Emne - Praksis, Grunnskolelærerutdanning (5-10) 2. studieår - MGLU2520
MGLU2520 - Praksis, Grunnskolelærerutdanning (5-10) 2. studieår
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Praksis
Karakter: Bestått/ Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Praksis | 100/100 | 30 dager |
Faglig innhold
Hovedtema i andre studieår: Eleven og mangfoldet
I andre studieår er lærerarbeidet i møte med det flerkulturelle klasserom og elever med spesielle behov sentralt. I samarbeid med praksisgruppa, praksislærer og faglærer fra NTNU skal studenten vise selvstendighet i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning som legger til rette for elevens faglige, sosiale, kulturelle og personlige læring og utvikling på 5.- 10. trinn.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om elevenes forutsetninger og utvikling som utgangspunkt for tilpasset opplæring
- har kunnskap om kulturelt, språklig, religiøst og sosialt mangfold
- har kunnskap om gjeldende lov- og planverk og om det helhetlige opplæringsløpet med vekt på overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn, og fra ungdomstrinn til videregående skole
Ferdigheter
Kandidaten
- kan alene og sammen med andre planlegge, lede og vurdere undervisning
- kan alene og sammen med andre lede meningsfulle læringsprosesser som bidrar til tilpasset opplæring og fremmer inkludering
- kan kritisk vurdere undervisning med støtte i teori og gjeldende læreplan, herunder også overordna del av læreplanen
- kan reflektere over og vurdere, velge og bruke kartleggingsverktøy, og skissere tiltak på bakgrunn av resultatene
- kan gjennomføre og vurdere undervisning med støtte i digitale verktøy
- kan gjennomføre elevsamtale og intervju med elever med både faglig og relasjonelt fokus.
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt om grunnleggende ferdigheters betydning for læring av fag og elevers forståelse av fagkunnskap
- har innsikt i egen utvikling som lærer i et læringsfellesskap og kan vurdere eget læringsbehov
Læringsformer og aktiviteter
Praksis er en studie-, utprøvings- og læringsarena. Gjennom praksisstudiene skal studentene bli kjent med elevers læring og utvikling og grunnskolens innhold, arbeidsformer og organisering på 5.- 10. trinn. Gjennom observasjon, egen undervisning, veiledning og refleksjon skal studentene utvikle sin lærerrolle i et læringsfellesskap. Studentenes undervisningsoppgaver består av planlegging, undervisning og etterarbeid i egne studiefag, men å delta i andre skolefag og aktiviteter som foregår innenfor den totale fagkretsen er også relevant. Skriving er et viktig redskap i studentenes lærings- og kommunikasjonsprosesser i praksisopplæringa. Bruken av ulike skriftlige dokumenter må ses i sammenheng med før- og etterveiledning.
Arbeidsformer og læringsaktiviteter:
Studenten skal:
- observere læreres arbeid med inkludering og tilpasset opplæring
- observere og kartlegge enkeltelevers faglige ståsted og læringsstrategier knyttet til grunnleggende ferdigheter og studiefagene
- stille spørsmål til egen og andres læringsledelse og evne til å ivareta mangfoldet i elevgruppa som ledd i kritisk refleksjon
- planlegge, gjennomføre og vurdere opplæring på 5.- 10. trinn og grunnleggende ferdigheter med fokus på elever med ulike erfaringsbakgrunn og ulikt faglig ståsted
- prøve ut ulike arbeidsmåter og vurderingsmåter tilpasset 5.- 10. trinn med fokus på elevmedvirkning
- gjennomføre individuell læringssamtale med elever
- delta i arbeidet med utformingen av en individuell opplæringsplan (IOP)
- bruke planleggingsdokument basert på didaktisk relasjonstenkning som redskap i planlegging og vurdering av undervisning
- daglig skrive individuell refleksjonslogg, og se disse i lys av teori og gjeldende læreplan
Høst og vår:
30 dager praksis på 5.- 10. trinn.
Mer om vurdering
All praksis er obligatorisk.
Kun sykdom eller forhåndsgodkjent permisjon er gyldig fravær.
30 dager praksis på 5.-10. trinn
Praksisstudiet skjer under veiledning og kontinuerlig vurdering.
Praksislærer og oppfølgingslærer anbefaler praksisemnet til bestått/ikke bestått.
En student kan ikke klage på vurderingsresultat i praksis. Studenten kan derimot klage på formelle feil i vurderingsprosessen.
En student har adgang til ny praksisperiode en gang dersom første gang vurderes til ikke bestått. Det vises til forskrift om studier ved NTNU § 5-10.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10) - enkelte retninger
Forkunnskapskrav
Bestått praksisemne første studieår i grunnskolelærerutdanning 5-10.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Praksis
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Praksis 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Praksis 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"