Emne - Rettsanvendelse i sosialt arbeid - BSA2002
BSA2002 - Rettsanvendelse i sosialt arbeid
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 100/100 | 5 timer | LOVDATA , LOVSAMLING |
Faglig innhold
Emnet gir en innføring i velferdsrettslig lovgivning som er vesentlig for sosionomenes rettanvendelse i framtidig yrkesutøvelse, herunder deres beslutninger som er enkeltvedtak. Barnevernsloven, sosialtjenesteloven og introduksjonsloven med tilhørende forskrifter har derfor en sentral plass i pensum og undervisningsaktiviteter. I tillegg bør sosionomer ha kjennskap til relevante bestemmelser i andre velferdslover for å kunne ivareta sine oppgaver i arbeid med individ og familier. Dette gjelder blant annet barnelova, opplæringslova, vergemålsloven, barnehageloven, adopsjonsloven, utlendingsloven, folketrygdloven, helse- og omsorgstjenesteloven, helsepersonelloven, pasientrettighetsloven, lov om psykisk helsevernlov mv.
Det vil videre være fokus på å identifisere juridiske aspekter i sammensatte faglige problemstillinger. Ved gjennomgang av velferdslovgivningen vil særlige utfordringer med hensyn til omfattende etterarbeidsmateriell og fagfeltets betydning i et menneskerettighetsperspektiv fremheves. Spesielt vil Grunnlovens kapittel om menneskerettigheter og konvensjoner inntatt i menneskerettsloven bli grundig behandlet. Juridisk og faglig skjønn vil bli særlig vektlagt. Lover på velferdsrettens område er også midler for å nå politiske mål, noe som gjør at formålsbestemmelsene har en særlig betydning, og derfor vektlegges i undervisningen.
En annen sentral del i emnet er forsvarlig saksbehandling. I seminargruppene vil derfor læringsaktivitetene hovedsakelig bestå i å identifisere og løse velferdsrettslige problemstillinger etter velferdslovgivningens spesielle og forvaltningslovens generelle saksbehandlingsregler.
Læringsutbytte
Kunnskap - studenten
- har kunnskap om hvordan man går frem for å kunne ta stilling til velferdsrettslige problemstillinger som sosionom
- har kunnskap om sentrale velferdslover; herunder rettigheter, kompetanse og spesiell forvaltningsrett
- har kunnskap om menneskerettigheter, herunder FNs barnekonvensjon (særlig prinsippene om ikke-diskriminering, barnets beste, barnets rett til liv og utvikling og barnets rett til å bli hørt
- har kunnskap om hvilken betydning menneskerettighetene har for individets velferdsrettslige rettigheter og plikter
- har kunnskap om menneskerettigheter som bidrar til å sikre samenes rettigheter, herunder FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter art. 27
- har kunnskap om bestemmelser i nasjonal lovgivning som bidrar til å sikre samenes rett til ivaretakelse av eget språk og kultur, herunder Grunnlovens § 110a, sameloven og relevante bestemmelser i velferdslovgivningen, bla barnehageloven og opplæringslova
Ferdigheter - studenten
- kan identifisere og løse aktuelle velferdsrettslige problemstillinger med utgangspunkt i juridisk metodelære kan identifisere de krav som stilles til det rettslige grunnlaget for avgjørelser etter relevante velferdslover
Generell kompetanse - studenten
- kan kommunisere velferdsrettslige spørsmål og se disse i sammenheng med sosialfaglige problemstillinger
- kan arbeide med velferdsrettslige problemstillinger relatert til sosialt arbeid
Læringsformer og aktiviteter
Læringsaktiviteten vil bestå av forelesninger og seminargrupper med løsning av juridiske problemstillinger og diskusjoner og refleksjoner over disse i plenum. Noe av undervisningsmaterialet vil bli lagt ut på læringsplattformen i form av video, artikler og annet relevant stoff. Studentene må påregne en del selvstudier i forkant og etterkant av forelesninger og seminarer.
Mer om vurdering
Hjelpemiddel:
LOVDATA (digital)
LOVSAMLING (papir)
- Norges Lover
- Lovsamling for helse- og sosialsektoren
- Særtrykk av lover og forskrifter
Tillatte innarbeidelser i hjelpemidlene er:
- Markering av lover med post-it lapper eller andre markører
- Understrekninger i teksten også med ulike farger
- Nøytrale henvisninger kan gjøres til tillate hjelpemidler (lover, forskrifter) ved bruk av ord som jf., jamfør, mots, motsatt etc.
- Merknad om at lover eller paragrafer er opphevet eller endret
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Sosialt arbeid (HSGSOB) - enkelte retninger
Forkunnskapskrav
Bestått vurdering i alle emner i første semester og tilsammen ha godkjent 45 studiepoeng i programmet, for å kunne gjennomføre eksamen i emnet.
Emnet har studierettskrav. Det betyr at emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til studiet Bachelor i sosialt arbeid ved NTNU.
Kursmateriell
Publiseres i Blackboard ved oppstart av emnet
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Sosialt arbeid
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 LOVDATA , LOVSAMLING 15.12.2023 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL420 Sluppenvegen 14 1 SL111 orange sone Sluppenvegen 14 43 SL120 blå sone Sluppenvegen 14 9 SL122 Sluppenvegen 14 1 SL274 Sluppenvegen 14 6 SL321 Sluppenvegen 14 2 SL111 grønn sone Sluppenvegen 14 39 - Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 LOVDATA , LOVSAMLING 10.05.2024 09:00 INSPERA
-
Rom Bygning Antall kandidater SL311 orange sone Sluppenvegen 14 6 SL274 Sluppenvegen 14 1
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"