Emne - Praktiske og estetiske tilnærminger til folkehelse og livsmestring i skolen - LÆR2008
LÆR2008 - Praktiske og estetiske tilnærminger til folkehelse og livsmestring i skolen
Om emnet
Det tilbys ikke lenger undervisning i emnet.
Faglig innhold
Emnet har gjennom teori og praktisk undervisning fokus på arbeid med folkehelse og livsmestring i skolen som et tverrfaglige tema. Emnet omhandler kunnskap om teoretiske perspektiv på helse, folkehelse og livsmestring både på individ-, gruppe- og samfunnsnivå samt kjennskap til relevante styringsdokumenter. Studentene vil få kjennskap til helsefremmende perspektiver på folkehelse og livsmestring som vektlegger fremming av ferdigheter, kompetanse og ressurser fremfor arbeid med risikofaktorer og vansker. Det vil bli lagt vekt på hvordan tilnærminger til praktiske og estetiske læringsprosesser kan gi elevene ressurser og kompetanse som fremmer en positiv helseutvikling i tråd med LK20. Gjennom varierte undervisningsmetoder vil studentene få kunnskap om hvordan kvaliteter, ferdigheter og verdier i praktiske- og estetiske fag (musikk, kunstfag, naturfag og kroppsøving) fremmer ressurser og faktorer på ulike nivå som blant annet læringsmiljø, samarbeid, trivsel, mestring og positivt selvbilde.
Læringsutbytte
Ved fullført emne skal studentene ha følgende læringsutbytte:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om teoretiske perspektiv på folkehelse og livsmestring både på individ- og samfunnsnivå
- har kunnskap om helsefremming knyttet til elevenes psykiske og fysiske helse i skolen generelt
- har kunnskap om innholdet i skolens styringsdokument knyttet til det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring
- kjenner til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere rundt undervisning og praksis som bidrar til et helsefremmende læringsmiljø for den enkelte elev, grupper og trinn
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningopplegg begrunnet i kunnskap på fagområdet samt reflektere over og justere egen faglig utøvelse
- kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende kunnskap om helsefremming og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i sin profesjonelle praksis og treffe begrunnede valg
- kan i sin profesjonelle praksis formidle sentralt fagstoff om hva som påvirker elevenes fysiske og psykiske helse både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser rundt folkehelse og livsmestring i fag og på tvers av fag
Læringsformer og aktiviteter
Praktisk undervisning inne og ute, forelesninger, prosjektbasert arbeid, workshop, seminar, veiledning og selvstudium. Studentaktive læringsformer vektlegges.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk arbeidskrav 1 ifh. emnebeskrivelse
- Obligatorisk arbeidskrav 2 ifh. emnebeskrivelse
Mer om vurdering
For å kunne fremstille seg til vurdering må alle arbeidskrav være godkjent.
- Arbeidskrav I: Workshop/seminar (obligatorisk deltagelse). Utforskende, tverrfaglig workshop i estetiske og praktiske tilnærminger til læring. Det skal leveres en refleksjonstekst (i gruppe) der studentene begrunner praksis ut fra teori/empiri på folkehelse og livsmestring
- Arbeidskrav II: Gruppearbeid knyttet til planlegging, gjennomføring og begrunnelse av et praktisk undervisningopplegg om folkehelse og livsmestring. Deler av undervisningsopplegget skal prøves ut i praksis med medstudenter. I tillegg skal gruppa redegjøre muntlig for de valg de har tatt og begrunne med selvvalgt og obligatorisk pensum.
Vurdering
- Eksamen er en gruppebasert prosjektoppgave. Studentene skal lage et undervisningsopplegg knyttet til folkehelse og livsmestring i skolen. Prosjektoppgaven skal inneholde en beskrivelse av planlegging og gjennomføring samt begrunnelse av undervisningopplegget. Nærmere informasjon om eksamen vil bli gitt av faglærer.
Forkunnskapskrav
Emnet tilbys som et åpent emne i MGLU.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Ingen
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"