course-details-portlet

DID3702 - Demokrati, medborgerskap og menneskerettighetslæring

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig skoleeksamen 100/100 6 timer E

Faglig innhold

Emnet tar sikte på å belyse sentrale teorier og oppfatninger av demokratisk medborgerskap og menneskerettighetslæring. Begrepsforståelse og fagdidaktiske tilnærminger til demokrati, medborgerskap og menneskerettigheter i skolen står sentralt. Forskning og studier av skolens demokratiopplæring og menneskerettighetslæring i politikk og praksis blir tillagt vekt, der også sammenlignende perspektiver trekkes inn.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten

  • har inngående kunnskap om sentrale fagdidaktiske teorier og begreper innafor områdene demokrati og medborgerskap
  • har avansert kunnskap om menneskerettighetene og dets ulike dimensjoner, og fagdidaktiske teorier og forskning knyttet til menneskerettighetslæring
  • har relevant kunnskap om forholdet mellom demokrati og menneskerettigheter, og hva dette innebærer for de fagdidaktiske tilnærmingene til demokratisk medborgerskap og menneskerettighetsundervisning.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjennomføre god demokrati- og menneskerettighetsundervisning på ulike måter og faglige nivå i skolen.
  • kan vurdere ulike demokratiteorier og demokratisyn, drøfte disse kritisk opp mot hverandre i lys av skolens demokratiske mandat.
  • kan diskutere sentrale forskningsresultater om skolens demokratiopplæring

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan bidra til å utvikle god undervisning og nytenking om demokratisk medborgerskap og menneskerettighetslæring på ulike nivå i skolen.
  • kan gjøre kvalifiserte tolkninger av samfunnsfagplanene på feltene omkring demokratisk medborgerskap og menneskerettighetslæring
  • kan formidle og diskutere forholdet mellom menneskerettigheter, demokrati og medborgerskap og drøfte demokrati i relasjon til autoritære og totalitære regimer

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, seminarer, digitale verktøy, studentpresentasjoner.

Obligatoriske arbeidskrav:

1 muntlig presentasjon og 1-2 skriftlige arbeidskrav. Det kreves tilstedeværelse i undervisning for å gjennomføre obligatoriske aktiviteter. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen

Obligatoriske aktiviteter

  • Muntlig framlegg og skriftlig arbeidskrav

Mer om vurdering

Vurderingsform og karakterskala: 6 timers skriftlig eksamen, bokstavkarakter A-F.

Kursmateriell

Bøker og artikler på engelsk og norsk/skandinaviske språk.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
EDU3044 7.5 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Fagdidaktikk
  • Samfunnsfag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 08.12.2023 09:00 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
SL110 lilla sone Sluppenvegen 14 3
Vår UTS Skriftlig skoleeksamen 100/100 E 25.05.2024 09:00 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
SL110 turkis sone Sluppenvegen 14 1
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU