Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

NTRANS - Norwegian Centre for Energy Transition Strategies

  • Hjem
  • Om oss
    • Om NTRANS
    • Styret
    • Ledergruppen
    • Partnere
    • Stipendiater og postdoktorer
    • Ledige stillinger
    • UngEnergi
    • UngKlima
  • Forskning
    • Om forskningen
    • Forskningsområder
    • Brukercase
    • Masteroppgavesamarbeid
    • Publikasjoner
  • Utdanning
    • PhD courses: Environmental Sustainability and Societal Transformation
  • Nyheter
    • Alle nyheter
    • Nyhetsbrev
  • Arrangement
    • NTRANS Årskonferanse 2024
    • NTNU Energy Transition Week
    • FME Konferansen
    • PhD & PostDoc gathering
    • Arendalsuka 2024
  1. NTRANS - Norwegian Centre for Energy Transition Strategies Forskning
  2. Brukercase
  3. Brukercase 3b - Dekarbonisering av godstransport mellom storbyene

Brukercase 3b - Dekarbonisering av godstransport mellom storbyene

×
  • Om forskningen
  • Forskningsområder
  • Brukercase
    • Brukercase 1 - Lokal oppbygging av lavutslippssamfunnet
    • Brukercase 2 - Utvikling av fornybar energi og dens potensielle anvendelser
    • Brukercase 3a - Hydrogen og Transport
    • Brukercase 3b - Dekarbonisering av godstransport mellom storbyene
    • Brukercase 3c - Urban varetransport
    • Brukercase 4 - CCS, CDR og negative utslipp
    • Brukercase 5 - Bærekraftig utvikling av innovasjonsdistrikt
    • Brukercase 6 - Samfunnsaspekter ved havvind
    • Brukercase 7 - Integrerte markeder for energi og fleksibilitet
    • Brukercase 8 - Energiframskriving scenarier og klimamål
  • Masteroppgavesamarbeid
  • Publikasjoner

Publikasjoner og dokumenter

Publikasjoner og dokumenter

Har du lyst til å lese mer om hva vi gjør og har kommet frem til i de enkelte brukercase? Klikk her for å dykke inn i vår samling av publikasjoner, presentasjoner og rapporter fra våre tverrfaglige brukercaser.

 

Dokumenter Brukercase 3b

MENY

Dekarbonisering av godstransport mellom storbyene

Dekarbonisering av godstransport mellom storbyene

(Brukercaset er fullført og konkludert.)

Brukercase 3b har fullført sin dyptgående analyse av det norske godstransportsystemets utvikling over en tidsramme på 20 til 30 år. Med betydelig innsikt fra brukerpartnere fra ulike sektorer, har vi fokusert på hvordan å nå kritiske utslippsmål gjennom avkarbonisering av godstransportsektoren.

Gjennom dette arbeidet har vi identifisert behovet for forbedret nasjonal planlegging. Selv om den norske nasjonale godstransportmodellen (NGM) har vært et verdifullt verktøy for korttidsvurderinger, har vi erkjent dens begrensninger for langsiktig planlegging. Som et resultat har vi utviklet en ny modelleringsramme, STraM, som adresserer disse manglene.

Figure 1: geographical results
can be plotted. This includes
the flow of goods in a time period,
or between time periods
(difference plot), and the
timing and localization of
infrastructure investments.

I STraM har vi inkludert flere kritiske aspekter manglende i tidligere modeller, inkludert dynamisk langsiktig planlegging, eksplisitt modellering av infrastrukturinvesteringer, og en omfattende vurdering av nye, lavkarbon-brenselteknologier. Dette arbeidet er ytterligere forsterket av bidrag fra våre brukerpartnere, som har gitt nødvendige data, samt deltatt i diskusjoner og workshops.

En detaljert preprint som beskriver vårt modelleringsrammeverk og dets relevans er nå tilgjengelig her. Preprinten illustrerer nødvendigheten av å modellere over flere tidsperioder, inkludert teknologisk usikkerhet, og fremhever effektiviteten av karbonprising som en løsning.

Vi har nå avsluttet alle faser av dette brukercaset, og vi er i ferd med å dele våre funn for å bidra til fremtidig policyutforming. For eventuelle ytterligere spørsmål, vennligst kontakt Steffen Jaap Skotvoll Bakker på steffen.bakker@ntnu.no.

Takk til alle som har deltatt og bidratt til dette viktige arbeidet.

 

 

Figure 2: Typical model output includes investment- and transport costs, emissions as well as mode-fuel splits per time period. Black error bars describe the standard deviation across scenarios.


På årskonferansen i desember var det en egen workshop for planlegging av nye brukercaser i NTRANS. Der ble flere nye temaer definert og bestemt for samarbeid mellom forskere og brukerpartnere. 


Brukercase 3b 

  • Hadde møte i slutten av januar
     
  • Se program for workshop 05.05.2022

E-post med videre plan for året er sendt til brukerpartnerne av NTNU-forsker Steffen J. bakker.

 

Se mer om brukercasene
 

Nyhetssak om nye brukercaser i NTRANS

 

 


Leder brukercase 3b

Leder brukercase 3b

Portrett Steffen Bakker
Steffen J. Bakker, NTNU

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo