Emne - Yrkesdidaktisk fordypning i et organisasjons- og samfunnsperspektiv - DID3201
DID3201 - Yrkesdidaktisk fordypning i et organisasjons- og samfunnsperspektiv
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet omfatter teoretisk kunnskap om organisasjoner knyttet til fag- og yrkesopplæring og deres virksomhet i forhold til samfunnsutviklingen nasjonalt og internasjonalt. Videre omfatter emnet studier av utdanningspolitiske strømninger i yrkesfagene. Studenten kan ut fra yrkeserfaring videreutvikle og analysere yrkesfaglige og yrkesdidaktiske problemstillinger gjennom utprøving av forskjellige teorier og metoder. Emnet gir innsikt i yrkespedagogiske læringstradisjoner for endring og utvikling i utdanning og arbeidsliv, både nasjonalt og internasjonalt. I emnet inngår teoretiske perspektiver som belyser makt og demokrati i organisasjoner, og perspektiver for å legge til rette for læring i yrkesfaglige undervisningssituasjoner. Videre inngår studier av forholdet mellom teori og praksis i et yrkesfaglig og institusjonelt perspektiv. Studentenes egne yrkesfaglige erfaringer settes sentralt, og studentene utvikler evne til å analysere organisasjoner de selv inngår i. Emnet styrker studentene i å utvikle yrkesdidaktiske refleksjoner og praksiser som utgangspunkt for livslang læring.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har avansert kunnskap om organisasjoner knyttet til yrkesopplæring med fokus på produksjon, marked og politikk
- har inngående kunnskap om yrkesfaglige problemstillinger i et samfunns-, organisasjons- og utdanningspolitisk- perspektiv
- har inngående kunnskap om hvordan makt og demokrati i organisasjoner kommer til syne og hvordan det påvirker strukturer og individer
- har inngående kunnskap om hvordan organisasjonsteori kan brukes til å legge til rette for læring
Ferdigheter
Kandidaten
- kan studere og analysere organisasjoner knyttet til yrkesopplæring i et organisasjons- og samfunnsperspektiv
- kan bruke teoretiske perspektiv for å kritisk analysere politiske dokumenter rettet mot yrkesfaglige problemstillinger
- kan beskrive, analysere og forstå yrkesfaglig og yrkesdidaktisk arbeid og problemstillinger i egen organisasjon og i eget arbeid
- kan bruke relevante teorier om makt og demokrati for å analysere institusjoner og organisasjoner
- kan anvende organisasjonsteori til å selvstendig vurdere yrkesdidaktiske læringsprosesser og organisatoriske faktorer som er med på å påvirke disse
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende teoretiske perspektiv for å studere politiske forhold og yrkesfaglige spørsmål i et organisasjon- og samfunnsperspektiv
- kan med utgangspunkt i egne og andres erfaringer vurdere hvordan organisasjon og samfunn er med på å påvirke yrkesdidaktiske handlingsrom
- kan analysere og kritisk reflektere over styringsdokumenter lokalt, nasjonalt og internasjonalt
- kan gjennom ulike perspektiver kommunisere om faglige problemstillinger innenfor det yrkesfaglige området samt reflektere over sin yrkesrolle i et organisasjons- og samfunnsperspektiv
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, gruppearbeid med fokus på teoretiske analyser av yrkesfaglige problemstillinger og seminarer med fremlegg, individuelt og som gruppepresentasjon.
Obligatorisk aktiviteter/arbeidskrav
1-2 gruppepresentasjoner, en individuell oppgave og et oppgaveseminar. Gjennomføring av obligatoriske arbeidskrav krever tilstedeværelse på samlingene. Arbeidskravene må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen
Mer om vurdering
Semesteroppgave. Vurderingsskala A-F, der A er beste karakter og F ikke bestått. Skriveoppdraget blir introdusert tidlig i semesteret, og studentene utarbeider problemstilling i dialog med faglærer(e).
Anbefalte forkunnskaper
Yrkesfaglige emner, jf. opptakskrav, som rommer både yrkesfaglige, pedagogiske og yrkesdidaktiske perspektiver.
Kursmateriell
Bøker og artikler på engelsk og norsk/skandinaviske språk. Pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart. Den kan også søkes opp på Innsida.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
EDU3218 | 7.5 | HØST 2020 |
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Fagdidaktikk
- Yrkesfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
Utlevering
04.12.2023Innlevering
11.12.2023
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Oppgave 100/100 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"