historisk bygning med mangefargede linjer i bølger
Tenkt strømning rundt Hovedbygget ved NTNU (friksjonsfri modell). Foto:«Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet» av Ssolbergj, bearbeidet av Reidar Kristofferen. Dette verk er lisensiert under en Creative Commons Navngivelse-DelPåSammeVilkår 3.0 Unported lisens.

Er numerisk fluidmekanikk enkelt? Ikke så veldig. NTNU-stipendiat Knut Emil Ringstad har likevel forklart det på en god måte i dette blogginnlegget hos SINTEF. Men hva om du vil gå i dybden og rett og slett studere dette ved NTNU?

Her kommer min håndplukkede liste med fag du kan velge om du for eksempel tar studieprogrammet Energi og miljø, men fagene er også valgbare innenfor andre studieprogram*:

For å forstå numerisk fluidmekanikk

..må du starte med teorien:

Og så kan du bedre forstå de numeriske fagene

…innenfor fluidmekanikk:

Og etter at du er blitt fullstendig overbevist, går du videre på ph.d.-studiet

…og tar disse emnene med mere teori og numerisk fluidmekanikk:

*Med forbehold om endringer da denne lista er skrevet i juni 2020. Da denne lista er håndplukket av undertegnede vil det også kunne være flere fag ved NTNU som er relevante for den fluid-interesserte.

Se også:

portrett av mann, foto
Reidar Kristoffersen

Reidar Kristoffersen er førsteamanuensis ved NTNU - institutt for energi- og prosessteknikk.