Abstraksjon og anvendelser

– Historien til Institutt for matematiske fag ved NTNU 1910–2010

Bokens omslag. Foto.

Omslagsteksten

I 2010 var det hundre år siden den første matematikkforelesningen ble holdt ved Norges Tekniske Høgskole i Trondheim. Senere ble det også opprettet et Matematisk institutt ved Norges Lærerhøgskole. Disse to matematikkmiljøene levde side om side i Trondheim frem til 1996. Til tider møtte de også på utfordringer etter hvert som de to parallelle miljøene utviklet ulike tradisjoner innen et felles fagfelt.

Dette er historien om disse to matematikkmiljøenes utvikling frem til 2010. Boken beskriver matematikkfagets vekst og økende faglige mangfold i Trondheim. Opprettelsen av NTNU i 1996 var en viktig begivenhet i matematikkmiljøets historie. Institutt for matematiske fag ble med dette et stort og slagkraftig institutt, noe som ga nye muligheter for samarbeid om forskning og undervisning. Matematikkens hovedområder ble representert ved egne faggrupper i algebra, analyse, differensialligninger og numerisk analyse, geometri/topologi og statistikk.

Magne Brekke Rabben (f. 1982) er mastergradsutdannet historiker fra NTNU.

Boklansering

Fredag 9. september 2011 var det boklansering på lunsjrommet i 13. etasje.

Anmeldelse av boken i NORMAT (pdf, 1,4MB).

Liste over trykkfeil.

Om boken