What can Norway and Japan learn from each other when gender research takes on a global perspective?
That is the main question in the NFR-funded project ‘Norway-Japan: Bridging Research and Education in Gender Equality and Diversity’. For the next three years, the project’s team of researchers will be examining how the political ideal of gender equality relates to other axes of difference,…
Hvordan øke studentenes arbeidsinnsats og læringsutbytte?
Foto: Esben Krogstad Kamstrup/NTNU Studentene viste større motivasjon, mer tilhørighet til studentgruppa og bedre selvregulering etter et prosjekt som fokuserte på å etablere et godt læringsmiljø, lage en sterkere kobling mellom teori og praksis, samt en større oppmerksomhet på lærerrollen. Styrke sammenhengen mellom teori og…
Hvordan kan læreren best undervise i engelsk for en flerspråklig elevgruppe?
Norge er blitt et mer mangfoldig samfunn. Innvandrere som kommer hit har med seg sine egne kulturer og språk. Dette betyr at engelsklærere møter en økt grad av kulturelt og språklig mangfold i klasserommene sine siden mange av elevene er flerspråklige, det vil si at…
Produktive matematiske samtaler som et utgangspunkt for å øve på kjernepraksiser
Foto: Esben Krogstad Kamstrup/NTNU Kjernepraksis er et stort og flott ord, som brukes hyppig i forbindelse med lærerutdanning. Men hva er egentlig en kjernepraksis? Og hvordan kan man arbeide med kjernepraksiser i lærerutdanning? I rammeplanen for den femårige lærerutdanninga har det skjedd en dreining fra…
Pride, Protest, Parade: Listening to Queer Voices
Blog Post Trondheim Pride reaches its pinnacle on Saturday 14th September with what promises to be another spectacular parade. As many of us have probably heard, 2019 is a significant year in LGBT history since it marks the 50th anniversary of the New York Stonewall…
Sounding Shakespeare
Foto: Marthe Sofie Pande-Rolfsen Hvordan kan man skape en estetisk opplevelse av Shakespeare i engelsk og musikk? Dette skulle faglærere fra grunnskolelærerutdanninga utforske i prosjektet «Sounding Shakespeare». Om prosjektet «Sounding Shakespeare» er et tverrfaglig forsknings- og utviklingsprosjekt ved grunnskolelærerutdanninga, og har som mål å utvikle…
Omvendt undervisning i lærerutdanningen og grunnskolen
Foto: Esben Krogstad Kamstrup/NTNU For å videreutvikle utdanningskvaliteten ved grunnskolelærerutdanningen har både studenter og ansatte utforsket mulighetene som ligger i «omvendt undervisning». Dette er en metode som tidligere har vist at studenters motivasjon for å møte til undervisning øker, i tillegg til at læringsutbyttet blir…
Reisebrev fra Tokyo
Hei! Nå har vi vært i Tokyo i litt over to uker, tiden flyr. Vi har fått utforsket ulike deler av byen og hatt en full uke med forelesninger knyttet til sommerkurset Gender Equality and Leadership. Det var veldig godt å ha en uke til…
Sammensetninger: et vindu inn i språklig kreativitet
Mennesker har en fantastisk evne til å overføre tanker og ideer til andre mennesker gjennom språket vårt. Språket gir oss vidt forskjellige uttrykk som sangtekster, vitser, litterære klassikere, lovtekster og politiske argumentasjon. Språket rommer ei enormt ekspressiv kraft, og legger mye av grunnlaget for menneskelig…
Hva skjer når digital teknologi møter historiske minnesteder?
Hvordan påvirker et digitalt formidlingsverktøy vår opplevelse av historiske minnesteder? Kan digitaliseringen kaste nytt lys over forholdet mellom fortid og nåtid? Endrer slike verktøy vår omgang med historien, omgivelsene og hverandre? Midler fra Kulturrådet Vi er en forskergruppe fra Falstadsenteret og Det Humanistiske fakultet…