Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

NTRANS - Norwegian Centre for Energy Transition Strategies

  • Hjem
  • Om oss
    • Om NTRANS
    • Styret
    • Ledergruppen
    • Partnere
    • Stipendiater og postdoktorer
    • Ledige stillinger
    • UngEnergi
    • UngKlima
  • Forskning
    • Om forskningen
    • Forskningsområder
    • Brukercase
    • Masteroppgavesamarbeid
  • Utdanning
    • PhD courses: Environmental Sustainability and Societal Transformation
  • Arrangement
  • Nyheter
    • Nyhetsbrev
  • Kontakt
  • Publikasjoner
    • Publikasjoner registrert i Cristin
    • Working papers
    • Rapporter
    • Årsrapporter
    • Policy briefs - anbefalinger
    • Publikasjoner og dokumenter fra brukercaser
  1. NTRANS - Norwegian Centre for Energy Transition Strategies Forskning
  2. Brukercase
  3. Brukercase 1 - Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet

Språkvelger

Brukercase 1 - Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet

×
  • Om forskningen
  • Forskningsområder
  • Brukercase
    • Brukercase 1 - Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet
    • Brukercase 2 - Utvikling av fornybar energi og dens potensielle anvendelser
    • Brukercase 3a - Hydrogen og Transport
    • Brukercase 3b - Dekarbonisering av godstransport mellom storbyene
    • Brukercase 3c - Urban varetransport
    • Brukercase 4 - CCS, CDR og negative utslipp
    • Brukercase 5 - Bærekraftig utvikling av innovasjonsdistrikt
    • Brukercase 6 - Samfunnsaspekter ved havvind
    • Brukercase 7 - Integrerte markeder for energi og fleksibilitet
    • Brukercase 8 - Energiframskriving scenarier og klimamål
  • Masteroppgavesamarbeid

Partnere som er med

Partnere som er med

  • Akademiske partnere: SINTEF Energi, SINTEF Industri, NTNU-KULT, NTNU-PSY, NTNU-Indøk, og NTNU-IndEcol, IFE, UiO-TIK, 
  • Brukerpartnere: Statsbygg, Oslo kommune, Trondheim kommune, Bergen kommune, Energi Norge, NODES, BKK og Miljødirektoratet, Vestland fylkeskommune, Trøndelag fylkeskommune
  • FME-er: ZEN og Cineldi

Policy brief

Cover policy brief

MENY

Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet

Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet

 

                 

 

Brukercase 1 - Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet har hatt stor aktivitet, og har kommet langt i løpet.

Første forskningssprint

Les mer om oppstarten av brukercasen og hva en forskningssprint er i denne nyhetssaken.

Anbefaling om klimakutt 

I tett samabreid med partnerne skrev forskerne Pernille Seljom (IFE) og Marius Korsnes (NTNU) en anbefaling om tiltak for å kutte utslipp i kommunene.

Se anbefalingen:

Korleis kan kommunar lykkast med klimakutt?


Elbiler - mulig ressurs? V2G og V2B

Foreløpig er dette som også kalles «toveis lading» på prøvestadiet, men forskere i NTRANS jobber sammen med flere partnere for å finne gode og gjennomførbare, lokale løsninger som kan gi god samfunnsnytte. Vehichle to grid (V2G) og Vehicle to building (V2B) er begrepene forskerne og brukerpartnerne bruker.
V2G er overføring mellom elbilen og elektrisitetsnettet, hvor strøm fra elbilen kan være en ressurs ved behov. V2B er overføring av strøm fra elbilen til hjemmet og/eller andre bygninger.
Det er også sannsynlig at elbileiere kan tjene penger på dette.

Les mer i nyhetssaken:

Elbilen som "powerbank"?


Brukercase-ledere

Brukercase-ledere

 

Portrett Pernille Seljom
Pernille Seljom, IFE

 

Portrett Marius Korsnes
Marius Korsnes, NTNU

 

Publikasjoner og dokumenter

Har du lyst til å lese mer om hva vi gjør og har kommet frem til i de enkelte brukercase? Klikk her for å dykke inn i vår samling av publikasjoner, presentasjoner og rapporter fra våre tverrfaglige brukercaser.

Dokumenter Brukercase 1

Nye metoder

Nye metoder

Våre forskere har funnet en ny og mer effektiv måte å jobbe på: forskningssprint!

Illustrrasjonsfoto: personer som løper i flokk
Illustrasjon: Colourbox

Les nyhetsartikkel om forskningssprint

Forside policy brief

Forside policybrief

Elbilen som «powerbank»?

Elbilen som «powerbank»?

 

Illustrasjonsfoto elbillading
Illustrasjon: Colourbox


Visste du at det i framtida kan bli mulig å bruke elbilen som en «powerbank», som kan tappes for strøm når du eller andre trenger det?

(Publisert 09.11.2021)

Les saken her

Ansvarlig redaktør | Bruk av informasjonskapsler | Personvern
Logg inn