Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

Skolelaboratoriet

  • Skolelaboratoriet
    • Om skolelaboratoriet
  • Prosjekter og forskning
    • KreTek
    • KlimaDidakt
    • STEMkey
    • DIGGsam
    • Video for kvalitet
    • LOCUMS
    • ReleKvant
    • SUN-prosjektet
    • Energiutfordringen
  • Elevaktiviteter
    • Forsker på skjerm
    • Utforsk elektrisitet (3. trinn)
    • Fysikkløypa (6. trinn)
    • Kjemiløypa (7. trinn)
    • Matematikkløypa (8. trinn)
    • Biologiløypa (9. trinn)
    • Kodeløypa (10. trinn)
    • Bølgeløypa (vg1)
    • Anatomiløypa (biologi 1 og 2)
    • Stjernestøv (avsluttet)
  • Læreraktiviteter og -ressurser
    • Realfagkonferansen
    • ToF-konferansen
    • Videreutdanning
    • Etterutdanning
    • SL-serien
    • Blå hefteserie
    • Undervisningsopplegg
    • Byggesett for salg
  1. Skolelaboratoriet
  2. Læreraktiviteter og -ressurser
  3. Fagartikler

Språkvelger

Fagartikler - Skolelaboratoriet

×
  • Realfagkonferansen
  • ToF-konferansen
  • Videreutdanning
  • Etterutdanning
  • SL-serien
  • Blå hefteserie
  • Undervisningsopplegg
  • Byggesett for salg
MENY

Fagartikler

Fagartikler

Bilde av solceller. Illustrasjon.Solceller – grunnkurs

Forfatter: Nils Kr. Rossing, Skolelaboratoriet v/NTNU

Artikkelen beskriver kort grunnleggende teori om solcellers virkemåte og behandling av nakne wafere for bruk i skoleprosjekter.

Last ned artikkelen "Solceller – grunnkurs" (pdf)

 


Modell av en solcellebil. Foto.Bygg en solcellebil

Forfatter: Nils Kr. Rossing, Skolelaboratoriet v/NTNU

Artikkelen gir en oppskrift for bygging av en solcellebil ved bruk av wafere. Prosjektet er aktuelt for bruk i naturfag, teknologi og forskningslære og fysikk 1 i videregående skole, men kan også brukes i ungdomsskolen f.eks. i valgfaget teknologi i praksis.

Last ned artikkelen "Bygg en solcellebil" (pdf)


Modell av en solsikke med solcelle i midten. Foto.Bygg en "solcellesikke"

Forfatter: Nils Kr. Rossing, Skolelaboratoriet v/NTNU

Artikkelen gir en oppskrift for bygging av en solcellesikke ved bruk av wafere. Prosjektet er aktuelt for bruk i naturfag, teknologi og forskningslære og fysikk 1 i videregående skole, men kan også brukes i ungdomsskolen f.eks. i valgfaget teknologi i praksis.

Last ned artikkelen "Bygg en solcellesikke" (pdf)

 


Modell av et kolorimeter. Illustrasjon.Bygg et kolorimeter

Forfattere: Nils Kr. Rossing og Per-Odd Eggen, Skolelaboratoriet v/NTNU

Artikkelen gir en oppskrift for bygging av et lite kolorimeter utviklet ved Skolelaboratoriet. Videre omtales virkemåte og erfaringer fra bruk i skolen. Kolorimeteret selges som byggesett og er spesielt egnet for bruk i faget teknologi og forskningslære i videregående skole.

Last ned artikkelen "Bygg et kolorimeter" (pdf)


3D skyggeteater. Illustrasjon.3D skyggeteater

Forfatter: Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet v/NTNU
Publisert i Naturfag nr. 2 – 2015

De fleste har laget skyggebilder bak et laken hengt opp foran en sterk lyskilde. I denne artikkelen skal vi se hvordan vi ved hjelp av relativt enkle teknikker og lys med komplementære farger skal lage skyggebilder som kan sees i 3D.

Last ned artikkelen "3D skyggeteater" (pdf)


En hånd som lager fargede skygger. Bilde.Additiv fargeblanding og fargede skygger

Forfatter: Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet v/NTNU
Publisert i Naturfag nr. 2 – 2015

Denne artikkelen ser nærmere på blanding av lys med ulik farge og fargede skygge. Ved hjelp av RGBH-lykta, som er beskrevet i en annen artikkel, kan vi gjenskape enkle varianter av fargede skygger.

Last ned artikkelen "Additiv fargeblanding og fargede skygger" (pdf)

 


Gult og hvitt lys som kaster skygger. Illustrasjon.Goethes "fysiologiske" farger (induserte farger)

Forfatter: Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet v/NTNU
Publisert i Naturfag nr. 2 – 2015

Selv Newton var klar over at lys i seg selv ikke har farger, men at farger er noe som oppstår inne i hodene våre. Men de færreste er klar over hvor mye andre faktorer enn bølgelengden har å si for hvilken farge vi ser. I denne artikkelen skal vi studere hvordan farger gjensidig påvirker hverandre.

Last ned artikkelen "Goethes 'fysiologiske' farger (induserte farger)" (pdf)


Modell av en RGBH-lykt. Bilde.Lag en RGBH-lykt for eksperimenter med farger

Forfatter: Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet v/NTNU
Publisert ifm. Naturfag nr. 2 – 2015: www.naturfag.no/RGBH-lykt

Artikkelen beskriver hvordan man kan lage en enkel LED-lykt med Rød, Grønn, Blå og Hvit lysdiode, en RGBH-lykt. Denne enkle lykten kan brukes til å demonstrere additiv fargeblanding, induserte farger, fargede skygger og 3D skyggeteater.

Last ned artikkelen "Lag en RGBH-lykt" (pdf)

Ansvarlig redaktør | Bruk av informasjonskapsler | Personvern
Logg inn