Emne - Teori og design - DID3203
DID3203 - Teori og design
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet skal bidra til at masterkandidatene skal kunne lage en vitenskapelig prosjektbeskrivelse. Kandidatene skal kunne utforme en slik prosjektbeskrivelse som et forarbeid til masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen skal inneholde teoretisk fordypning og metodologiske betraktninger og rettes mot en tydelig beskrevet yrkesfaglig kontekst. Det legges vekt på at kandidatene leser, vurderer og analyserer selvstendig og i samarbeid med andre. Innholdet kan gjerne knyttes til andre emner i masterstudiet.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om sammenhengen mellom problemstilling, forskningsspørsmål, valg av teori og metode
- har kunnskap om formelle krav som stilles til en masteroppgave i yrkesdidaktikk
Ferdigheter
Kandidaten
- kan kreativt og kritisk vurdere og knytte relevant teori til valgt problemstilling og rette teorien mot det yrkesfaglige feltet
- kan plassere egen oppgave relatert til aktuell forskning i det valgte undersøkelsesfeltet
- kan analysere teorier og metoder innenfor valgt fagområde og arbeide selvstendig med forskningsdesign
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan designe en vitenskapelig prosjektbeskrivelse på mastergradsnivå
- kan kritisk vurdere metodiske valg sett opp mot forskningsspørsmål og datainnsamling, samt foreta etiske vurderinger
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen i emnet består av forelesninger og seminarer. På seminarene vil studentene få respons fra medstudenter og faglærer(e).
Oligatoriske aktiviteter
2 muntlige presentasjoner og skriftlig utkast til prosjektbeskrivelse. Arbeidskravene må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Skriftlig individuell semesteroppgave i form av en vitenskapelig prosjektbeskrivelse. Prosjektbeskrivelsen skal inneholde innledning hvor valgt tema introduseres og begrunnes, teoridel hvor relevant forskning og teori relateres til tema og valgt problemstilling, metodisk tilnærming, etiske betraktninger og en fremdriftsplan. Det forutsettes at prosjektbeskrivelsen dokumenterer bruk av litteratur etter de krav som gjelder for vitenskapelig skriving. Karkterskala A-F, der A er beste karakter og F er stryk.
Anbefalte forkunnskaper
Yrkesfaglige emner, jf. opptakskrav, som rommer både yrkesfaglige, pedagogiske og yrkesdidaktiske perspektiver. Det er også anbefalt at alle emner fra første semester av Master i fagdidaktikk studieretning yrkesdidaktikk er bestått før man starter på emnet.
Kursmateriell
Bøker og artikler på engelsk og norsk/skandinaviske språk. Pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart. Den kan også søkes opp på Innsida.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
EDU3219 | 3.0 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Yrkesfag
Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst UTS Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
03.06.2024Innlevering
10.06.2024
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"