingene som veiledere gjør, plass og betydning i lærerutdanninga og i overgangen fra utdanning til yrke
  • tenker vi om veileders intensjoner i arbeid med at lærerstudentene og nyutdannede sosialiseres og lærer i skolen
  • viser vi at veileders oppmerksomhet omkring hvordan lærerstudentene handler og reflekterer som lærere i skolen, er en nødvendig refleksivitet for veileders funksjon
  • analyserer vi egen veilederpraksis og gjør erfaringer med og diskuterer hvordan vi kan utvikle utøvelsen av veilederrollen.

Læringsutbytte

Læringsutbyttebeskrivelser for emnet

  1. Kunnskaper: Kandidaten har
    1. reflektert kunnskap om lærerprofesjonens kvalifisering og om lærerstudentens og den nyutdannedes identitet, læring og utvikling
    2. solid kunnskap om metoder og redskaper som gjør at veileder kan velge relevante handlinger som støtter lærerstudenters og nyutdannedes læring og identitetsdannelse
  2. Ferdigheter. Kandidaten kan
    1. vise ferdigheter i å planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere kollektive arbeidsprosesser i skolen
    2. anvende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om veiledning, relevante metoder og redskaper til å planlegge, støtte og vurdere lærerstudenters og nyutdannedes læring
    3. identifisere og analysere yrkesetiske problemstillinger innenfor læreryrket og problematisere egen bruk av makt i veiledningsarbeid
    4. begrunne, kritisk vurdere og videreutvikle egen veiledningspraksis
  3. Generell kompetanse. Kandidaten
    1. har bærekraftig kunnskap om skolen og lærerprofesjonen og etiske utfordringer og dilemma knyttet til yrket og kan ta dette i bruk i veiledning
    2. kan vurdere skolens funksjon som rettferdig utdanningsinstitusjon

Læringsformer og aktiviteter

Undervisninga er skolebasert, og samlingene foregår på arbeidsplassen. På samlingene vil det variere mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, diskusjoner og praktiske øvelser. Utforskende arbeidsformer og erfaringsbasert læring er sentralt. Mellom samlingene vil studentene bli gitt gruppeoppgaver og arbeide med obligatoriske arbeidskrav og studielitteratur. Det er tre obligatoriske arbeidskrav i emnet som er nært knyttet til arbeidsoppgaver en har som veileder for nyutdannede lærere, kollegaer eller som praksislærer. Kontinuiteten i studiearbeidet og den løpende dialogen mellom deltakerne sikres gjennom obligatoriske arbeidskrav og bruk av refleksjonsskriving. Studiet vil innebære egeninnsats.

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter

Disse fire obligatoriske aktivitetene må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamensvurdering.

  • Arbeidskrav 1: Innlevering av et individuelt refleksjonsnotat om egen rolle
  • Arbeidskrav 2: Innlevering av fagtekst

    • Gjennomføring av praksiselement og deltagelse i gruppeoppgaver som danner grunnlaget for fagteksten.
    • Innlevering av en fagtekst om kommunikasjon i veiledning
  • Arbeidskrav 3:

    • Deltagelse i gruppeoppgaver som danner grunnlaget for en fagtekst.
    • Innlevering av en fagtekst om refleksjon over bruk av redskaper i veiledning, utvikling av egen veilederrolle og betydning for en bærekraftig lærerprofesjon.
  • Obligatorisk deltakelse på samlinger

Obligatoriske aktiviteter og arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Vurdering

Mappeeksamen er basert på de tre arbeidskravene i emnet. Disse tre danner sammen grunnlaget for eksamensoppgaven sammen med en metatekst først i eksamensoppgaven. Oppgaven vurderes med karakterskala A-F.

Eksamensvurderingen består av en totalvurdering av mappa som leveres inn som eksamensoppgave og består disse fire tekstene:

  • En metatekst med kontekstuell beskrivelse
  • Et refleksjonsnotat (Arbeidskrav 1) der studenten reflekterer over sin egen identitet og rolle som veileder.
  • En fagtekst (Arbeidskrav 2) der studenten tar utgangspunkt i egen veiledning og analyserer egen veiledning med fokus på samspillet med «den andre».
  • En fagtekst (Arbeidskrav 3) som inkluderer refleksjon over bruk av redskaper i veiledning, utvikling av egen veilederrolle og betydningen for en bærekraftig lærerprofesjon.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Skolerettet veiledningspedagogikk (KVEIL)

Forkunnskapskrav

Lærerutdanning eller tilsvarende på bachelornivå og tilsetting i grunnskole eller videregående skole. Minimum 3 års praksis som lærer. Det er en forutsetning for opptak at studenten har veiledningsoppgaver på egen arbeidsplass i studieåret.

Kursmateriell

Det blir lagd nettbasert kompendium i emnet for å lette tilgangen til bokkapitler og artikler som ikke er tilgjengelig på nett.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
SKOLE6014 15.0 HØST 2023
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogiske fag
  • Veiledningspedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet
Prorektor for utdanning

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU