Emne - Veiledning i skolen av lærerstudenter og nyutdannede lærere, emne 2 - SKOLE6015
SKOLE6015 - Veiledning i skolen av lærerstudenter og nyutdannede lærere, emne 2
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig-muntlig eksamen i gruppe
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig-muntlig eksamen i gruppe | 100/100 | 1 dager | A |
Faglig innhold
Emnets innhold handler om å teoretisere, kritisk vurdere og videreutvikle praksis som veileder for lærerstudenter og kollegaer i skolen, som praksislærer eller mentor. I emnets læringsfellesskap analyserer vi egen veilederpraksis og gjør erfaringer med og diskuterer hvordan vi kan utvikle utøvelsen av veilederprofesjonen.Deler av emnet (inntil 50 %) kan spisses inn mot praksisveiledning innenfor et særskilt lærerutdanningsprogram/skoleslag (grunnskolelærerutdanning/lektorprogrammet/yrkesfaglærerutdanning) eller mot arbeid som mentor. Valgmodulen vil inkludere arbeidet med aksjonslæringsprosjekt i gruppe og selvvalgt pensum. Grad av tilrettelegging i form av egne undervisningsgrupper, avhenger av antallet studenter som ønsker slik spesialisering.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten har
- solid kunnskap om etiske problemstillinger innenfor veiledning og læringsledelse
- spesialisert kunnskap om modeller og strategier for veiledning av lærerstudenter og nyutdannede lærere
- kunnskap om ulike forskningsmetoder i FoU-arbeid
- et reflektert fagspråk som støtter analyse av faglige problemstillinger knyttet til læreryrket og veiledningsfeltet
Ferdigheter
Kandidaten kan
- analysere faglige problemstillinger innenfor ulike veilederutfordringer med utgangspunkt i ulike tradisjoner, teorier, metoder og fortolkninger innenfor veiledningsfeltet
- kritisk vurdere og videreutvikle sin praksis som praksislærer/mentor i et systemperspektiv
- selvstendig og i samarbeid med andre planlegge, gjennomføre, dokumentere og formidle et avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt knyttet til relevante veiledningsprosesser
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- inkludere lærerstudenter i skolens profesjonelle arbeidsfellesskap og kommunisere om profesjonsfaglige problemstillinger i lys av yrkesetiske perspektiver og utdanningspolitiske føringer
- formidle resultater fra eget utviklingsarbeid til studenter, kolleger og fagfeller og delta i en kunnskapsbasert debatt på fagområdet
- ta initiativ til undersøkende og utviklende prosesser innenfor praksisstudier og veiledning av nyutdannede lærere
Læringsformer og aktiviteter
Studiet er samlingsbasert - 3 samlinger. På samlingene vil det variere mellom forelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, diskusjoner og praktiske øvelser. Utforskende arbeidsformer og erfaringsbasert læring er sentralt. Mellom samlingene deltar studentene i nettbasert dialog og responsarbeid, samt arbeider med obligatoriske arbeidskrav og studielitteratur. Kontinuiteten i studiearbeidet og den løpende dialogen mellom deltakerne sikres gjennom obligatoriske arbeidskrav og utstrakt bruk av refleksjonsskriving. Det stilles store krav til egeninnsats. Det er fire obligatoriske arbeidskrav i emnet som er nært knyttet til veiledningsoppgaver i skolen.
Obligatoriske aktiviteter
- Individuell fagtekst
- Aksjonslæringsprosjekt i gruppe inkludert praksiselement
- 70 % deltakelse på samlinger
Mer om vurdering
Muntlig eksamen blir gjennomført i gruppe, men karakteren settes individuelt.
I alt tre arbeidskrav må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen:
- Individuell fagtekst om veiledning innenfor oppgitt emneområde.
- Aksjonslæringsprosjekt i gruppe inkludert praksiselement.
- 70% deltakelse på studiets samlinger.
Obligatoriske arbeidskrav vurderes som godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Skolerettet veiledningspedagogikk (KVEIL)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Forkunnskapskrav
Lærerutdanning eller tilsvarende på bachelornivå og tilsetting i grunnskole eller videregående skole. Minimum 3 års praksis. Fullført SKOLE6014 Veiledning i skolen av lærerstudenter og nyutdannede lærere, emne 1 eller tilsvarende. Det er en forutsetning for opptak at studenten har veiledningsoppgaver på egen arbeidsplass i studieåret.
Kursmateriell
Det blir lagd nettbasert kompendium til emnet for å lette tilgangen til bokkapitler og artikler som ikke finnes på nett.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
SKOLE6013 | 15.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Pedagogiske fag
- Veiledningspedagogikk
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Administrativ enhet
Prorektor for utdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig-muntlig eksamen i gruppe
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Skriftlig-muntlig eksamen i gruppe
100/100
A
17.06.2024 - 18.06.2024
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"