Brukercase 1 - Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet
- Om forskningen
- Forskningsområder
-
Brukercase
- Brukercase 1 - Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet
- Brukercase 2 - Utvikling av fornybar energi og dens potensielle anvendelser
- Brukercase 3a - Hydrogen og Transport
- Brukercase 3b - Dekarbonisering av godstransport mellom storbyene
- Brukercase 3c - Urban varetransport
- Brukercase 4 - CCS, CDR og negative utslipp
- Brukercase 5 - Bærekraftig utvikling av innovasjonsdistrikt
- Brukercase 6 - Samfunnsaspekter ved havvind
- Brukercase 7 - Integrerte markeder for energi og fleksibilitet
- Brukercase 8 - Energiframskriving scenarier og klimamål
- Masteroppgavesamarbeid
Partnere som er med
Partnere som er med
- Akademiske partnere: SINTEF Energi, SINTEF Industri, NTNU-KULT, NTNU-PSY, NTNU-Indøk, og NTNU-IndEcol, IFE, UiO-TIK,
- Brukerpartnere: Statsbygg, Oslo kommune, Trondheim kommune, Bergen kommune, Energi Norge, NODES, BKK og Miljødirektoratet, Vestland fylkeskommune, Trøndelag fylkeskommune
- FME-er: ZEN og Cineldi
Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet
Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet
Brukercase 1 - Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet har hatt stor aktivitet, og har kommet langt i løpet.
Første forskningssprint
Les mer om oppstarten av brukercasen og hva en forskningssprint er i denne nyhetssaken.
Anbefaling om klimakutt
I tett samabreid med partnerne skrev forskerne Pernille Seljom (IFE) og Marius Korsnes (NTNU) en anbefaling om tiltak for å kutte utslipp i kommunene.
Se anbefalingen:
Korleis kan kommunar lykkast med klimakutt?
Elbiler - mulig ressurs? V2G og V2B
Foreløpig er dette som også kalles «toveis lading» på prøvestadiet, men forskere i NTRANS jobber sammen med flere partnere for å finne gode og gjennomførbare, lokale løsninger som kan gi god samfunnsnytte. Vehichle to grid (V2G) og Vehicle to building (V2B) er begrepene forskerne og brukerpartnerne bruker.
V2G er overføring mellom elbilen og elektrisitetsnettet, hvor strøm fra elbilen kan være en ressurs ved behov. V2B er overføring av strøm fra elbilen til hjemmet og/eller andre bygninger.
Det er også sannsynlig at elbileiere kan tjene penger på dette.
Les mer i nyhetssaken:
Elbilen som "powerbank"?
Brukercase-ledere
Publikasjoner og dokumenter
Har du lyst til å lese mer om hva vi gjør og har kommet frem til i de enkelte brukercase? Klikk her for å dykke inn i vår samling av publikasjoner, presentasjoner og rapporter fra våre tverrfaglige brukercaser.
Nye metoder
Nye metoder
Våre forskere har funnet en ny og mer effektiv måte å jobbe på: forskningssprint!

Elbilen som «powerbank»?
Elbilen som «powerbank»?

Visste du at det i framtida kan bli mulig å bruke elbilen som en «powerbank», som kan tappes for strøm når du eller andre trenger det?
(Publisert 09.11.2021)